Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fungerar eventuellt ej på Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Hoppas att inte rubriken är allt för provocerande.

En av mina döttrar behöver en ny dator och jag funderar på att ge henne min nuvarande bärbara PC och själv köpa en Mac. Detta mest för att jag är nyfiken/vill lära mig mer om Mac. I så fall blir det nog en iMac. Det jag använder datorn till är bildbehandling (Lightroom + Elements) samt surfa på Internet, betala räkningar mm mm.

Min fråga gäller dock följande:

För att t ex kunna deklarera på Internet behövs ju ett bank-id på datorn. Jag har för mig att detta tidigare inte fungerade på Mac. Jag är osäker på hur det är i dag. En annan sak som jag använder är e-kort för betalningar vid Internetköp. Detta vet jag endast finns för PC (hos Swedbank)

Finns det andra "vardagliga" användningsområden som inte fungerar på en Mac? (tex blanketter hos myndigheter mm) Jag vill ju helst inte behöva ha en särskild Windows PC för de få gånger något sådant är aktuellt.

Thomas

Fredsson skrev:
För att t ex kunna deklarera på Internet behövs ju ett bank-id på datorn. Jag har för mig att detta tidigare inte fungerade på Mac. Jag är osäker på hur det är i dag. En annan sak som jag använder är e-kort för betalningar vid Internetköp. Detta vet jag endast finns för PC (hos Swedbank)
Menar du att Swedbanks e-kort inte skulle fungera på en Mac?

"För e-kort fungerar den webbaserade tjänsten."

Källa: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,24181,00.html

Fredsson skrev:
Hoppas att inte rubriken är allt för provocerande.

En av mina döttrar behöver en ny dator och jag funderar på att ge henne min nuvarande bärbara PC och själv köpa en Mac. Detta mest för att jag är nyfiken/vill lära mig mer om Mac. I så fall blir det nog en iMac. Det jag använder datorn till är bildbehandling (Lightroom + Elements) samt surfa på Internet, betala räkningar mm mm.

Min fråga gäller dock följande:

Finns det andra "vardagliga" användningsområden som inte fungerar på en Mac? (tex blanketter hos myndigheter mm) Jag vill ju helst inte behöva ha en särskild Windows PC för de få gånger något sådant är aktuellt.

Thomas

Komm ihåg att du också kan installera Windows på en Mac, om du nogonsin skulle behöva dett :)

Fredsson skrev:

Menar du kanske e-leg? Det funkar utmärkt med mac/firefox.

Hej.
Har just anammat Världsreligionen Mac, dock utan att överge PC:n. Det jag stött på som ej funkar är endast utseendet på vissa websidor samt funktionen "bredbandsfilm" hos CDon. rekommenderar programmet "parallells" som låter dig installera Windows i sitt "PC-skal" tänk dock på att ha du måste ha en fungerande windowslicens för att sedan installera Windows i progget. Lycka till.

Re: Re: Vad fungerar eventuellt ej på Mac?

[

"För e-kort fungerar den webbaserade tjänsten."

Källa: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,24181,00.html [/B][/QUOTE]

----------
OK
För att ta med hela texten så står det ju faktiskt

"BankID på kort och programvaran för e-kort fungerar inte med Macintosh. För e-kort fungerar den webbaserade tjänsten."

Det verkar alltså som om det finns någon sorts web baserat alternativ. Det visste jag inte men det är ju bra.

Beträffande att köra Windows på en Mac så vet jag att det går men det verkar ju lite bakvänt. Hade tänkt att i så fall slippa det.

Thomas

Fredsson skrev:
Finns det andra "vardagliga" användningsområden som inte fungerar på en Mac?
Jodå, man stöter understundom på irriterande småsaker som man behöver en wintel-maskin till. Installera nya kartor på min Garmin-gps, t ex. Vissa streamade filmer/tv-program är också svåra att få att fungera (om jag inte minns fel är Kanal 5s programarkiv ett sådant exempel).

Det som jag märkt sen jag bet i det sura Äpplet för ett halvår sen, är att en del webplatser som är väldigt IE-inriktade med mycket windows media-innehåll ect, krånglar. Dock så går det mesta att lösa med lite googling och lite plugins.

Det tar ett litet tag innan man hittat nya program till Mac som ersätter de windowsprogram som man är van vid, men det finns i 99% av fallen.

Plussidan behöver jag inte räkna upp.. Jag säger bara att det är trevligt med en dator som startar när man trycker på "On" och sen kör på utan problem tills man stänger av den =)

Thomas Gervard skrev:
Jag säger bara att det är trevligt med en dator som startar när man trycker på "On" och sen kör på utan problem tills man stänger av den =)
Jag stänger aldrig av min Mac. Startar möjligen om den när nån programuppdatering kräver det.

SEB/Posten/Telias E-leg funkar, men inte utan beröm godkänt. Det är nog det som jag upptäckt som varit det mest negativa hos OS X.

E-leg funkar bara med äldre Firefox-versioner som går att köra i Rosetta. Anvisningarna på telias sida stämmer inte med nyare versioner. Men om någon har bra tips på hur man ska få det att fungera med 2.0.6 så är jag all ears.

Personligen så tycker jag att det suger att företag som erbjuder en tjänst som man använder i många sammanhang inte fungerar mer än på Windows suger fett, så att säga.

Jeppe skrev:
SEB/Posten/Telias E-leg funkar, men inte utan beröm godkänt. Det är nog det som jag upptäckt som varit det mest negativa hos OS X.

E-leg funkar bara med äldre Firefox-versioner som går att köra i Rosetta. Anvisningarna på telias sida stämmer inte med nyare versioner. Men om någon har bra tips på hur man ska få det att fungera med 2.0.6 så är jag all ears.

Personligen så tycker jag att det suger att företag som erbjuder en tjänst som man använder i många sammanhang inte fungerar mer än på Windows suger fett, så att säga.
För mig funkar det med Firefox 2.0.0.7. Jag fick hjälp av Telia med installationen. Det var något program man skulle ladda ner. Som du sa, anvisningarna är kassa.

Mjo, jag har provat Linux-varianten med.. Men tji..
Får väl ringa den där förbaskade telefonkön då..

ANNONS
Götaplatsens Foto