Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 01. EF 100 f/2.8 USM. Värt att laga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tbirder

Aktiv medlem
Mitt EF 100 f/2.8 USM Macro har slutat fungera. Om jag försöker ta en bild med bländare annat än full öppning (2.8) surrar det till och
jag får Err 01 i kameran.

Kontakterna på objektivet och kameran är rena, så det troliga är väl att det är fel på objektivets bländare eller någon del som styr bländaren. Frågan jag ställer mig nu är om det ens är lönt att skicka objektivet på lagning? Hur stor summa kan man vänta sig att ett bländarbyte kostar på ett ungefär?

Det är förstås typiskt att detta hände just nu när jag hade flera fototurer inplanerade den närmaste tiden, (en i morgon bl.a), där mitt makro är helt nödvändigt :(
 

Tbirder

Aktiv medlem
Eller kanske kabeln där objektivet kommunicerar med kamerahuset. Borde ju i så fall vara billigare än att byta bländare.
Kolla denna disk. https://www.dpreview.com/forums/thread/3001649
Det verkar bara vara zoomar som har haft just det problemet med kabeln, eftersom den sträcks och böjs i dessa. I ett fast objektiv borde det vara mer osannolikt med ett sådant fel tycker jag. Men helt omöjligt kanske det inte är. Frågan är om man i sådant eventuellt fall kan få bara kabeln utbytt, eller om de bara byter hela "paketet" med bländare och allt? Det är ju så det brukar fungera på många andra områden när det gäller reparationer.
 

dersa

Aktiv medlem
Jag har ett 100 1:2, som krånglade när jag fotade med en Eos 400D, men har inga problem att fota med 7d eller 7d mark ll.. Problemet var att objektivet låste sig på största bländaren , den tog bilden, men överexponerad och fick ett errormeddelande.. Gissar att det beror på ett mjukvarufel hos kameran, fast har ingen aning om det är samma hos dig..
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag har ett 100 1:2, som krånglade när jag fotade med en Eos 400D, men har inga problem att fota med 7d eller 7d mark ll.. Problemet var att objektivet låste sig på största bländaren , den tog bilden, men överexponerad och fick ett errormeddelande.. Gissar att det beror på ett mjukvarufel hos kameran, fast har ingen aning om det är samma hos dig..
Nej, mitt kamerahus har fungerat perfekt med objektivet i över fem år ända tills nu, så det kan det nog inte vara. Det hade ändå varit intressant att testa objektivet med ett annat kamerahus, bara för att utesluta alla sådana möjligheter, men jag har tyvärr inte tillgång till någon annan Canonkamera.
Mina övriga objektiv fungerar som de ska, vilket också talar emot ett fel på kameran.

För att återgå till min frågeställning; är det någon behövt reparera ett likadant eller liknande fel och har ett hum om vad det kostar? Jag ska kontakta Canon Service och höra om de kan ge ett prisförslag, men de öppnar inte förrän på onsdag.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du begrundar vad objektivet är värt så är det knappast lönt. Om du funderar på att ersätta det med ett nytt så ligger de på strax under 5000 kronor.
Ibland finns begagnade till salu. Det kan vara kostnadseffektivare än att reparera i en del fall.

Blev lite nyfiken och konstaterade att det finns begagnade EF 100 mm f/2,8 macro USM att köpa för ca 3000 och den bättre EF 100 mm f/2,8L IS macro USM för 6000 här på Fotosidan just nu. Så där finns lite att jämföra med.

Själv brydde jag mig inte om att försöka reparera mitt EF 24-105 mm f/4L IS USM när både bländare och fokusering började krångla förra sommaren. Köpte ett EF 24-105 mm f/4L IS II USM istället.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Om du begrundar vad objektivet är värt så är det knappast lönt. Om du funderar på att ersätta det med ett nytt så ligger de på strax under 5000 kronor.
Ibland finns begagnade till salu. Det kan vara kostnadseffektivare än att reparera i en del fall.

Blev lite nyfiken och konstaterade att det finns begagnade EF 100 mm f/2,8 macro USM att köpa för ca 3000 och den bättre EF 100 mm f/2,8L IS macro USM för 6000 här på Fotosidan just nu. Så där finns lite att jämföra med.

Själv brydde jag mig inte om att försöka reparera mitt EF 24-105 mm f/4L IS USM när både bländare och fokusering började krångla förra sommaren. Köpte ett EF 24-105 mm f/4L IS II USM istället.
Tack Anders! Det var sådan info jag var ute efter. Sedan tillkommer ju problemet med att vara utan objektivet under tiden det är på reparation. Är det någon tid på året jag inte vill vara utan det så är det just nu!
Jag får ta en funderare på om det är värt att chansa på begagnat eller köpa nytt. Mitt förtroende för Canons kvalitet har fått sig en törn i och med detta. Jag hade absolut väntat mig längre livslängd än 5 år av varsam användning för ett objektiv i den här klassen, även om det inte har ett L i namnet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Allt kan gå sönder. Jag har både Canonobjektiv (av typ EF) som fungerat oklanderligt sen 1991 och ett EF-S där autofokus gav upp efter fem-sju år någonting. Två L-objektiv har havererat. Ett lät jag reparera (kostade 3000 inklusive kalibrering) och det andra ersatte jag.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jovisst, allt går sönder och det är inte mycket att göra åt när det händer efter garantitiden. Men det finns alltid en orsak till varför något går sönder innan det borde göra det. Om vi bortser från misshandlad utrustning kan det bero på en brist i konstruktionen, ett materialfel (bristande materialkontroll) eller fel i tillverkningen. Oavsett vad så ser jag det som bristande kvalitet om mina rimliga förväntningar som kund inte infrias.

Till Canons förvar är jag dock helt nöjd med uthålligheten hos tex mitt kamerahus och flera av märkets kompaktkameror som jag har ägt. Där har kvaliteten varit god :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Precis. Men kvalité i betydelsen "produkt håller länge" mäts med statisktiska metoder. Alltså kan man komma fram till att man har mycket god kvalité även om enstaka prylar rasar efter några veckor. Eller är trasiga när man köper dem, något som hänt mig med ett batterigrepp för tio år sedan.

Likväl är det tråkigt för den som drabbas av felet.
 

PMD

Aktiv medlem
Prova hur objektivet fungerar på en annan kamera. Det kan ge en ledtråd om var felet ligger.
 
ANNONS