Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 99 på gammal kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej.
Jag har märkt det att om man har en gammal systemkamera såsom eos 10d eller 20d eller liknande och kameran inte har använts på länge, utan legat i många år så kan man få error 99 på denna. Om man då tar ur batteriet och upprepar proceduern och sedan fotar en massa med kameran så kan detta föesvinna om man har tur. Beror felet på att slutaren eller spegeln har tröttnat pga för lite användning? Kan man motverka felet genom att fota ofta med kameran eller kommer den alltid att få error 99 regelbundet?
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag hade en 10d som spegeln som hakade upp sig i, den tedde sig likadant. Mekaniken ville liksom inte, det gick att leva med ett tag, men sedan ville den inte alls tillsist, jag fick slänga kameran. Jag har varit med om 2st 20d kamerahus med error 99, då dom har legat länge. Nu ett 10d ytterligare. Jag tror inte att dom mår bra av att inte användas.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Man kan liksom se när man exponerar med kameran att spegeln inte riktigt hänger med som den borde, sen får den error 99. Men bilderna blir helt felfria.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej.
Jag har märkt det att om man har en gammal systemkamera såsom eos 10d eller 20d eller liknande och kameran inte har använts på länge, utan legat i många år så kan man få error 99 på denna.
Hur länge är länge? Jag har en 20D som ligger där hemma, den använde jag senast i Augusti 2008.
 
ANNONS