Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra med gamla datorer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har 2 st bärbara datorer som jag inte använder längre:

1.Dell D600 med bra bildskärm, 14 tum och 1440 x 1050 i upplösning. Den har dessutom fått en ny hårddisk på 120 Gb. Har även dockningsstation med DVI-utgång för projektor.

2. Dell D420 med 12 tums bildskärm och 1280 x 800 i upplösning. Vikt 1 kg. Denna dator har också fått en ny hårddisk, en SSD på 117 Gb. Datorn startar på 1,5 min.
Till denna dator så har jag en dockningsstation med DVD och DVI-utgång för projektor. Har dessutom en extern DVD (Dell) och 2 spänningsaggregat samt ett extra batteri. Denna dator har nu Windows 7 som tyvärr inte medföljer.

Båda datorerna har således Windows XP professionell. Båda datorerna fungerar perfekt.
Kan också leverera med Office XP, 2002.

Nu till mina frågor:
Vad gör jag med dom?
Säljer dom? Har dom något värde?
Om jag säljer dom, så måste dom "städas" så att mina data försvinner.
Hur gör man det enklast?
Har inte lust att ge bort dom då det troligen kommer att ta många timmar att "göra" dom klara.
 

GomaD

Aktiv medlem
Har 2 st bärbara datorer som jag inte använder längre:

1.Dell D600 med bra bildskärm, 14 tum och 1440 x 1050 i upplösning. Den har dessutom fått en ny hårddisk på 120 Gb. Har även dockningsstation med DVI-utgång för projektor.

2. Dell D420 med 12 tums bildskärm och 1280 x 800 i upplösning. Vikt 1 kg. Denna dator har också fått en ny hårddisk, en SSD på 117 Gb. Datorn startar på 1,5 min.
Till denna dator så har jag en dockningsstation med DVD och DVI-utgång för projektor. Har dessutom en extern DVD (Dell) och 2 spänningsaggregat samt ett extra batteri. Denna dator har nu Windows 7 som tyvärr inte medföljer.

Båda datorerna har således Windows XP professionell. Båda datorerna fungerar perfekt.
Kan också leverera med Office XP, 2002.

Nu till mina frågor:
Vad gör jag med dom?
Säljer dom? Har dom något värde?
Om jag säljer dom, så måste dom "städas" så att mina data försvinner.
Hur gör man det enklast?
Har inte lust att ge bort dom då det troligen kommer att ta många timmar att "göra" dom klara.
http://www.reuseit.se/

sälj dem till dessa. Då kommer dom till nytta ialla fall..


Tomas
 

A.Dent

Aktiv medlem
Om du är lite händig och inte rädd att skruva isär datorn o smådelar så kan du bygga om dom till digitala fotoramar. Helst 14" -datorn med SSD, den kommer vara helt tyst.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Om jag säljer dom, så måste dom "städas" så att mina data försvinner.
Hur gör man det enklast?
Har inte lust att ge bort dom då det troligen kommer att ta många timmar att "göra" dom klara.
Skriv nollor över hela disken.

Om du bestämmer dig för att skänka bort dem och inte vill lägga någon tid så är ett alternativ att skänka dem utan diskar.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Om du är lite händig och inte rädd att skruva isär datorn o smådelar så kan du bygga om dom till digitala fotoramar. Helst 14" -datorn med SSD, den kommer vara helt tyst.
Har funderat på detta och har kopierat artikeln får en datatidning. Men fuderar på vad jag skall ha en digital fotoram till.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu till mina frågor:
Vad gör jag med dom?
Säljer dom? Har dom något värde?
Om jag säljer dom, så måste dom "städas" så att mina data försvinner.
Hur gör man det enklast?
Har inte lust att ge bort dom då det troligen kommer att ta många timmar att "göra" dom klara.
Jag har ingen uppfattning om åldern och prestandan på datorerna. Är de 5+ år är nog värdet nära noll.
SSD-disken går väl med fördel att använda i en annan dator? T.ex till Lightroomkatalogen.
Enklaste/säkraste städningen är slägga på hårddisken. Beror förstås på hur känsligt material man har lagrat om det är nödvändigt. Annars finns som sagt olika mjukvaror med varierande säkerhet.

Är XP-licenserna överlåtelsebara så kan de inbringa ett antal hundralappar styck på tradera.
(Jag är själv ute efter en XP-licens.)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har ingen uppfattning om åldern och prestandan på datorerna. Är de 5+ år är nog värdet nära noll.
SSD-disken går väl med fördel att använda i en annan dator? T.ex till Lightroomkatalogen.
Enklaste/säkraste städningen är slägga på hårddisken. Beror förstås på hur känsligt material man har lagrat om det är nödvändigt. Annars finns som sagt olika mjukvaror med varierande säkerhet.

Är XP-licenserna överlåtelsebara så kan de inbringa ett antal hundralappar styck på tradera.
(Jag är själv ute efter en XP-licens.)
Ja, dom är 5 år eller mer. Och det är lite märkligt att värdet är nära noll då dom fungerar utmärkt, bara lite långsamma. Båda har dessutom bra skärmar för bildbehandling (frånsett vinkelfel).

SSD-disken går inte att använda till annan dator (tror jag) då det ät en 1,8 tums pata-disk.

