Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ON1 Raw. En intressant utmanare eller komplement till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är den på G.
ON1 RAW släpps i pre-release nu på onsdag den 23/11 för oss som förbeställt den. Den officiella versionen släpps sedan den 19/12.
Sedan kommer löpande ungefär en gång i månaden det släppas uppdateringar under 2017.
Vi som från början är med på denna resa kommer hela tiden vara med och påverka hur man skall prioritera och vad som bör läggas till eller förändras.
Den 19/12 kommer bland annat ha med stöd för Fuji komprimerad raw. Vilket blir en julklappp till oss som kör Fuji.
Givetvis hoppas jag på en raw-konvertering som är klart bättre än den som idag finns i LR. Mer på nivå med Iridient men vi får se vad det blir.


Varför är det då intressant att det släpps en ny raw-konnverterare för et händer ju stup i kvarten?

Jag skall försöka förklara varför och vida på några skillnader mot LR.

En del av oss som var med redan från första beta versionerna av Light Room tyckte det var ett nytt koncept med många nya intressanta idéer. Med tiden har LIR utvecklats och blivit fantastisk produkt som dominerar marknaden. Fast med tiden har den stelnat och också blivit tung. Själv börjar jag tycka den börjar närma sig sitt bäst före datum.

ON1 har precis som LR hade i sin start en mängd nya idéer. Ett annat sätt att jobba. Samt allt tyder på den är blixtsnabb.
Den har ingen databas som man skall importera till. Man lägger bilderna själv där man vill ha dem och sedan jobbar raw-konvereraren direkt mot dem.
All redigering är precis som vanligt icke förstörande. Man ändrar inget i själva bildfilen utan vad man gör lagras som instruktioner. Mycket likt LR.
Develop modulen har flera lokala verktyg för att mörka ner himlen, förstärka färger och liknande. precis som LR. Fast med verktyg är mer utvecklade åt PS hållet med masker och lager.
Den skall ta mycket mindre RAM-minne än vad LR gör. Förutom själva raw-konverteringen så finns det flera andra moduler.

Som Effects där man sätter sin personliga prägel på bilden efter man grovjusterat den i develop.

Endera gör man det genom presets som följer med, sådana man laddat ner från andra användare eller sådana man skapat själv. Det är ungefär som NIK Collections utvecklat från en T-Ford till dagens nivå. För att ta något ni kan associera med.

Vill man så använder man verktygen direkt och jobbar då mer som om man i PS.
Det finns också lager och masker precis som i PS. Så mycket av det man inte kan göra i LR men i PS finns här i samma program.

Det finns mycket mer att säga om denna spännande nya produkt och den är svår at beskriva kortfatat för någon som inte åtminstone kört ON1 10.5.

Nu under första året kommer inte jag göra mig av med LR utan snarare se ON1 raw som ett komplement.
LR kommer fortfarande vara min Asset manager. Den som håller reda på alla mina bilder och där jag kan söka efter dem.

Redan idag kör jag ON110.5 som en plug-in till LR för att sätta min egen personliga prägel eller göra ändringar som jag normalt hade behövt PS för men kan göra lättare i ON1.

Dessa lagrar jag sedan i LR som PSD, TIFF eller JPG.
Om man vill ha filerna redigerbara måste man lagra som i PS formatet. De har tyvärr blivit väldigt stora. på grund av att ON1 inte komprimerar sina PS filer.

Det kommer nu komprimeringvilket nu gör så de kommer krympa rejält.
Sedan tillkommer nu möjligheten att behålla raw-filen med allt man gjort lagt som instruktioner. Vilket är som LR gör kan man säga.

Vi får se hur man kommer hantera integrationen till och från LR /PS men de har lovat ett mycket smidigt arbetsflöd som de redan startat jobba på.

Så åtminstone jag tycker detta kommer bli en mycket spännande resa.
Det finns stora möjligheter att detta kan ge oss ett arbetsflöde och verktyg som är mycket bättre än något som finns idag.

Den här tråden är tänkt för er som också är med på den här resan från start eller hoppar på tåget i farten. Här skall vi kunna utbyta erfarenheter och diskutera.

