Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med APS?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
I mitten av 90-talet var APS det hetaste som fanns, tillsammans med det första digitalkamerorna. Digitalkamerorna kom för att stanna, men vad hände egentligen med APS?

Tidningen FOTO talade sig varma för APS, precis som filmtillverkarna. Snart skulle 135-filmerna vara ett minne blott.

Så blev det inte. Istället verkar det som om APS är på väg bort, eller har jag fel? Finns det egentligen några fördelar med APS, förutom att man 1. lättare sätter i filmen och 2. lättare kan komponera en panoramabild (och slipper beskära i efterhand?

Varför tror ni det gick som det gick med APS?

/Jens

Jag är inte så säker på att den är "ute". Visst, hypen är väll koncentrerad till digitalkompakterna men väldigt många har små, lättanvända aps-kompakter hemma till sina familjefoton. Det är ju viss prisskillnad.

Filmtillverkarna påstår dessutom att de säljer film som alldrig för. Jag tycker det är ofta man ser folk hämta ut just aps-filmer när jag är hos labbet, så det pås¨tåendet kan nog stämma.

Sedan kan man diskutera hur pass bra APS är men det är en annan sak.

/Jacob

APS blev aldrig nåt därför att det försökte fylla ett behov som inte fanns. Det hade några nya finesser/förbättringar, men de var inte tillräckligt många och bra för att på allvar kunna konkurrera med 135-formatet (digitalkameror var tills för bara ett par år sedan inte så mycket att räkna med, iallafall inte för vanligt folk).
APS är i vissa avseenden bättre, men inte tillräckligt mycket bättre för att alla ska få för sig att byta rakt av.
De som har systemkameror vill kunna använda sin befintliga utrustning, kunna välja mellan fler sorters film, och åtnjuta de bildkvalitetsmässiga fördelarna med 135 (större filmyta).
Det finns några enstaka APS-systemkameror, men de är försvinnande få. APS är nästan bara inriktat på "semesterfotomarknaden" och kompaktkameror. Där är det såklart jättebra (enkelt att använda, små kameror, och tillräckligt stor filmyta för de kopior man gör), men film och framkallning är ändå dyrare än för 135-film, vilket säkert får många att tveka inför att välja APS.
Nuförtiden är digitalkameror såpass bra och billiga (initialkostnaden är högre, men "driftskostnaden" är lägre) att man kan välja det istället för kameror med film (135 eller APS), vilket gör det ännu svårare.

Jag kan ha fel, men jag har för mig att APS inte alls finns i Asien (förutom Japan, som har allt i prylväg), och är relativt sällsynt i USA, och att det bara är i Europa som det någonsin blev nåt.

APS lever, iallafall här, och kommer säkert att göra det i många år (det säljs ju fortfarande gott om kameror). Det kommer nog inte att hända så mycket nytt, och gissningsvis tar digitalkamerorna över på sikt.

Jo APS är nog på väg bort så sakteliga.
Bara en sån sak som att Minolta beslutade sig förra året dör att sluta ta fram nya APS modeller för att satsa på digitalt talar sitt tydliga språk. APS formatet i sig har ju inga bildkvalitetshöjande egenskaper, tvärt om så det är ju en anledning till att APS inte är så intressant. Enda fördelarna är ju som sagt att det är lättare att ladda filmen, du har 3 bildformat att leka med och pga av filmens storlek så kan kameran göras mindre än en 135 kamera.

En av anledningarna till att APS utvecklades var ju för att få folk intresserade av fotografi igen. Plötsligt fanns ett nytt och spännade system på marknaden som fick många att rusa efter dessa nya APS kameror.

Nu har digitalkamerorna hunnit ikapp och även förbi APS vad gäller bildkvlitet så då finns det ingen större anledning till att fortsätta producera APS. Något som Minolta redan beslutat sig för som sagt.

Dessutom är det främst här i norra europa som APS blivit en sån framgång som det blivit. På kontinenten är försäljningssiffrorna långt ifrån våra. Även i USA har det gått dåligt.

För mig fyllde APS behovet att alltid ha en kamera tillgänglig, både privat och i jobbet. Helt enkelt en tillräckligt liten kamera (IXUS) för att alltid få plats i fickan.

Två-tre år senare tog digitalkamerorna över samma roll och lite till.

Jag tror APS formatet var ett misstag som råkade hitta förstret mellan kompakt och digitalkamerorna.

Tyvärr kostade det mig drygt 2000 SEK för en adapter för att scanna alla APS filmer.

Jag ångrar dock inget, APS ändrade mitt fotograferande, att alltid ha en kamera tillgänglig är super!

