Annons

Vad betyder error 99

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Övrigt fel. Kan t.ex. vara dålig kontakt mellan objektiv och kamera, att slutaren inte får tillräckligt med ström eller att slutaren är trasig.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Övrigt fel. Kan t.ex. vara dålig kontakt mellan objektiv och kamera, att slutaren inte får tillräckligt med ström eller att slutaren är trasig.
Okej.. Jag får hålla koll på slutaren då.. Jag hade tänkt investera i ett nytt batteri till kameran, men då är det bäst att köra den ett tag till innan dess.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Okej.. Jag får hålla koll på slutaren då.. Jag hade tänkt investera i ett nytt batteri till kameran, men då är det bäst att köra den ett tag till innan dess.
Vilken version av 1D är det frågan om?

Är batteriet gammalt, så kan det mycket väl vara orsaken till problemet.
När batterier åldras så tappar de förmågan att leverera ström under hög belastning.
Vilket i sin tur kan skapa diverse följdproblem.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Vilken version av 1D är det frågan om?

Är batteriet gammalt, så kan det mycket väl vara orsaken till problemet.
När batterier åldras så tappar de förmågan att leverera ström under hög belastning.
Vilket i sin tur kan skapa diverse följdproblem.
Meddelandet uppkom när jag körde en bildserie med ai servo och highspeed.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du kanske redan känner till att Canon inte servar den modellen längre, (tyvärr)?

Jo batteriet är dåligt.
...
Meddelandet uppkom när jag körde en bildserie med ai servo och highspeed.
Ai servo och high speed är ju definitivt en kombination som ökar strömförbrukningen och därmed belastningen på batteriet.
Så det är med stor sannolikhet batteriet som är orsaken i just det här fallet.


En annan sak som är relevant för hur pass bra batterier presterar är temperatur.
Vid låga temperaturer försämras batteriers förmåga att leverera ström.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Du kanske redan känner till att Canon inte servar den modellen längre, (tyvärr)?



Ai servo och high speed är ju definitivt en kombination som ökar strömförbrukningen och därmed belastningen på batteriet.
Så det är med stor sannolikhet batteriet som är orsaken i just det här fallet.


En annan sak som är relevant för hur pass bra batterier presterar är temperatur.
Vid låga temperaturer försämras batteriers förmåga att leverera ström.
Ja precis, jag fotade i kanske - 5grader
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Du kanske redan känner till att Canon inte servar den modellen längre, (tyvärr)?



Ai servo och high speed är ju definitivt en kombination som ökar strömförbrukningen och därmed belastningen på batteriet.
Så det är med stor sannolikhet batteriet som är orsaken i just det här fallet.


En annan sak som är relevant för hur pass bra batterier presterar är temperatur.
Vid låga temperaturer försämras batteriers förmåga att leverera ström.
Ja jag vet att dom inte servas längre
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ja precis, jag fotade i kanske - 5grader
Vågar påstå att det är 95% chans att det är batteriet som är orsaken här.
Det tillhör det mest grundläggande i "batterikemi" att med kombinationen av kyla och gamla batterier, så tappar de ofta förmågan att leverera ordentlig effekt vid belastning.


Håller tummarna för att ett nytt batteri löser problemet!

(Det finns ett sätt att testa hur pass bra batterierna hanterar kyla, och därmed hur pass "friska" de är.
1. Ladda batteriet fullt, och använd det med AI-servooch "full spätta" på serietagningen. I normala temperaturer. Helst med motiv där kameran får jobba mycket med autofokusen.
2. Ladda batteriet fullt igen.
Packa in batteriet i flera välsförslutna plastpåsar. (För att undvika kondens) och lägg det sedan i kylen över natten.
Gör om testet ovan.)
 
Senast ändrad:

Betacam_SP

Aktiv medlem
Vågar påstå att det är 95% chans att det är batteriet som är orsaken här.
Det tillhör det mest grundläggande i "batterikemi" att med kombinationen av kyla och gamla batterier, så tappar de ofta förmågan att leverera ordentlig effekt vid belastning.


Håller tummarna för att ett nytt batteri löser problemet!

(Det finns ett sätt att testa hur pass bra batterierna hanterar kyla, och därmed hur pass "friska" de är.
1. Ladda batteriet fullt, och använd det med AI-servooch "full spätta" på serietagningen. I normala temperaturer. Helst med motiv där kameran får jobba mycket med autofokusen.
2. Ladda batteriet fullt igen.
Packa in batteriet i flera välsförslutna plastpåsar. (För att undvika kondens) och lägg det sedan i kylen över natten.
Gör om testet ovan.)
Okej det var intressant
 
ANNONS