PÅ onsdag smäller det.
Matt Kozlowski backar det tydligen och det bådar väl hyfsat gott men det kommer ta tid att etablera sig och sedan undrar ju jag över en grej som till skillnad från andra upplevt att min tillverkare av kamera gått ur tiden (KonicaMinolta för min del). Det jag undrar över är ju var någonstans i tiden denna RAW-konverterare börjar stöda äldre kamerors RAW-format. Lightroom har funnits länge nu och har en stark kontinuitet för ett brett urval av tillverkares kameror och Capture One har funnits ännu längre men har väl främst varit till för Canikon-folket fram tills för något år sedan då nu även Sony stöds fullt ut på ett bra sätt.

Canikon folk brukar vara helt oförstående till såna här frågor eftersom de aldrig varit med om (nåja även några av Canons RAW stöds tydligen heller inte av alla konverterare idag). Har man som fotograf hållit på ett tag och haft många kameror så vore det ju inte kul om te.ex. bara de som kommit efter säg 2012 skulle finnas med. Man kan ju lösa det med en öppen profil som inte tar hänsyn till vare sig kamera eller använt objektiv men det skulle ju samtidigt innebära att man alltid tvingas börja helt på noll. Trenden idag är ju att de stora konverterarna skapar ett grundläge som tar hänsyn till fotografens använda utrustning. Att sådant funkar förväntar sig nog de flesta idag.

Det här ska i alla fall bli intressant att följa men jag behöver inte fler RAW-konverterare utan snarare färre. Jag kommer droppa Lightroom (jag stannar på version 6) men det har inte med deras RAW-konverterare i sig att göra utan med att Adobe behandlat oss som inte vill gå in i CC uselt och gjort det nära hopplöst att ens hitta var de lagt standalone-programmet och våra gamla licensuppgifter verkar de ha rensat bort för de kan jag inte heller hitta längre. Har heller inget förtroende för företagets säkerhetstänk kring bl.a. kortuppgifterna våra som de inte kunnat skydda från hackare.


Hoppas det blir bra men det finns ju en del oroande kommentarer i kommentarsdelen på Fstoppers t.ex :

Se kommentarerna under https://fstoppers.com/lightroom/new-on1-photo-raw-software-looks-amazing-147575

"Trevor Rowell - November 24, 2016

On release RAW has the same disk error message in PS CC 2017 as version 10. A set of images which takes around 30 seconds to load in Capture One, DxO Optics Pro and Lightroom took over an hour to load in the browse module of ON1 RAW. I have been using this software since V8 and it has got worse on each release as they try and reinvent Lightroom instead of focusing on the effects module. I am using a Windows 7 64 bit PC with i5 and 32gb RAM."


"Jaron Horst - September 30, 2016 Joe Hoddinott

I agree. I beta-tested Corel AfterShot Pro and it had the same claim to fame! They claimed fast RAW editing and it definitely was as-advertised -- Fast! However the results where sub-par: fair raw conversion (Nikon D700 at the time), poor noise reduction (unless you wanted to pay more for that), and you couldn't even do basic things like adding a vignette without buying a plugin for it! Needless to say, I stuck to my tried and true LR+Nik workflow!"
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är develop jag pratar om. Justera upp hela bilden med exponering så mkt det går. Kompensera därefter med justeringslager med negativ exponering och då märker man att högdagrarna gått förlorade.
Jag försökte göra som du skrev. För mig verkar det fungera. Jag kör Mac.
Fast det finns åtskilligt med kända och inte kända problem.

Här är en lista på kända buggar.