-Ola

stäck skrev:
Jag kan ha fel, men jag har för mig att APS inte alls finns i Asien (förutom Japan, som har allt i prylväg), och är relativt sällsynt i USA, och att det bara är i Europa som det någonsin blev nåt.

Rätt som du skriver, jag har läst & hört att det faktiskt är Skandinavien & då främst Sverige som står för den största APS-användningen, det slog inte som tänkt i många länder mest pga att labben inte var villiga att skaffa APS-utrustning. Utan möjlighet till framkallning & kopiering så säljs inga kameror, tror att lilla APS får svårt att överleva eftersom Skandinavien inte ensamt kan hålla igång ett system.

Larsa

Att APS formatet är på väg bort har sin naturliga förklaring. I och med att datorer är var mans egendom idag och digitala kompaktkameror inte är allför dyra så är det en stor konkurrent till filmbaserade kompaktkameror, 135 eller APS.

Det många menar med dålig upplösning är att panoramakorten är standardnegativ som är beskärda upp- och nedtill=mindre upplösning på samma höjdenhet. Men det är inget som hindrar att man har kameran inställd på "normal".

Själv har jag en Minolta Vectis 300 som jag ärvde efter efter farsan när han skaffade en digital kompaktkamera. Jag är nöjd med den och den har varit perfekt att ha med på semester. Och visst är panoramakort trevliga på landskap!

Nu har jag skaffat en systemkamera men vectisen kommer ändå att ha sin plats där man inte vill ta med systemkameran. Fester tex..

Mikael

aps på väg bort ; nja

Nej , jag tror inte att aps filmen kommer bort i första taget.
Nästan alla kompakter som säljs har aps formatet.
Det säjer i alla fall handlarna .(analoga)
På systemsidan är det tunnare , nikon har (eller haft) en variant.
Canons ix7 finns fortfarande i handeln , om det är överblivna ex vet jag inte .
Jag har i alla fall en ix7 & det är en otroligt smidig kamera som man faktskt kan stoppa i jackfickan (om man har lite större jackfickor)
Vad gäller priset på framkallning så varierar det kraftigt , en del labb tar bara några kr mer för en rulle .
Det finns en svarvit film till systemet som framkallas på vanligt vis , men den säljer inte bra .

Nej, inte i första taget. Förmodligen inte heller i andra eller tredje. Men sen kanske.

APS är en för liten marknad för att klara sig i längden. Det tar nog några år, men till slut kommer det att dö ut, åtminstone från den vanliga konsumentmarknaden.

kan nog stämma

Jo men visst , det kan nog stämma .
Frågan är hur länge det negativa filmformatet lever i någon större utsträkning i överhuvudtaget.
Digitalteckniken verkar ta över mer & mer .
Eller är det nyhetens behag ?

Det här är ganska intressant tycker jag. Jag har funderat en hel del på det och kommit fram till att det är ganska svårt att veta.

Jag resonerar så här: Det finns många uppfinningar i världen som fullständigt konkurrerat ut tidgare teknik för att göra samma sak. Plogen slog ut ådern, traktorerna gjorde hästarna arbetslösa osv.

Datorerna slog ut skrivmaskinerna. Men skrivmaskinerna konkurrerade knappast ut de simpla och lågteknlogiska pennorna, ännat än vid t.ex. manusförfattning, dör skrivmaskin och datorer ersatt handskrivna manus etc.

Photoshop har aldrig slagit ut pensel, terpentin och oljefärger och kommer aldrig göra det heller. Men Photoshop har däremot underlättat för mängder av människor som arbetar med bilder som ska publiceras.

Så, kommer de digitala kamerorna slå ut de filmbaserade? Inte inom några år i alla fall. Filmerna utvecklas fortfarande. Kornstorleken krymer fortfarande. Men inte så fort som uplösningen i digitalkamerorna ökar. Digitalkameror håller fortfarande för låg kvalitet jämfört med mellan och storformat. Och vill man ha ännu högre kvalitet än framtidens digitalkameror som är lika bra som storformatskamerorna, så är det väl bara att klippa till en större filmbit :)

Jag tror att digitalkamerorna kommer ta fler marknadsdelar från den analoga sidan, men sedan kommer de två teknikerna komplettera varandra och användas av olika användare.

/Jens

jensohlsson skrev:

Jag tror att digitalkamerorna kommer ta fler marknadsdelar från den analoga sidan, men sedan kommer de två teknikerna komplettera varandra och användas av olika användare.

Japp. Och i den fördelningen tror jag APS ligger pyrt till på sikt. Jag gissar att de som idag tillverkar APS-kameror och annat kommer lägga av med det inom ett par år, och sen kommer formatet att tyna bort. Förmodligen går det väl att köpa och framkalla APS många år efter det, för de som envisas med att fortsätta med det.

Det blir nog samma visa för APS som för Instamatic kamerorna. Ett tag skulle alla ha dom men sen dog det ut totalt. Dock så har det tagit ända tills idag innan tillverkningen av filmen lagts ner och snart går det inte heller att framkalla den. Så APS kommer nog finnas kvar ett tag men det kommer nog inte komma så mycket nytt.

Det finns tillräckligt många människor med APS-kameror kvar för att det ska fortsätta säljas film och finnas framkallningsmöjligheter kvar, men på det stora taget är APS en flopp som håller på att dö ut. Det erkänner t o m de stora företagen, som lanserade APS. Som nämnts tidigare har inte APS tillräckligt stora fördelar för att konkurrera ut normal småbildsfilm. Panorama kan kännas lockande, men det är i själva verket bara en delförstoring av ett normalt negativ. Det stora valet just nu står mellan digitalt och analogt, och hos målgruppen för APS (min mamma) känns digitalkompakterna mycket mera lockande just nu.

APS R.I.P. Det var en vacker tanke.

/Pontus

Flera här skriver att APS-kameror & film säljer så pass mycket idag att det inte kommer att dö ut, någon skrev att enligt fotohandlarna så säljs mest APS av kompaktfilmkamerorna.

Detta stämmer, men dock bara i Sverige & till viss del övriga Skandinavien (även detta enligt fotohandlare & tidningen foto).

APS-filmens framtid ser mycket mörk ut eftersom lilla Sverige inte kan hålla ett filmformat vid liv. Hur det går kan bara framtiden visa...

Larsa

Nej , det har du rätt i , men de var nyutveklade kameror på marknaden & det kan nog i sig antyda att aps filmen är på väg bort.
Dock så finns det gott om aps kameror i handeln .
Jag känner en del som jobbar i foto handel & dom håller fast vid att det är aps formatet som säljer bäst när det gäller analoga kompakter.
Det kan i & för sig ha att göra med inriktningen hos handlaren .
Hur som helst tycker jag att aps filmen är bra i många avsenden , perfekt att filmen ligger skyddad kvar i hylsan så man slipper negtivhanteringen .
Aps hadde nog gott bättre om den inte kommit i skarven mellan 35 filmen & digitalt

I Sverige så är APS det dominerande formatet för kompaktkameror, med digitalt på kraftig uppgång. Men utomlands så har inte APS slagit igenom med samma styrka. Många svenskar värdesätter uppenbarligen storleken mer än bildkvaliteten (APS ger kornigare resultat än 35mm, det är min erfarenhet. Skärpa och färger är likvärdigt, skillnaden ligger i kornen). Många tillverkare skär ner på utvecklingen av APS kameror, eller har stoppat det helt, och istället lägger pengarna på digitala kompaktkameror.

Vanlig film kommer att finnas kvar länge... Åtminstone utanför Sverige.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag tror också att 135 filmen överlever länge till. Jag vet inte när 135 lanseradres en det kanske var på 50 talet ?
Om vi säger det så har vi 50 års produktion av kameror , en rätt stor mängd .Visseligen har många hamnat på sopberget , men en stor del andvänds fortfarande ,
Om man jämnför det med aps som har funits i ca 10 år så är det en rätt stor skillad .
Tycker ändå att det är synd att aps inte riktigt fått utveklats .
Det har naturligtvis gått att utveckla . aps filmen på samma sätt som 135 filmen .
Eler rättare sagt , har det funnits mer kompenta aps systemkameror så har det funnits ett större utbud av film .
För det är ju samma typ av film i ett annat format bara !

skägga skrev:
Jag tror också att 135 filmen överlever länge till. Jag vet inte när 135 lanseradres en det kanske var på 50 talet ?

Stillbildskameror som använde 35 mm film introducerades med Leica I (1925), på den tiden fick man själv rulla in filmen i kassetten. 1934 introducerade Kodak film i engångskassetter, dvs. filmformatet 135.

35 mm film är dock äldre än så, i filmkameror (rörliga bilder) har det använts sedan 1889. Leicas innovation var att utnyttja film i ett lättillgängligt standardformat för sin stillbildskamera. (Dock är bildrutorna vridna 90 grader).

Källa http://www.wikipedia.org/wiki/35mm_film.

Sannolikt kommer 35 mm film att leva länge till.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto