Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer vid fel asa?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft en kamera där man ställer in ASA-talet manuellt förrän nu då. Det gäller en Olympus 35RD som jag fick hem idag. Tog en rulle och hann börja på nästa, när jag såg att ASA-talet var på 100 i kameran (eller lägre). Filmen jag använde var Kodak B&W 400, alltså svartvitt, som man framkallar som färgfilm.

Blir bilderna överexponerade eller tvärtom?

Jag hade tänkt lämna in rullarna på 1-timmes framkallning för att se om kameran är ok. Jag antar att Fotoquick inte gör så mycket för att korrigera nåt vid 1-timmes framkallning (om det inte råkar vara Robin Williams bakom disken).

Överexponerade 2 steg

Eftersom ljusmätaren trodde att filmen krävde mer ljus än den egentligen gör. Processen har ingen betydelse.

Säg ingenting till labbet. De svartvita filmerna för C41-processen blir inte ledsna över lite överexponering. Kopiorna kommer nog att bli kalas.

Spelar det någon roll att jag har kört manuellt utan mätare (utan batteri i kameran)? Påverkar switchen slutaren på något sätt ändå? Olympus 35RD behöver bara batteri när man kör AE-läget, dvs kameran väljare bländare efter min slutartid.

Jag utgick bara från Holgans bländare och slutare, som är fast runt 10 eller 11 med fast tid på 1/100-1/200s, och kompenserade om det var skugga etc.

Då har hastighetsväljaren ingen effekt alls. Du kan ställa den på 6 eller 3200, det blir ingen skillnad.

Ok, tack! Det var skönt o höra :)

Ska nog köra efter Sunny 16 (eller 11 i Sverige kanske) tills jag skaffat en extern mätare. Behöver en till min Hblad ändå.

PS. Lämnade in en rulle idag och kopiorna blev hyfsade. Exponering hade jag lyckats med, men vissa kopior har vita slöjor i kanterna. De ser ut ungefär som ljuset från en spotlight. Annars så är kameran smått fantastisk. Otroligt stilig också :)

ANNONS
Götaplatsens Foto