Tror inte att xp går att sälja separat då det är förinstallerat på datorerna (med klistermärke).
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja, dom är 5 år eller mer. Och det är lite märkligt att värdet är nära noll då dom fungerar utmärkt, bara lite långsamma. Båda har dessutom bra skärmar för bildbehandling (frånsett vinkelfel).).
Nu gissar jag, men varken du eller jag skulle betala för sådana gamla maskiner och få skulle betala särskilt mycket. Trots att de har användbar prestanda (surfdator). Antagligen behövs nya batterier också för att de ska bli "bärbara" igen.
Just bildbehandling kräver en snabb processor vilket förmodligen inte är fallet i en äldre bärbar.
 

ixxy

Aktiv medlem
inte för att vara sån men jag kan hitta fler områden där de skulel vara användbara om de är hyfsat friska i hårdvaran och har nätverks funktion. t.ex. små barns datorer. ftp hanterare. övrig server hantering.
dock är ju xp licenserna inte värda så mycket mör servrar då jag personligen föredrar linux baserade system för server hantering.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
inte för att vara sån men jag kan hitta fler områden där de skulel vara användbara om de är hyfsat friska i hårdvaran och har nätverks funktion. t.ex. små barns datorer. ftp hanterare. övrig server hantering.
dock är ju xp licenserna inte värda så mycket mör servrar då jag personligen föredrar linux baserade system för server hantering.
Problemet är väl snarare att gamla datorer knappast är någon bristvara. De personer som har nytta av en server hemma lär ju också vara i behov av att byta ut sin arbetsdator och får således serverdator över (den typen av människor brukar dessutom ha några på lager i sin garderob redan)
"Småbarnsdatorer" framkommer ofta genom att föräldrarna unnar sig en uppgradering själva. Så varför betala för en begagnad dator bara för att få problemet att bli av med sin gamla vid nästa nyinköp?

Tyvärr är datorer slit och släng-artiklar :(
 

A.Dent

Aktiv medlem
En sak som gamla bärbara datorer är bra till är att ta med sig en på semestern istället för den ordinarie. Det gör inte om den blir stulen eller blir krossad på flyget. Förutom besväret att vara utan dator. Om man har gjort en omistallation av datorn så brukar de inte kännas så otroligt sega.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
En sak som gamla bärbara datorer är bra till är att ta med sig en på semestern istället för den ordinarie. Det gör inte om den blir stulen eller blir krossad på flyget. Förutom besväret att vara utan dator. Om man har gjort en omistallation av datorn så brukar de inte kännas så otroligt sega.
Har just varit på fotoworkshop i Sydafrika. Alla utom jag, hade nya och större bärbara med sig och kunde bildbehandla på plats. Jag fick nöja mig med att använda min till nertankning av bilder och möjligen kolla lite skärpa.
En deltagare hade packat datorn i resväskan. LÅset var uppklippt och datorn var borta. Detta hände troligen i Johannesburg då spänningsaggregatet var kvar i väskan (passar inte i Sydafrika). Det är uppenbarligen så att man ser med röntgen vad som finns i väskorna och plockar godbitarna.
Detta är ett jätteproblem för flygbolagen som dom måste lösa. Jag tar kameror och dator i handbagaget och bryr mig inte om vikten. Skulle jag tvingas att checka in kameror och datorer så kommer jag att avstå att resa. Har helt enkelt inte råd med dyra flygbiljetter och försvunnen utrustning.
Av detta skäl så har jag en bärbar som väger c:a 1 kg, tyvärr ofta med tunga spänningsaggregat.
 

ixxy

Aktiv medlem
Problemet är väl snarare att gamla datorer knappast är någon bristvara. De personer som har nytta av en server hemma lär ju också vara i behov av att byta ut sin arbetsdator och får således serverdator över (den typen av människor brukar dessutom ha några på lager i sin garderob redan)
"Småbarnsdatorer" framkommer ofta genom att föräldrarna unnar sig en uppgradering själva. Så varför betala för en begagnad dator bara för att få problemet att bli av med sin gamla vid nästa nyinköp?

Tyvärr är datorer slit och släng-artiklar :(
fast nu är det ju så att jag är lite känslig och söker vissa specefika saker och tyvärr har jag inte behov av att uppgradera min dator park och mina bladservrar snurrar rätt fint men jag vill ha labb maskiner och köra lite ftp system och och test köra saker
söker bland annat specefikt gma 950 samt 3945bg från intel som trådlös hanterare vilket gör att just gamla dell laptops är trevliga.
 

gorse

Aktiv medlem
En deltagare hade packat datorn i resväskan. LÅset var uppklippt och datorn var borta. Detta hände troligen i Johannesburg då spänningsaggregatet var kvar i väskan (passar inte i Sydafrika). Det är uppenbarligen så att man ser med röntgen vad som finns i väskorna och plockar godbitarna.
Incheckat baggage är inte säkert baggage. Klart de har röntgen. Och nån försäkring gäller inte heller eftersom man lämnar grejorna utan uppsikt. Flygbolagen hänvisar hemförsäkringen (som inte ersätter det som man inte vaktat).


Men, åter till gamla datorer... Jag har bekanta som är fattiga (på riktigt) och skulle kunna kapa en arm för att få en begagnad dator. De kommer aldrig åt denna marknad av gamla datorer och har inte råd ens med det allra billigaste. Finns säkert i er närhet också om man bara frågar. Jag som bor på landsbygden ger datorerna till den lokala hjälp-organsiationen och de säljer som regel dem samma dag som de kommer in. Å andra sidan, det går att köra Elements och så även på gammal dator.

Om det inte finns känslig data i datorn så man är rädd att nån skall göra datarecovery så är det mycket enklare att skapa ett nytt konto på datorn och sedan radera det gamla kontot, radera profilen och vips är datorn som ny vad det gäller rensning, än att installera om hela datorn. I alla fall om man brukar spara sin grejor i mina dokument och mina bilder. Cachade lösenord och kakor försvinner med. OEM-licenser följer datorn och kan överlåtas tillsammans med datorn, men kan inte vidareförsäljas eller överföras separat.
 
ANNONS