Annons

vad för utrustning behöver jag till att fotografera stora ritningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

tuffali

Ny medlem
Jag deltar i ett projekt för att fotografera och katalogisera gammla möbelritningar.Vad ska jag kunna andvända för kamera och bildhanteringsprogram.Ritningarna är på olika material från gråpapper till näst intill silkespapper och är ibland i naturlig storlek.Har kollat olika kameror men är vilsen i vad jag bäst behöver,är ingen proffsfotograf, och om det finns i så fall begagnat som vi i projektet Möbelarvet kan använda

Kravet på kameran är rätt små. Du vill ha bra upplösning, men alla moderna kameror med 10 Mpixel eller mer duger säkert. Du bör kunna ställa in kameran manuellt, både exponering och fokus, så en enkel spegelreflexkamera blir nog bäst, men det är inte helt nödvändigt.

Det du behöver förutom kameran är ett bra stativ. Det kan kosta en slant om du tänker ta bilden med ritningen på golvet. Kan du rigga ritningen plant på väggen kan du köpa ett enklare stativ. helst ska du ha belysning för ändamålet också, men det beror litet på dina krav.

Det allra bästa är ett reprostativ, ett sån't här: http://www.photax.se/repro/repro.htm

Per.

PS. Till bildhantering duger nog nästan vilket bildprogram som helst. Du vill nog bara skära ren bilden, göra grafisk svartvitt och ev skärpa upp den. Den kan alla program i branschen.

Jag deltar i ett projekt för att fotografera och katalogisera gammla möbelritningar.Vad ska jag kunna andvända för kamera och bildhanteringsprogram.Ritningarna är på olika material från gråpapper till näst intill silkespapper och är ibland i naturlig storlek.Har kollat olika kameror men är vilsen i vad jag bäst behöver,är ingen proffsfotograf, och om det finns i så fall begagnat som vi i projektet Möbelarvet kan använda

Frågan är vad avsikten är med avfotograferingen? Ska ritiningarna senare kunna presenteras i naturlig storlek, dvs ritningar som är i skala 1:1 ska kunna skrivas ut i skala 1.1 så behövs nog flera megapixlar än 10 Mp. Men om avsikten är att tex kunna visa dem i storlek som ett A4 eller A3 så kan det räcka med 10-12 Mp.

Stora ritningar kan behöva sättas upp på en vägg eller också om det inte går så kan en trappstege vara till hjälp. Du kan tillfälligt fästa ett stativ på trappstegen så att benen på stegen inte är i vägen. Ritningar på tunt papper kan kräva att du använder en grå bakgrund och om det finns text eller annat på baksidan kan det ibland lysa igenom och då kan du behöva experimentera med olika bakgrunder.

Använder du en vanlig standardzoom, tex 18-50 så undvik ändlägena, där kan distortionen vara besvärande liksom vinjetteringen i vidvinkelläget och blända ner till bl 5,6 eller möjligen bl 8.

Jämn belysning är viktigt. Stora ritningar kan behöva fler än två blixtar med tex paraplyer. Köp två billiga studiokit = 4 blixtar, kostar kanske 5000 tillsammans och en enkel optisk ir-utlösare så ni slipper snubbla på synksladden. Det är lätt att sälja begagnat när projektet är slutfört. Det lönar sej att justera belysningen så att det blir rätt exponering och jämnt belyst med en gång. Ta några alternativa exponeringar av varje ritning medan grejerna är riggade.

Bilderna bör tas som raw-filer. Photoshop Elements är nog det enklaste och billigaste alternativet för bildbehandling.

ANNONS
Götaplatsens Foto