Annons

Vad behöver jag nu? Fotostudiobygge

Produkter
(logga in för att koppla)

marlene_e

Medlem
Vad behöver jag nu? CANON EOS 450D

Jag har försökt byggt min egna lilla fotostudio, har en canon eos 450 D. Och som bakgrund har jag satt upp ett vitt lakan på väggen :)
Men när jag tar bilder så blir lakanet liksom grått, och färgerna grådaskiga. (jag tar bilder på mig själv,så tar med självutlösare)-
Så jag undrar vad jag behöver? Så att lakanet blir så där "modell vit bakgrund"? Tips på lampor? behöver jag en extra blixt? objektiv?
Och hur ska vitbalansen/ISO vara inställt på,på eos 450?

Tusen tack för svar!

Senast ändrad:
Jag har försökt byggt min egna lilla fotostudio, har en canon eos 450 D. Och som bakgrund har jag satt upp ett vitt lakan på väggen :)
Men när jag tar bilder så blir lakanet liksom grått, och färgerna grådaskiga. (jag tar bilder på mig själv,så tar med självutlösare)-
Så jag undrar vad jag behöver? Så att lakanet blir så där "modell vit bakgrund"? Tips på lampor? behöver jag en extra blixt? objektiv?
Och hur ska vitbalansen/ISO vara inställt på,på eos 450?

Tusen tack för svar!

Du behöver mer ljus eller ett ljusstarkare objektiv.
Berätta mer vad du har för utrustning, Kamera, Objektiv, Blixt.
Hur har du det inställt på kameran idag? AUTO eller?

Kameran du har duger bra!
Objektiv skall du satsa på ett billigt, men bra 50mm/f=1,8
Extern kamerablixt som du kör i Manuellt läge. gärna med en radiosändare som blixtutlösare så att du slipper sladdar.
Komplettera gärna med en blixt till så att du kan få bakgrunden belyst bakom dig. Stativ till blixten underlättar och om du vill ha mycket ljusutbyte från blixten så använd ett paraply i vitt eller silver.

Om du vill satsa mer pengar i din studiohobby så köp några små studioblixtar. 110Ws räcker länge hemma i vardagsrummet. Kamerablixtarna kan du använda ändå till hårljus eller andra effekter.

www.kaffebrus.nu har billiga, lite enklare utrustning som är fullt tillräckligt för amatörer som gillar att fota utan att det skall behöva kosta skjortan.

Men börja med att justera din kamera till MANUELL mode välj en slutartid som ger dig en "hel" bild utan svart kant. (ca 1/200sekund)
Ställ din vitbalans till blixtljus eller temp på ca 5600K om det går.
ISO 100 för minsta brus och bästa kvalitet. Ställ sedan bländaren så att bilden blir "rätt" exponerad. Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto