Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med Tellus Foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonyverse

Ny medlem
Jag har för mig att butiken fanns fram till 90-talet i alla fall. Det är många här som jobbat där, kanske inte så konstigt. Jag gjorde det själv ett kort tag på 80-talet. Dåligt betalt, men ganska kul. Trevliga kunder (för det mesta) och trevliga arbetskamrater med ungefär samma intressen som man själv.

Butiken hadde ett lager i källaren med en mängd udda grejer (som man gärna skulle ha velat gräva i när dom stängde) och ett lager för alla direktimporterade varor i en lägenhet snett ovanför butiken. Det var en lgh med högt i tak och kartongerna fyllde mer eller mindre rummen och så högt det gick att få upp och ner dem med kroppsarbete.

Och ja, man importerade märkesvaror själv och gick förbi generalagenterna. Det tjänade Tellus förmodligen en hel del på, men man var schysst nog att även bjuda kunden på en del av vinsten. Om en kamera skulle krångla var det aldrig några problem. "Tellusgarantin" var säkert minst lika bra som generalagenten. Man kunde vara lite smidig och flexibel i en liten butik och lösa kundens problem. Om det var lugnt så var det också kul att prata foto lite extra länge med en kund. Det fanns även lite begagnat minns jag.

Undrar vad alla gör nu...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Minns att jag fick gamla versionen av FD 50/1.8, den som var större och betydligt mer välbyggd. Då blev jag skitsur på dem när jag insåg att jag fått gammal modell, idag inser jag att jag borde blivit glad, den nyas mekanik var mycket billigare gjord, inga kullager.
 

beetle

Aktiv medlem
Jag lånade friskt kameror när jag jobbade på Tellus Ljud och Foto. Canon F1 och Nikon F2 var favoriterna :) och det har satt sina spår i ett samlande av dessa och liknande kameror från denna tidsperiod.
 

JanAlex

Medlem
Utanför Tellus 1986-04-21

Här kan jag bidra med en bild från sagda butik. Jag är nästan 100 på att det är Tellus skyltfönster som får nya näsavtryck denna dag. På negativfickan står det att det var ORWO NP22 som satt i kameran, som var en Spotmatic II. Någon av de inblandade ingredienserna var säkerligen införskaffade innanför skyltfönstret.
 

Bilagor

peranders

Aktiv medlem
Minnen här också. Äkte från Eskilstuna med tåg tror jag och där köpte jag min Minolta XD-7 med 28 mm, 50 mm och 200 mm. Senare kompletterade jag med ett 100 mm. Kan det ha varit 1977 eller 1978? Vilka minne man får av ett foto.
 

beetle

Aktiv medlem
Roligt att tråden dyker upp igen, snabbare den här gången och med foto dessutom :) Det var nog precis efter jag slutade på Tellus, har inget minne av att jag sålt några XD-7. Jobbade på Tellus 76-77!
 

Per Nirvana

Ny medlem
En gång i tiden jobbade jag på Tellus Foto på Drottninggatan i Stockholm. Någon som kommer ihåg vad som hände med den butiken?
Hej Per, jag hittade detta inlägg av en slump, och kände igen ditt namn. Vi jobbade där samtidigt för en tid på 80-talet.

Rätta mig om jag har fel, men ägarens namn var Hans Gäverström, och fotosidan sköttes av hans två söner. Kommer ihåg alla små Minox och andra spionkamerorna vi hade som begagnat.
Tror vi sålde mer begagnat än nytt. Allt begagnat vi köpte in måste "vila" in en månad för att inte vi skulle sälja stöldgods.


På HIFI sidan jobbade Tom tror jag (var det en Per på den sidan också?)

Nere i källar lokalen var det fullt med utrustning och mörkrum. Lägenheten ovanför var jag med och renoverade, den användes även som foto-studio.

