Annons

Vad behövs för att styra en extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan styra den med den inbyggda blixten ( finns en slavcell i blixten ). Eller en IR sändare som du sätter i blixt skon ( står på sidan du länkade till ).

Jag behöver alltså inget extra för att kunna ha blixten på annat ställe än i kameran?

Eller vad behöver jag?
Länka gärna!

På sidan du själv länkade till ( under Tillbehör ) finns en IR sändare för lite över 200 spänn som kan trigga din blixt så den kan användas som slav.

Fungerar inte alls med radio eller IR-sändare. Det är manuellt som gäller.Om du inte har en annan blixt som styrenhet på kameran.

OT: Med utgångspunkt i ovanstående inlägg: Skulle i så fall två Canon 580EX göra jobbet på min EOS 5D? i st. för ir alltså.
MVH: Gabbe

Om du behöver mätning så. Du skall kunna använda 3 st blixtar som talar till varandra. Varför inte kolla på nån Canonsida för specifikationer på blixten ... tex ...

http://www.canon.com.au/products/cameras_lenses_accessories/speedlites/580ex.html

Står bland annat ...

- Built-in transmitter and receiver offering fully wireless automatic flash with up to three groups of multiple Speedlites that can be controlled from the 580EX or optional Wireless Transmitter ST-E2

pellepiano skrev:
.... använda 3 st blixtar som talar till varandra.

Du kan använda oändligt antal blixtar, men i tre grupper. Dvs varje grupp har egen styrka. Men det kan vara hur många som helst i en grupp.
Grupperna heter "A", "B" och "C" och man kan ställa förhållande mellan dem.

Ruskigt störande att man inte kan redigera inlägg mer än en kvart efter att man skrivit...

Anyway, vill väldigt gärna veta exakt vad du köpte till skyportsen. Vilken PC-synkadapter, vilka kablar, osv. Och så hur du tycker att de fungerar såklart. =)

Om det funkar felfritt hoppas jag att kunna få tag på ett kit innan lördag. FSX i Piteå då!

Två dagar efter att jag beställt min Soligorblixt med lite kablar, så berättar Pentax att dom släpper en ny blixt: Pentax AF200FG.

Men Soligorköpet är nog en bra affär iaf. Kommer snart i min brevlåda. Utan choklad hoppas jag, eftersom jag är inne på mitt "Beach 2007-projekt".

ANNONS
Götaplatsens Foto