Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad händer vid import av rawbilder till iPad?

Produkter
(logga in för att koppla)

rummet

Aktiv medlem
De flesta verkar använda sig av LR, de säger att de måste framkalla bilden innan de kan bearbeta den.
Jag använder mig av Canon, raw och iPad. Importerar med camera Connect , öppnar och bearbetar bilderna i IPadens eget Foto och ibland i snapseed. Jag är aldrig medveten om att jag ”framkallar” någon bild. Det står raw på bilden. Jag har alltid tänkt att jag ser en jpg-bild men hela tiden bearbetar raw-data. Är det någon som kan förklara för mig vad som egentligen händer?
Vore mycket tacksam!

Det är en RAW-fil du bearbetar Från in till ut. Det är alltså en RAW-fil du får när du är klar FOTO. För att konvertera den filen till JPG måste du exportera den till JPG innan den lämnar FOTO
Ladda in RAW. Bearbeta filen. Konvertera det färdiga resultatet till jpg, när blivit nöjd.
Så gör jag när jag jobbar med RAW-filer i Affinity men sedan vill använda resultatet på webben.

Googles AI säger:

Ja, programmet Bilder (Photos) på din iPad kan hantera, visa och redigera RAW-bilder (inklusive Apple ProRAW).
Här är vad du behöver veta:

• Redigering: Du kan använda de inbyggda redigeringsverktygen i appen Bilder för att justera exponering, färg och andra inställningar direkt på RAW-filen.
  • Visning: När du importerar RAW-bilder (t.ex. via en kortläsare) visas de ofta med en liten "RAW"-stämpel i hörnet.
  • iCloud: Om du använder iCloud-bilder kan du visa och redigera RAW-filer på iPaden som har synkats från din Mac.
  • Apple ProRAW: iPad (särskilt Pro-modeller) hanterar Apples eget RAW-format utmärkt.
  • Begränsningar: Även om Bilder kan göra grundläggande redigeringar, föredrar många professionella användare appar som Adobe Lightroom, Affinity Photo eller Pixelmator för mer avancerade RAW-justeringar.
För bästa resultat, se till att din iPad är uppdaterad till den senaste versionen av iPadOS, vilket garanterar stöd för de flesta kameratillverkares RAW-format.

Jag vet inget om Canon, iPad eller "Foto". Så rent principiellt bara: Som AI-meddelar ovan.
Jag förutsätter att du fotograferar i raw-format och importerar dessa (hinten är väl att bilderna är märkta med RAW). En bild i raw format måste bearbetas av en rawkonverterare för att datorn ska kunna visa den på skärmen. Konverterare kan vara tämligen simpla avancerade eller avancerade.

Låt oss säga att din råformatskonverterare, oavsett om den heter Foto eller Bilder inte hör till de mest avancerade. Den kan dock plocka fram en bild ur dataströmmen och presentera dessa nya data för operativsystemet så att en bild kan visas för oss människor på skärmen.Där har du framkallat din bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto