Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för objektiv för insekter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Azunda

Medlem
Hej,
Jag är nybörjare på fotografering. Jag har en begagnad D70 och ett 18-200 mm. Sigma objektiv.
Nu vill jag börja fota insekter, småkryp och närbilder på blommor. Vad är det för objektiv jag bör ha då? Har ni något förslag på bra objektiv som inte är alltför dyrt?
Tack på förhand/Anna

Makro o billigt hör tyvärr inte ihop :(

Du behöver komma upp i en brännvidd på 100mm för att inte skrämma iväg insekterna. De som är billigast är Sigma 105/2.8 och Tamron 90/2.8. Kostar lite drygt 4.5 kkr nytt. Kan du tänka dig att köpa begagnat så kommer du undan billigare.
En nackdel med dessa 2 objektiv är att de växer på längden när man närmar sig närgränsen.

Fjärilar kan du kanske jaga med 17-200 om inte autofokusen är alltför långsam...

/Lars

Makro o billigt hör tyvärr inte ihop :(

Du behöver komma upp i en brännvidd på 100mm för att inte skrämma iväg insekterna. De som är billigast är Sigma 105/2.8 och Tamron 90/2.8. Kostar lite drygt 4.5 kkr nytt. Kan du tänka dig att köpa begagnat så kommer du undan billigare.
En nackdel med dessa 2 objektiv är att de växer på längden när man närmar sig närgränsen.

Fjärilar kan du kanske jaga med 17-200 om inte autofokusen är alltför långsam...

/Lars

Det är märkligt vad man tappar referensramar, men Tamron 90/2.8 anser jag vara billigt värre!

Tokina 100 är ett annat väldigt bra alternativ verkar det som, precis som Sigma 105. Annars är väl kanske Sigma 150 Sigmas allra bästa från jag läst. Passar troligen bättre för insekter pga den längre brännvidden (längre avstånd till insekterna).

Däremot för blommor behövs nog inte än längre brännvidd.

Andra alternativ är begagnat och det finns många bra objektiv att välja mellan. De flesta är manuell fokus, men det brukar inte vara något problem för makro, om du inte jagar flygande insekter i luften...

ANNONS
Götaplatsens Foto