Known Issues

PPX-8804 Brush size is capped at 400 px on Intel video cards
PPX-9806 Vintage Macs (2009-2010) may not be able to open large (20MP+) RAW photos
PPX-9775 Perfect Eraser leaves a shadow that you can't remove
PPX-9743 CPU usage spikes to ~100% for an extended period of time after using Perfect Eraser.
PPX-9128 Can't open compressed Fuji RAW files
PPX-10002 Preset browser can show stale thumbnails from previous image when entering from LR or PS a second time
PPX-9999 Some RAW photos may open darker than expected
PPX-9998 Wacom brush opacity no longer works
PPX-9981 Mouse zooming and panning don't work in browse
PPX-9978 The mask view appears darker than it actually is
PPX-9949 Combining transform scale and crop produces unexpected result
PPX-9948 crash on quit after moving RAW from one monitor to another on Mac
PPX-9872 Preview is not clipped to the document canvas
PPX-9846 Switching files via Film Strip the nav/info pane resets back to Nav
PPX-9836 Increase amount of highlights and shadow adjustment
PPX-9834 Some DNG files won't open
PPX-9804 Switching doc tabs in layers flashes or gets stuck showing thumbs from Browse in the Preview
PPX-9788 Retouch tools coordinate issue after using Transform.
PPX-9762 Lens Blur filter can hang at high radius on some underpowered Windows video cards
PPX-9687 Welcome Dialog doesn't scale correctly on Windows High-DPI systems
PPX-9565 Retouch tools are not showing correctly back in Browse
PPX-9536 Quick Export produces tif files that do not show up in Preset Browser
PPX-9531 Auto advance does nothing
PPX-9395 Perfect Brush paints away more colors than it used to
PPX-9310 Cursors can act misaligned if pointer magnification is enabled in Accessibilty
PPX-9207 Increase the range of the skin selection range slider
PPX-9122 Changing the scaling and then rotating your image is causing the image to stretch
PPX-9088 Mask brush strokes show up in the artboard area around the preview, outside of the canvas
PPX-8926 Curvature effect in Transform pane doesn't match Lightroom or other apps.
PPX-8801 Hot key for locking color sampling not working as expected
PPX-8759 Film strip view sizing adjustment not obvious enough
PPX-7977 Panes in Develop have numerous truncations when running under Window w/4k monitor.
PPX-10004 Pref to use last used settings in Ps isn't working
PPX-9995 Enlarging the preset browser causes the thumbs to look soft
PPX-9980 Pixel checkerboard on preview edges
PPX-9970 Reseting a crop in browse does not update the preset browser
PPX-9960 Brush feather looks poor
PPX-9853 Info pane still shows information from previously opened file
PPX-9811 Preferences not sticky when adjusted via plugin
PPX-9769 opacity slider gets overlapped when you make right side smaller
PPX-9740 Renaming a moved photo and its sidecar breaks the edit pairing
PPX-9561 Preview background color option does nothing
PPX-9401 Mask bug should disappear when mouse is moved out of preview area
PPX-9184 Transform results change as you switch presets
PPX-9171 Resetting All on PSD files not accessible from contextual menu
PPX-7543 Some Pentax files not displaying metadata in browse
PPX-9279 Canvas size changes in Layers aren't reflected in NDE modules.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hmmm och den släpptes som färdig trots allt detta?
Testade du på en bild som var på gränsen på att frätas ut? Annars är det bara att köra flera lager så ser man kvalitetsförlusten. Hade ju en diskussion med OD om detta med LR där han påstod samma sak om LR som jag nu gör med detta nya program.
Kanske är det en bugg. Kanske inte. Jag har testat o testat och redan gett upp. Den fördärvar mina bilders kvalité.
Jag kör PC. Får se om någon annan märker av det.

Jag försökte göra som du skrev. För mig verkar det fungera. Jag kör Mac.
Fast det finns åtskilligt med kända och inte kända problem.

Här är en lista på kända buggar.

