Annons

Vad gör det tredje stiftet på batteriet?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har märkt att batteriet till min D90 har tre stift, där D50-batteriet bara har två. Vad gör det tredje stiftet?

Hur är det med kompatibiliteten? Ska jag vara livrädd att förväxla batterierna? Jag har inte ens vågat stoppa i dem i fel kamera, de kanske inte passar där de inte ska vara?

Per.

PS. Men laddaren är densamma, har jag räknat ut. DS

PPS. Gäller samma kompatibilitet om jag använder batterigreppet till D90? DS

Jag har märkt att batteriet till min D90 har tre stift, där D50-batteriet bara har två. Vad gör det tredje stiftet?

Hur är det med kompatibiliteten? Ska jag vara livrädd att förväxla batterierna? Jag har inte ens vågat stoppa i dem i fel kamera, de kanske inte passar där de inte ska vara?

Per.

PS. Men laddaren är densamma, har jag räknat ut. DS

PPS. Gäller samma kompatibilitet om jag använder batterigreppet till D90? DS

Det gamla batteriet med två stift skall inte gå att stoppa i de nyare kamerorna. Däremot kan du använda de nya batterierna i gamla kameror vad jag vet. Har haft D70s och har D200 och D300 och då gäller ovanstående.

/FW

Det tredje stiftet kommunicerar batteristatus till kameran. Det går bra att köra sådana batterier D50 men förstås utan att man kan utnyttja den funktionen.

Och jag har alltid trott att det spelade en viktig roll vid laddning. Och närmast hos kombinationer laddare/batteri där laddströmmen är "ganska" hög, exempelvis när det gäller borrmaskiner eller kameror.

Och jag fortsätter nog att tro så.

per

Kollade av nyfikenhet en modern batteridriven maskin och fann följande:

Laddaren har tre stift

Ackumulatorn har tre stift

Maskinen har två

per

Datastift

Min uppfattning är att stiftet är ett datastift.

De flesta nya batterierna på marknaden idag är av typen litium-jon batterier (li-ion) och dessa kräver mycket mer övervakad laddning då de finns en mycket högre explosionsrisk hos denna typ av batteri än hos den tidigare nickel-metallhybrid (Ni-Mh) sorten. och därför finns det ofta en inbyggd krets i batteriet som övervakar batteriets laddstatus, temperatur och hälsa. allt detta för att optimera laddningen.
Så att laddaren har 3 stift är nog för att vi människor är lite för stressade. laddaren kollar helt enkelt hur länge den kan snabbladda batteriet innan det blir farligt.
Kameran använder informationen för att kolla hur mycket ström det finns kvar och hur gammalt batteriet är.
Nackdelen med den lilla kretsen är ju dock att man inte ska förvara batteriet för länge då kretsen faktiskt drar lite ström (på vissa modeller) även när batteriet inte används.

så har jag förstått det iallafall

Min uppfattning är att stiftet är ett datastift.

De flesta nya batterierna på marknaden idag är av typen litium-jon batterier (li-ion) och dessa kräver mycket mer övervakad laddning då de finns en mycket högre explosionsrisk hos denna typ av batteri än hos den tidigare nickel-metallhybrid (Ni-Mh) sorten. och därför finns det ofta en inbyggd krets i batteriet som övervakar batteriets laddstatus, temperatur och hälsa. allt detta för att optimera laddningen.
Så att laddaren har 3 stift är nog för att vi människor är lite för stressade. laddaren kollar helt enkelt hur länge den kan snabbladda batteriet innan det blir farligt.
Kameran använder informationen för att kolla hur mycket ström det finns kvar och hur gammalt batteriet är.
Nackdelen med den lilla kretsen är ju dock att man inte ska förvara batteriet för länge då kretsen faktiskt drar lite ström (på vissa modeller) även när batteriet inte används.

så har jag förstått det iallafall

Tyvärr stämmer nog inte din teori. Precis som Per S tidigare skrivit har jag också noterat att laddaren till det nyare batteriet fortfarande bara har två stift. Eller rättare sagt, den har tre stift, men når bara två av stiften i batteriet.
Så det handlar nog mer om ren kommunikation mellan kamera och batteri om batteristatus och så.

ANNONS
Götaplatsens Foto