Annons

Vad ersätta fotokemikas papper med? (RC att tona)

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Sorgligt med fotokemikas och strl. 18x24 saknas i redan nu. Både hemma i mitt förråd och hos Photax. och 24x30 snålar jag som sjutton med nu..

Vilket annat plastpapper rekommenderar ni mig i stället om jag varit helfrälst i fotokemika G tidigare och har som krav att viradon och andra toningar ska funka bra till dem?

Senast ändrad:
ersättning

De är väl så att dessa lite slöare papper inte
har någon marknad längre och inte kan konkurera med snabbare papper.
Jag har ingen större erfarenhet av plastpapper
men kan föreslå dig att kolla på Kentmers
plastpapper och fortes papper. Men klorsilverpapprens tid är nog förbi dessvärre.

mvh
Lasse

Vilket Fotokemika-papper är det du menar? Emaks, Varycon, Fineprint eller vad? Glossy (G) yta var det väl du menade?

Jag beställde i dag en rulle på 10m man får vackert
klippa själv.
lite tradigt men vad att göra!!

tror att efterfrågan finns
tydligen var det tillverkaren som
har höjt sina priser,efter som Photax
special beställer det pappret.

http://www.photax.se/indx/indxftpp.htm

Har Photax slutat sälja Fineprint G i stl 18x24 eller är det bara tillfälligt slut? Ska kanske ersättas med Forte Polywarmtone Plus RC? Och det papperet i fiber är lika bra som Fineprint G så jag föreslår det. Dessutom lättare att tona (reagerar snabbare på selen t.ex), funkar säkert också med Viradon. Finns i 18x24 också.

Tack tack. Beställer några av fortes papper och testar. Menar du att Forte Polywarmtone Plus RC som finns hos Photax är samma som fineprint? Fiber har jag ett lager av andra sorter men ibland har jag bråttom. Kanske borde träna upp tålamodet ändå:)

Orsaken till att fineprint inte säljs finns här: http://www.photax.se/indx/indxftpp.htm
I dagsläget finns 10x15cm, sedan 30x40 och upp till 10metersrulle (men jag tycker det är jobbigt att förvara och klippa från rullar)

Nej Fineprint och Polywarmtone Plus är inte samma, men väldigt lika emulsioner som jag upplever det. Polywarmtone reagerar dock snabbare på t.ex selen. 1-2 min räcker för att få samma effekt som 2-4 min för Fineprint. Fineprint börjar framkallas redan efter 5 sek i framkallaren, bilden kommer snabbt. Det gör den inte på Polywarmtone. Men slutresultatet är mera lika. Polywarmtone ska desssutom ge varmare ton i varmtonsframkallare. Har dock inte hunnit prova detta tillräckligt för att kunna uttala mig säkert.

Nu har jag beställt både Fortes Polywarmtone Plus RC och Fortes varmtonsframkallare. Ska bli kul att testa nästa vecka. Tack allihop för alla råd:)

Nu har jag även hunnit testa både fortes fiber glossy och semimatt samt fortes RC glossy och semimatt i deras varmtonsframkallare samt RC i lite neutol jag hade också:) Måste säga att jag är imponerad och helnöjd och nu vet vad jag kommer fortsätta med för papper:) Härlig svärta och ton. RC-papperets ton i neutol är dessutom väldigt likt fotokemika fineprints papper i den framkallaren.

Och Photax är underbara de med. Mitt paket skickades lite fel och gick tillbaks, men photax ringde och talade om att de fått tillbaks samt kompenserade min väntan rejält. Blev helt paff när jag öppnade mitt paket och fann betydligt mer än jag hade väntat mig:) Jag som var glad bara för upplysningen per telefon..

ANNONS
Götaplatsens Foto