Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ersätter man en Hasselblad SWC idag med digital vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

lechfotosidan

Aktiv medlem
Min H-Bbladare SWC börjar bli sliten. ett digital format borde ersätta men vad ?????

Super wide lens med bra presestanda är ett måste. Jag fotar statsbilder oftast på hög höjd och panorerar dem för max vidvinkel. (utsikter från byggda och obyggda hotell. ) blir många klipp men viklar är viktiga, Alltid stativ med ftrådutlösare och vattenpass.

Kom gärna med förslag jag är dålig på det men älskar min SWC men vill sllippa slippa film kladdareriet-
.
MVH
Lennart

Senast ändrad:
Om man struntar i ekonomin.....går det inte att montera på ett PhaseOne bakstycke eller något annat på en SWC?

Vad jag menar är att det borde väl gå att få tag på en SWC till hyffsat bra priser som begagnatmarknaden i dag.

När det gäller annan ersättare så är det nog svårt men det beror givetvis på vad du menar med din fråga. Vidvinkliga ersättare så går det ett dussin på tjoget. Skärpe- och upplösningsmässigt borde det inte heller vara något problem. Däremot är SWC unik i ett annat avseende. Den levererar nästa helt distortionsfria bilder vilket dagens standardobjektiv inte gör....Att hitta ett alternativ med samma prestanda är nog inte helt lätt

Om man struntar i ekonomin.....går det inte att montera på ett PhaseOne bakstycke eller något annat på en SWC?

Vad jag menar är att det borde väl gå att få tag på en SWC till hyffsat bra priser som begagnatmarknaden i dag.

När det gäller annan ersättare så är det nog svårt men det beror givetvis på vad du menar med din fråga. Vidvinkliga ersättare så går det ett dussin på tjoget. Skärpe- och upplösningsmässigt borde det inte heller vara något problem. Däremot är SWC unik i ett annat avseende. Den levererar nästa helt distortionsfria bilder vilket dagens standardobjektiv inte gör....Att hitta ett alternativ med samma prestanda är nog inte helt lätt

Ett dussin på tjoget?
Som språkintresserad fastnade jag direkt för den formuleringen och försökte bena ut vad du egentligen menar.
Om det finns många av något brukar man ju säga att "det går tretton på dussinet", alltså att det finns ett visst överflöd på något, eftersom tretton är mer än ett dussin.
Men, " ett dussin på tjoget" , vad innebär det? Tolv av tjugo vidvinklar håller måttet? Tolv av tjugo objektiv är vidvinklar?
Upplys oss okunniga!

Canon Eos 5D Mark II med Canon TS-E 17mm/4L och TS-E 24/3,5L II kanske kan vara något? Det är två bra vidvinklar med låg distorsion och perspektivkontroll (tilt och shift).

Canon Eos 5D Mark II med Canon TS-E 17mm/4L och TS-E 24/3,5L II kanske kan vara något? Det är två bra vidvinklar med låg distorsion och perspektivkontroll (tilt och shift).

Jag ska försöka med dessa kombon. Svärsonen har en 5 d ll. Ursäkta för mina tangentfel i inlägget. Det bara blev så..
Vanligtvis lägger jag ihop fryra till fem negativ och det blir bra ( för ändamålet ) men det är ett trixande likt förbennat.

Ska låna ett tilt/shift objektiv och kolla. Tyvärr är min uppdragsgivare petig så mer tips emottages väl.

Det är ett udda fotografings fall men där det snurrar runt tack o lov.
MVH
Lennart

Ett dussin på tjoget?
Som språkintresserad fastnade jag direkt för den formuleringen och försökte bena ut vad du egentligen menar.
Om det finns många av något brukar man ju säga att "det går tretton på dussinet", alltså att det finns ett visst överflöd på något, eftersom tretton är mer än ett dussin.
Men, " ett dussin på tjoget" , vad innebär det? Tolv av tjugo vidvinklar håller måttet? Tolv av tjugo objektiv är vidvinklar?
Upplys oss okunniga!

Jag tror att du förstår vad jag menar om du tänker en gång till. Om inte så betydde mitt halvdåliga skämt att det finns massor av vidvinklar. Hur många som helst faktiskt. Om de sedan är bra nog att passa TS är en annan sak

ANNONS
Götaplatsens Foto