Tvärsöver gatan på hörnet, hade vi en trevlig restaurant (tror den hette Stolen) som vi ofta gick till för lunch.
Jodå, på den tiden stängde man för en timmes lunch. Med Rikskuponger åt man lunch för 15 kronor. Och sedan var det skiv-affären som låg vägg i vägg med restauranten.

På Tellus träffade jag kvinnan jag senare gifte mig med.

Jobbade på Tellus för att sedan arbeta för Molanders YrkesFoto, Warfvinges väg på Kungsholmen.
Innan Tellus perioden arbetade jag även för Schönherrs Foto och Kriminal Tekniska Material.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tellus foto fick ofta besök av mig i början på 80-talet. Köpte mitt allra första Nikkor-objektiv där. En Nikkor 85mm 1:2. Hittade den här härliga annonsen i ett nummer av Aktuell Fotografi från 1978. Those were the days!
Ja vad finns det på Drottninggatan idag?

HM, Dressman, Zara och Clas Olsson?
Det kanske bara är Buttericks som är kvar men det är det ju bara till skalet för det är inte det B som jag minns. Jag kommer nyss från Marrakesh och det enda som skiljer mellan nya stan där och Drottninggatan är möjligen just Buttericks. Både HM och Zara var där på huvudgatan och nu väntar de säker bara på Dressman.

Jag finner allt färre skäl att besöka Stockholm idag precis som många andra och det är väl kanske just därför många butiker i stan så sakteliga försvinner och allt blir Internet och stormarknader och det säger jag som inte ens har bil (jag klara mig bra med båt istället) och som bor i hålan Waxholm med kanske 5000 invånare. Men åker jag till stan så besöker jag ofta Scandinavian och de är snart mitt enda skäl att åka dit.

Missförstå mig rätt, jag är född i Stockholm till skillnad från alla inflyttade lantisar och jag är dödligt trött på Stockholm som till skillnad från de flesta andra städer jag varit i utomlands utvecklats mycket marginellt. Stockholm vill gärna se sig som en världsmetropol men är faktiskt inget annat än ett antal distinkt åtskillda byar/öar. Stockholm är faktiskt skittråkigt i en sådan jämförelse. Efter 70 år i samma stad (med viss välbehövliga andningspauser på andra ställen i världen) så krävs det lite mer av dynamik för att jag ska tycka resan vara värd ansträngningen. Det är t.o.m. mer dynamik i en håla som Waxholm för den lever ju åtminstone upp en gång per år och det är mer än jag tycker Stockholm gör.

Varit där sett det mesta men möjligen saknar jag fortfarande T-shirten men det är inget som skulle motivera mig att besöka stan igen bara av det skälet.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Med tanke på StenÅkes numera lite ovilja mot hemmastaden, så har jag haft funderingar om staden på inte så olika sätt som StenÅkes. Har två syskon som där en bor i Huddinge och en i Järfälla, vi var uppväxta i en liten ort Degerfors C:A 25 mil från huvudstaden, så jag var där redan på 60-talet, så skillnaden var stor mot den lilla orten, folk verkade ha ruskigt bråttom hela tiden, bilkörningen var påtagligt aggressiv kunde man notera, en reflektion blev att det var aldrig riktigt det samma som Stockholm framställdes i TV:n, där kändisar av olika slag deltog och gjorde det hela spännande, lite samma som Venedig i Italien som framstod som så förskönat genom alla filmer och reportage, när man väl var där så var det klart annorlunda där rasrisk på vissa byggnader inte var långt borta, i barerna satt det liksom hemma överförfriskade personer och släkte törsten. Det är klart att har man gått 100 gånger genom Gamla Stan under åren så minskar så klart intresset efter hand.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag ställer frågan här, men svara gärna i ett PM; Hur upplevde du Marrakesh !?

Jag tycker mycket har hänt mellan 2009 då jag först var där och 2019. Det syns att Marocko utvecklats en hel del och de nyare delarna skulle lika gärna kunnat ligga i Europa och Paris men fortfarande ser gatubilden i den enorma gamla staden med sin förbluffande helt intakta ringmur precis likadan ut. De ändrar absolut ingenting. Under dagar då jag gick kors och tvärs genom Medinan såg jag bara en enda plats där de rivit ett hus. När jag tänker på det och det kaos vi har nu i Stockholm med den behövliga renoveringen av Slussen så är skillnaden total.

Du var lite negativ läste jag och tolkade det som att du tyckte det var lite besvärligt att fotografera och det är det ofta om man tar gatubilder. Folk vill ofta inte bli förevigade på det sättet och det gäller som i alla muslimska länder kvinnorna. När jag kollar mina bilder ser jag flera där kvinnor vänt sig bort eller böjt ner sina huvuden. Men jag måste ändå säga att jag träffat så många väldigt vänliga, roliga och trevliga marockaner denna vecka. Jag uppfattar de jag träffat som mycket mer avspända (även till foto) än folk i andra muslimska länder och områden jag varit.

Jag upplever alltså fortfarande Marrakesh och det jag sett av Marocko som väldigt avspänt, tryggt och säkert. Jag gick och drällde med min A7 III:a och mitt Sony 24-105mm i gränderna även på nätterna - det skulle jag inte gjort på många andra ställen i denna delen av världen. Till de som kanske har negativa tankar om kaoset som faktiskt finns i stora delar av Nord-Afrika och den muslimska delen av Mellan-Östern så har jag inga betänkligheter att helhjärtat rekommendera Marocko. Det är kanske det ställe jag själv tycker inspirerat mig mest fotografiskt på senare år med sin vackra storslagna natur, sitt mycket väl omhändertagna kulturarv och sitt brokiga folk. Det finns mycket inspirerande att fotografera i det landet och inte minst då den fantastiska arkitekturen.

Denna gång lade jag en hel dag bara på att gå i de gamla judiska kvarteren (Mella) och på den stora judiska begravningsplatsen som de restaurerat minutiöst. Jag mötte även många israeler och de jag mötte älskade landet och de har inga problem med att besöka Marocko utan blir väl behandlade och det blir de inte på många andra ställen i den delen av världen.

Är det något som ändrats så är det mängden av turister. Det kommer tydligen 11 miljoner per år nu och det är väl i stort sett bra för landet men det märks. Vissa ställen går inte längre att besöka (avstod exv. Majorelle-garden denna gång för köerna var galet långa. För tio år sedan var det underbart för då var det inte många i vägen när man skulle ta bilder där.

Men ska man vara ärlig så är trycket på Stockholm än värre tycker jag. Jag brukar tänka på passagen mellan T-Centralen till SJ-sidan. Den passagen har inte breddats på sitt smalaste ställe sedan jag var barn på 50-talet och det är väl kanske tre ggr så många idag i Stockholm med omland. Det finns en rulltrappa där det är som värst.

Den här tråden handlar ju om gamla fotobutiker och främst då Tellus och jag vill passa på att lyfta en annan och det är den gamla butiken mitt på Hornsgatan på det larvigt hypade Söder (ja jag har bott där själv i många år på fyra olika adresser så jag vet vad jag pratar om) där en oförlikneliga Gert härskar. Verkar som om även den gode Gert känner av de kalla vindarna för butiken har fått en lite annan inriktning såg jag sist. Nu får kamerorna samsas med nytillverkade retroinspirerade brödrostar och radioapparater om jag inet såg fel. De ryckte upp Hornsgatan ett tag men jag tycker nog det är lite på "dekis nu". Det helknäppa "Primal-kafeet" i hörnan Bellmansgatan-Hornsgatan glömmer jag aldrig men det är ju borta sedan många år men det finns gott om sunkhak efter hela gatans centrala sträckning. Den gamla fotoaffären på Hornsgatspuckeln dog för kanske 15 år sedan och nu verkar det mest vara "Aurafotografering" det handlar om på Hornsgatan. Hur kul är det?
 
Senast ändrad:
ANNONS