Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer efter 5D mk II?

Produkter
(logga in för att koppla)

laibach

Aktiv medlem
Jag vill upp till ff. När kommer efterföljaren till 5D mk II, borde väl vara i år?

Är det ens sannolikt att det kommer att släppas någon fullformatare i accetabel prisklass (aub 30 tkr) utan filmfunktion och istället något annat vettigt, exv avservärt bättre AF, kanske bildstabilisering (yes, dream on; se annan tråd som jag startat om detta) etc. etc.

Tycker att Sony är lite spännande som inte går på filmlinjen och istället satsar på nytänkande.

Ok ok, säger inte mer för då får jag väl ett uppbåd efter mig men tacksam för all er input!

frågan är hur bråttom du har med en kamera. om den komme ri år så kommer den nog lanseras tidigast i augusti när nästa mässa är efter denna i februari. sedan kan det ta några/flera månader innan den faktiskt går att få tag i. och om det sedan skulle vara något "fel" på den så tar det ytterligare ett tag innan domhar löst det problemet. så ca ett år kan man nog ha en fungerande efterföljare till 5D MKII .. det är min gissning.

vill dock på peka att den nuvarande 5:an är en fantastisk kamera och frågan kan oxå kanske vara vad skulle du vilja ha som den inte har idag?

Det enda som gör mig tveksam är att man många gånger stöter på synpunkten att 5DII har halvkass AF. Är lite rädd för att investera 20tkr + på något som kanske ersätts snart med något mycket bättre (tänker just på AF) och då sjunker andrahandsvärdet snabbt.

Jag vet att om man tänker så, så kommer man aldrig till skott eftersom det alltid kommer uppföljare.

Men lite "känns" det som att 5DII:an fick filmning (som jag är fullständigt ointresserad av) och så sparade man in lite pengar på annat håll.

Kanske gör jag tankelapsus någonstans på vägen?

Nej inte lär det komma någon efterföljare i år inte.
Den enda FF kamera som Canon väntas släppa i år blir 1Ds mkIV och den kommer att kosta en rejäl slant.
Jag tror det kommer en efterföljare sommaren 2011 eftersom dom kör med en 3 årig releasetakt. Det spekuleras om att den kan komma redan till nästa vår dock.
Sedan spekuleras det som alltid om en EOS 3D, det har det gjorts i åratal och inget är mer konkret nu än förr.
Filmfunktionen får vi nog dras med i DSLR kameror hädanefter även om jag och många med mig är ointresserade av den.
Jag är supernöjd men min 5D mkII och känner ingen önskan att byta ut den, 1Ds mkIV kommer kanske ge en indikation på vad som kan komma i nästa release av 5D något år senare,

Canon har kört tre-års intervall på sina fullformatare hittills. Möjligt att dom kanske ändrar på det, nu när flera aktörer har fullformat. Vi får se.
Annars så är det väl två år sedan i september 5D mk2 presenterades. Och det är väl först nu i vinter som den är vanligt förekommande i lager. Allt som har funnits har gått åt med blixtens fart, nästan. Desutom så har priset sjunkit lite. Så köp en. Eller en beg. 5D mk 1. Rajala har tex. beg mk1 för under 10000 spänn. Tre månaders garanti.
Jag tror att nästa FF kamera från Canon blir en 1Ds mk4.

Björn han visst före.

Om en kamera har live-view finns det ingen anledning att utelämna filmfunktionen. Implementering av detta sker knappast på bekostnad av nåt annat heller. Det finns många funktioner man inte alltid använder i en systemkamera.
Jag har exempelvis ingen som helst nytta av topp-displayen på min 5DmkII, men det spelar väl ingen roll...låter ju bara bli att använda den :)

Greger; har faktiskt funderat lite på 5D I, men slagit bort tanken. Håller den fortfarande? Jag tänker då på bildkvalitet, AF etc. Den kostar ju trots allt en slant, ca 10tkr beg, och lägger jag till ca 8tkr till får jag en 5DII:a beg.

Om en kamera har live-view finns det ingen anledning att utelämna filmfunktionen. Implementering av detta sker knappast på bekostnad av nåt annat heller. Det finns många funktioner man inte alltid använder i en systemkamera.
Jag har exempelvis ingen som helst nytta av topp-displayen på min 5DmkII, men det spelar väl ingen roll...låter ju bara bli att använda den :)

Helt rätt! Tacksamt med så många funktioner som möjligt, man behöver ju inte använda dem som man inte har behov av. Min tanke var bara att Canon möjligen bantat ned annat i kameran för att knöka in filmfunktionen. Men jag kanske har fel, det är bara ett antagande jag gör.

Greger; har faktiskt funderat lite på 5D I, men slagit bort tanken. Håller den fortfarande? Jag tänker då på bildkvalitet, AF etc. Den kostar ju trots allt en slant, ca 10tkr beg, och lägger jag till ca 8tkr till får jag en 5DII:a beg.

Tror nog bildkvalite håller än.
Annars så den kanske lite långsam och så. Modellen är väl ca 5 år gammal.

Jag vill upp till ff. När kommer efterföljaren till 5D mk II, borde väl vara i år?

Är det ens sannolikt att det kommer att släppas någon fullformatare i accetabel prisklass (aub 30 tkr) utan filmfunktion och istället något annat vettigt, exv avservärt bättre AF, kanske bildstabilisering (yes, dream on; se annan tråd som jag startat om detta) etc. etc.

Tycker att Sony är lite spännande som inte går på filmlinjen och istället satsar på nytänkande.

Ok ok, säger inte mer för då får jag väl ett uppbåd efter mig men tacksam för all er input!

Men vad är du ute efter?
Extrema sportsbilder? Ja då är nog varken 5d ett eller två det optimala. Men de gånger jag fotat sport har det funkat bra även om möjligheterna ökar att få just den bilden om kameran rasslar iväg dubbelt så fort. Samma med fågelbilder då kanske till och med 1,6 sensorn ger ett bra alternativ.
Kan man använda sig av både 5d ett och två som yrkesfotograf och få det att fungera så lär det väl fungera till avanserade ammatörer också?
Mvh. Lasse

Det har varit en hel del rykten om en 3D. Precis som det gick rykten om en 7D långt innan den dök upp.
Inte omöjligt att Canon har en mer avancerad fullformatare med bättre AF, dubbla Digic processorer och högre snabbare serietagning. Alltså en hybrid mellan 7D och 5DMKII.
Det skulle ge Canon en D700 dödare men man skulle i så fall få räkna med ett pris 50% högre än dagens 5DMKII.
Detta är förstås rena spekulationer men personligen skulle jag inte bli förvånad om det till sist visar sig finnas en sanning i det gamla 3D ryktet.

Jag anar också en 3D:a runt hörnet. Jag har förstås ingen som helst substans för detta, men jag anar den.

Roade mig med att läsa spelulationerna om 7 D:an som gick vilt här på Fotosidan en bra stund innan den släpptes. Sanslös roligt att se alla spekulationer som uppenbarligen inte hade någon förankring men hur skulle man ha vetat det då?

Men det är klart, ligger den på drygt 30tkr så får man nog stå där med mössan i hand och köpa en gammal hederlig 5D II:a istället. :)

En finess med att de bara putsade lite på AF till 5D Mark II är ju att en original 5D är inte mycket sämre i det avseendet.

Enligt Canon själva, vid introduktionen av 5D Mark II, hade de betänkt att ge denna kamera den nya AF-sensorn från 40D, men den gick inte in i huset, utan att göra detta större, något som de tydligen inte ville.
Därför bestämde de sig för att officiellt har 5D Mark II överlägsen AF, då den ju har 15 punkter, mot bara nio i 40D. Fast i 40D är alla korsformiga och fungerar oavsett om det är One Shot eller Servo AF, förstås...

Men "alla vet" ju att 5D är ett tröskverk för betongfotografer, så det spelar ingen roll! ;-)

En finess med att de bara putsade lite på AF till 5D Mark II är ju att en original 5D är inte mycket sämre i det avseendet.

Enligt Canon själva, vid introduktionen av 5D Mark II, hade de betänkt att ge denna kamera den nya AF-sensorn från 40D, men den gick inte in i huset, utan att göra detta större, något som de tydligen inte ville.
Därför bestämde de sig för att officiellt har 5D Mark II överlägsen AF, då den ju har 15 punkter, mot bara nio i 40D. Fast i 40D är alla korsformiga och fungerar oavsett om det är One Shot eller Servo AF, förstås...

Men "alla vet" ju att 5D är ett tröskverk för betongfotografer, så det spelar ingen roll! ;-)

Stenkross?..

Det här tenderar ju till att bli roligt. Nej jag är inget frik som ska försvara varken 5d eller Cannon. För mig är kameran ett arbetsredskap.
Men betongfotograf? Hm tror bra bilder tagets av andra (betongfotografer) med betydligt mindre bilder per/sek. Behöver jag nämna någon? Ansel Adams med storformat, Jaja jag vet (betongfotograf) sedan fans där vist någon fransos kommer inte på namnet nu han var väl kanske inte så känd men det började på C någonting? Med en sketen Leica lyckades han faktiskt ta ganska hyfsade bilder o.s.v. Ligger verkligen bilden i kameran? Får väl ta ett lån då och köpa Hasselblads senaste så ska ni få se på riktiga bilder! Var föresten och fotade en känd svensk konstnär för lite sedan hade jag läst här innan skulle jag ju frågat vilka penslar han använder.
Mvh. Lasse

Chansen på en 5D Mark III i år är ju löjligt liten skulle jag säga. Tog det inte 3 år för II att komma?

Men spekulera på vad den skulle innehålla är ju ändå rätt givet. Allt som 7D:an har med samma sensor och samma fps. Tycker det hade blivit den ultimata kameran.

Vad är det mer canon planerat tro. De har ju släppt så mycket grejer på sistone.

Chansen på en 5D Mark III i år är ju löjligt liten skulle jag säga. Tog det inte 3 år för II att komma?

Men spekulera på vad den skulle innehålla är ju ändå rätt givet. Allt som 7D:an har med samma sensor och samma fps. Tycker det hade blivit den ultimata kameran.

Vad är det mer canon planerat tro. De har ju släppt så mycket grejer på sistone.

Samma sensor?

Nä, för mig känns ju 5D mk2 fortfarande som en ny kamera. Finns ingen anledning för Canon att ersätta den på ett tag. Näst på tur (som sagt) är 1Ds mk4. Då kommer beg Ds mk3 bli överkomliga för dem som vill ha den upplösningen med bättre af. Och så slipper man ju den där eländiga filmfunktionen ;o)

Är det inte så att Canon avsiktligt designat 5D-kamerorna så att de ska ligga rätt lika den aktuella Ds-kameran, men klart efter den Ds som kommer strax efter? Om 5D II skulle kunna allt som Ds III kan (t ex med samma Af) så köper ju ingen dyra Ds-kameror innan nästa version kommer.

Vad tror ni om en 3D med 1D mk4-sensor? För att få lite volym på den sensorn nu när kameran är så dyr.

ANNONS
Götaplatsens Foto