Known Issues

PPX-8804 Brush size is capped at 400 px on Intel video cards
PPX-9806 Vintage Macs (2009-2010) may not be able to open large (20MP+) RAW photos
PPX-9775 Perfect Eraser leaves a shadow that you can't remove
PPX-9743 CPU usage spikes to ~100% for an extended period of time after using Perfect Eraser.
PPX-9128 Can't open compressed Fuji RAW files
PPX-10002 Preset browser can show stale thumbnails from previous image when entering from LR or PS a second time
PPX-9999 Some RAW photos may open darker than expected
PPX-9998 Wacom brush opacity no longer works
PPX-9981 Mouse zooming and panning don't work in browse
PPX-9978 The mask view appears darker than it actually is
PPX-9949 Combining transform scale and crop produces unexpected result
PPX-9948 crash on quit after moving RAW from one monitor to another on Mac
PPX-9872 Preview is not clipped to the document canvas
PPX-9846 Switching files via Film Strip the nav/info pane resets back to Nav
PPX-9836 Increase amount of highlights and shadow adjustment
PPX-9834 Some DNG files won't open
PPX-9804 Switching doc tabs in layers flashes or gets stuck showing thumbs from Browse in the Preview
PPX-9788 Retouch tools coordinate issue after using Transform.
PPX-9762 Lens Blur filter can hang at high radius on some underpowered Windows video cards
PPX-9687 Welcome Dialog doesn't scale correctly on Windows High-DPI systems
PPX-9565 Retouch tools are not showing correctly back in Browse
PPX-9536 Quick Export produces tif files that do not show up in Preset Browser
PPX-9531 Auto advance does nothing
PPX-9395 Perfect Brush paints away more colors than it used to
PPX-9310 Cursors can act misaligned if pointer magnification is enabled in Accessibilty
PPX-9207 Increase the range of the skin selection range slider
PPX-9122 Changing the scaling and then rotating your image is causing the image to stretch
PPX-9088 Mask brush strokes show up in the artboard area around the preview, outside of the canvas
PPX-8926 Curvature effect in Transform pane doesn't match Lightroom or other apps.
PPX-8801 Hot key for locking color sampling not working as expected
PPX-8759 Film strip view sizing adjustment not obvious enough
PPX-7977 Panes in Develop have numerous truncations when running under Window w/4k monitor.
PPX-10004 Pref to use last used settings in Ps isn't working
PPX-9995 Enlarging the preset browser causes the thumbs to look soft
PPX-9980 Pixel checkerboard on preview edges
PPX-9970 Reseting a crop in browse does not update the preset browser
PPX-9960 Brush feather looks poor
PPX-9853 Info pane still shows information from previously opened file
PPX-9811 Preferences not sticky when adjusted via plugin
PPX-9769 opacity slider gets overlapped when you make right side smaller
PPX-9740 Renaming a moved photo and its sidecar breaks the edit pairing
PPX-9561 Preview background color option does nothing
PPX-9401 Mask bug should disappear when mouse is moved out of preview area
PPX-9184 Transform results change as you switch presets
PPX-9171 Resetting All on PSD files not accessible from contextual menu
PPX-7543 Some Pentax files not displaying metadata in browse
PPX-9279 Canvas size changes in Layers aren't reflected in NDE modules.
 
Senast redigerad av en moderator:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag var med och betatestade LR. Det var inte heller smärtfritt.

Länge körde vi på en version 0,9 om jag minns rätt.
Det var först flera år senare som LR hade de flessta av de funktioner vi är vana vid idag.

Tror du också var med på resan Sten-Åke?

jag tror On1 Raw kan bli bra, men det kommer ta tid.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag var med och betatestade LR. Det var inte heller smärtfritt.

Länge körde vi på en version 0,9 om jag minns rätt.
Det var först flera år senare som LR hade de flessta av de funktioner vi är vana vid idag.

Tror du också var med på resan Sten-Åke?

jag tror On1 Raw kan bli bra, men det kommer ta tid.
Jag var med i starten och minns jag rätt var det 2 st alfa versioner och sen beta och till sist v1.0 och de var alla fram till v1 gratis.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag var med och betatestade LR. Det var inte heller smärtfritt.

Länge körde vi på en version 0,9 om jag minns rätt.
Det var först flera år senare som LR hade de flessta av de funktioner vi är vana vid idag.

Tror du också var med på resan Sten-Åke?

jag tror On1 Raw kan bli bra, men det kommer ta tid.
Ja det var rätt förfärligt. Migrera sina gamla redigeringar kunde man ju bara glömma (RAWShooter Premium). Dessutom gick det ju bara inte att skriva ut länge utan katastrofala resultat med bandning och konstiga färgstick. Segt var det också och förfärlig kvalitet på previews med usel detalj i förhållande till både RAWShooter och annat.

Samtidigt tror jag det kanske kan gå snabbare nu att få en hyfsad produkt då RAW-konverterarmognaden är ljusår från var den var då. De behöver kanske inte uppfinna precis alla hjulen själva nu. Mycket mainstream kan de säkert planka utan att hotas av intrångsanklagelser.

