Annons

Vad göra,för mkt ljus? Filstorlek i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag tog ett porträtt där det blev för mycket ljus på panna och huvud. Försökte efterbelysa i Photoshop men då blev de röda oh såg konstiga ut. Kan man fixa till det på nåt bra sätt? Bilden finns på http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=50117

För att skriva ut den på papper beskärde jag den något och justerade färgen med autolevels. Och sparade i Photoshop (.psd), då växte filen från ursprungliga 2,3 Mb som den var i jpg som kameran sparar i till hela 8, 2 Mb i PS. Ligger det någon ny information i alla dessa nya Mb eller vad finns där? Jag sparade i PS för att inte ta bort någon info utan ha max kvar till papperstryck.

Du kan inte med efterbehandling rädda de där högdagrarna med mindre än att du klonar dit färg manuellt.

Det som har hänt är att de ljusa partierna har överskridit kamerans dynamiska omfång, förmågan att återge toner. Om du mäter med pipetten i Photoshop så får du värdet 255, 255, 255 på stora ytor. Det betyder helt vitt. Det är en färg som är svår att öka mättnaden i. Efterbelysning förstärker bara brus och och tar fram de mörkaste partierna, t ex blodkärl och dylikt som inte skall finnas med.

Koll på histogrammet redan i kameran är receptet.

En liten efterbelysning går ju alltid att göra.

Bilagor

• forumhjälp.jpg
    forumhjälp.jpg
    22.7 KB · Visningar: 94
ANNONS
Götaplatsens Foto