Annons

Vad händer efter 5D mk II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så Canon borde släppa en mIII med fler AF punkter annars känns mII tunnare jmf med 7D å så borde det inte vara.

Egentligen tycker jag inte antalet punkter är det viktiga utan kvaliteten på dom som finns.
En kamera med sensor som 5D mkII, AF som 7D och hastighet någonstans där emellan vore mums, den mytomspunna 3D skulle vara verklighet.

Det troliga, eftersom Canon inte har några andra kameror i FF, högupplösning, är att 1Ds4 kommer ett par månader - kanske t.o.m ett halvår innan 5D3 eller vad den nu kommer kallas. Dom har inte råd att ta fram en FF-sensor bara för en 5D2-ersättare.

Man kan ana en strategi från Canon att försöka höja förädlingsvärdet genom att lansera flera mer avancerade alternativ.
Alternativet 7D verkar ju gått hem bra med ett pris cirka 50% över 50D.
Sedan har man nu lagt upp 1DMKIV i pris och det är ett stort steg ner till 5DMKII. Skulle kunna vara ett sätt att få utrymme för en mer avancerad fullformatare med ett pris på 30-35 tusen.
Den som lever får se.

Kameror idag har blivit som datorer. Det kommer bättre och bättre precis hela tiden. Självklart kommer det med tiden säkert tio nya versioner av 5DM2 som alla är något bättre. Problemet är välkänt - när en ny modell släppts är det snart dax för en ännu nyare som man kanske borde vänta på...
Köp nu och glöm bort både pengar och nya påhitt från Canon. Betrakta pengarna som helt förlorade, annars blir man bara besviken.

5DM2 kommer under alla omständigheter under överskådlig tid inte anses vara dålig, jämfört med vad som helst.

Ang. AF på 5Dmk2 så upplever jag den jäkligt bra och jag vet inte om detta beror på de 6 hjälpsensorena som skiljer från 40 D och 50 D som är rätt lika eller har samma teknik.

Och 7D har väl mest troligt sabbare AF och nyaste tekniken idag.
Men hur många hjälp sensorer har 7D ?
Och vad gör egentligen hjälp sensorerna för nytta ?
Canon 50D klarar sig bra utan iaf.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

ANNONS
Götaplatsens Foto