Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad gör denna...spak??

Produkter
(logga in för att koppla)

henkka

Aktiv medlem
Har suttit och funderat länge på vad bländaren kommer att ligga på om man sätter ett NIKON G-objektiv på en Nikon FG...??

Det går ju inte direkt att kolla som på en digital hur bilden blir...

Anyway, bländaren är som minst ( f:22 ) när objektivet hålls i handen ( dvs INTE kopplad till kameran ) men när det sätts fast i kameran SER man att bländaren öppnas till största... i detta skede blev jag glad, har inga problem med att fota med största bländare...

MEN

när jag tryckte av i misstag utan ett objektiv kopplat märkte jag att denna "spak" rör på sej, och denna "spak" styr bländar "piggen" på objektivet... varför (??) vad har en analog kamera att styra bländaren för när man styr bländaren på objektivet, på en DSLR kan man förstå eftersom man kan styra bländare från kamera huset... men... MEN??

Kolla bilden... spaker rör sej upp&ner då man trycker av ( jämför hissens funktion ).

Tacksam för svar!!

H: Henkka

Bilagor

• spak.jpg
    spak.jpg
    55.1 KB · Visningar: 509
På min Konica TC finns en spak i bajonetten som på kameran som talar om för objektivet vilket bländartal som automatiken har valt när man använder tidsförval. På optiken finns även en pigg som talar om för kameran vad största bländaren har för värde.

Jag lutar år att det är en snarlik funktion i din kamera.

Den "lilla spaken" bländar ner objektivet vid själva fotograferingsögonblicket till det värde du har ställt in på objektivet.

/ Magnus

Bländar-ringen på objektivet gör så att spaken i objektivet stoppas och inte åker ända ner till minsta bländare när kameran släpper spaken.

AH!! JAVISST!! Att man är trög... det är ju såhär DOF ( depth of field ) fungerar!! Precis... om den inte skulle finnas så skulle man se minsta blädare genom sökaren... och då skulle det kunna bli mörk i sökaren...

Tack för dom snabba svaren i de sista timmarna på dygnet!!

H: Henkka

ANNONS
Götaplatsens Foto