Annons

Vad beror "digital look" på vid bläckstråleutskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Olsson

Avslutat medlemskap
Jag har nu hållit på i ca 10 månader med digital fotografi. Kameran är en Nikon D70 och min skrivare är en Canon Pixma iP8500. Nu till problemet!

Vid i stort sett alla papperskutskrifter så ser resultatet "digitalt" ut jämfört med motsvarande bilder från film på vanligt fotopapper. Bilden är nästan "blåaktig" men tyvärr så hjälper det föga att minska på blått i photoshop, det ger bara andra problem. En bieffekt av det hela är att utskrifterna saknar det djup i bilden som jag skulle vilja ha.

Någon som är bekant med fenomenet och kan säga vad det beror på?

Peter Olsson skrev:
Jag har nu hållit på i ca 10 månader med digital fotografi. Kameran är en Nikon D70 och min skrivare är en Canon Pixma iP8500. Nu till problemet!

Vid i stort sett alla papperskutskrifter så ser resultatet "digitalt" ut jämfört med motsvarande bilder från film på vanligt fotopapper. Bilden är nästan "blåaktig" men tyvärr så hjälper det föga att minska på blått i photoshop, det ger bara andra problem. En bieffekt av det hela är att utskrifterna saknar det djup i bilden som jag skulle vilja ha.

Mja, jag tror att du kan glömmma att få samma känsla med den digitala utrustningen, som med den analoga. Film till fotopapper ger en känsla som är mycket svår att härma med digital teknik. Men jag tycker att du ska kalibrera skärm och skrivare om du inte har gjort det förut. Du använder sedan skrivarens färgprofil på samma sätt som vid utskrift hos nåt labb över Nätet.

//Lasse

Tack för svaren. Känner ni igen beskrivningen av dessa "nybörjarbilder", bristen på djup och något av återkommande karaktär i varenda bild, oavsett motiv?

Canons proffspapper (där vitan är något gulaktig) motverkar effekten något, särsilt om man ökar mättnaden i skrivarinställningarna. Med Ilford Galerie och Konica Minolta är problemet mer tydligt.

Jag antar i alla fall att det är dags att kalibrera skärmen. Måste skaffa en modern skärm först, den jag har går inte att kalibrera.

mvh

Peter

Peter Olsson skrev:
Tack för svaren. Känner ni igen beskrivningen av dessa "nybörjarbilder", bristen på djup och något av återkommande karaktär i varenda bild, oavsett motiv?

Canons proffspapper (där vitan är något gulaktig) motverkar effekten något, särsilt om man ökar mättnaden i skrivarinställningarna. Med Ilford Galerie och Konica Minolta är problemet mer tydligt.

Jag antar i alla fall att det är dags att kalibrera skärmen. Måste skaffa en modern skärm först, den jag har går inte att kalibrera.

mvh

Peter

Det är svårt för mig att veta om det är något fel eller inte. Jag har en Pixma5000 som funkar utmärkt. Men oavsett vad, så misstänker jag att du betraktar din digitala utskrift med "analoga" ögon. Din referenspunkt är en analog bild på fotopapper och då kommer alla digitala bilder (även de jag skulle kalla perfekta) att se "konstiga" ut. Digitala bilder har ett annat språk, helt enkelt.
Så till din skärm: jag tror visst att den går att kalibrera - titta i drivrutinen för grafikkortet, det bör finnas ett ställe där du kan byta icc-profil. Då går den att kalibrera med en hårdvarukalibrator. Det borde också gå med Adobe gamma - en mjukvarukalibrator (inte lika bra med det duger). Skrivaren kalibreras med en hårdvarukalibrator liknande den för skärmen. Dessa kostar en slant, men borde gå att låna/hyra eller nåt. Du behöver bara göra det en gång för skärmen och en gång per papperstyp/märke för skrivaren.
Hoppas det hjälper - annars bör du reklamera hos Canon.

//Lasse

Peter Olsson skrev:

Du måste kalibrera din skärm och din skrivare för att få ett resultat som motsvarar dina förväntningar. "Finns inga genväger" som Farbror Barbro hade sagt.

ANNONS
Götaplatsens Foto