Det är ju intressant att de försöker bygga en stark kultur kring produkten själva. Verkar som om man har en lite annan strategi där än som det ser ut kring Capture One. Baksidan är väl att allt verkar kosta pengar. Det budskapet är ju rätt uttalat på första sidan på siten.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Testat massor nu.
Den är fortfarande beta sett till stabiliteten och hastighet.
Den kraschar rätt ofta och är slöare än LR. Att byta mellan olika moduler tar längre tid än LR. Verkar som de är självständiga moduler/app/program som laddas fram varje gång man kallar på den.
Den mest störande är den destruktiva lagerhanteringen i dvelopmodulen som jag inte fått rätt på. Verkar inte vara en bugg då fenomenet är både global och lokal vare sig jag använder pensel eller gradient.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja det var rätt förfärligt. Migrera sina gamla redigeringar kunde man ju bara glömma (RAWShooter Premium). Dessutom gick det ju bara inte att skriva ut länge utan katastrofala resultat med bandning och konstiga färgstick. Segt var det också och förfärlig kvalitet på previews med usel detalj i förhållande till både RAWShooter och annat.

Samtidigt tror jag det kanske kan gå snabbare nu att få en hyfsad produkt då RAW-konverterarmognaden är ljusår från var den var då. De behöver kanske inte uppfinna precis alla hjulen själva nu. Mycket mainstream kan de säkert planka utan att hotas av intrångsanklagelser.

Det är ju intressant att de försöker bygga en stark kultur kring produkten själva. Verkar som om man har en lite annan strategi där än som det ser ut kring Capture One. Baksidan är väl att allt verkar kosta pengar. Det budskapet är ju rätt uttalat på första sidan på siten.
Jo jag var också en av dem som gillade raw shooter och tvingades in i LR. PÅ gott och ont skall sägas så här i efterhand. Hade också ett program för att hålla ordning på mina bilder som jag tror hette Media manager. Vet att Phase One sedan hade det programmet men jag tror inte de stod bakom det på min tid. Det såldes i paket tillsammans med raw shooter.

Den där kulturen runt produkten du nämner är faktiskt intressant. Kanske inte så mycket forumen men de kurser de producerar och de har 2 duktiga ambassadörer i form av Matt Kloskowski som många känner till och fotografen Houston Henry. Jo Houston är hans förnamn och Henry hans efternamn. De är lite konstiga over there.
De men också andra gör båda korta snutttar om en funktion eller kurser med mängder av avsnitt
som totalt är på några timmar.
Jag vet inte hur det är för andra. Fast när jag sitter där på min kammare så behöver jag få inspiration.
Så att förutom lära mig något så får jag också idéer till nya bilder.
Mycket har inget alls att göra med On1. Det kan vara ett tema som travel photography.
Allt ifrån hur man gör research, till hur man packar inför resan till hur man backar upp sina bilder och tar hand om resultatet när man kommer hem.
Visst slår de delvis in öppna dörrar och så måste det väl bli när man själv har varit med om samma sak.
Fast efter sett flera av de här kurserna så har jag allitd lärt mig något nytt. Den där aha-upplevelsen. Det har jag inte tänkt på, smart. Skall jag också göra nästa gång.
Sedan kommenteras varje kurs av en mängd fotografer, ofta mycket erfarna sådana. Som då kommer med ytterligare synpunkter. Även där kan man hitta mycket matnyttigt.
Man behöver ju inte uppfinna hjulet själv. Stjäla lösningen är den snabba vägen.
Viist ärd etta LR 0,9 igen. Fast jag tror på slutresultatet.
Som du tror jag inte det kommer ta fem år innan produkten är bra.
Fast 1-2 år får vi nog räkna med att vara försökskaniner för at få tillbaka allt som fanns i On1 10,5
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Testat massor nu.
Den är fortfarande beta sett till stabiliteten och hastighet.
Den kraschar rätt ofta och är slöare än LR. Att byta mellan olika moduler tar längre tid än LR. Verkar som de är självständiga moduler/app/program som laddas fram varje gång man kallar på den.
Den mest störande är den destruktiva lagerhanteringen i dvelopmodulen som jag inte fått rätt på. Verkar inte vara en bugg då fenomenet är både global och lokal vare sig jag använder pensel eller gradient.
Hej Stefan,
Jag frågar igen. Kör du Mac eller PC? J
Jag kör då MAc och har försökt att återskapa det du beskriver. Jag lyckas inte se det du gör.
Testade enligt bästa förmåga en mycket överexponerad bild i en HDR serie.
Jag drog ner himlen med 3 steg och använde sedan pensel på den ytan och andra.
Sedan raderade jag filtren/lagren. Bilden såg ut som tidigare.
Så missförstår vi varandra här.

Har heller inte sett att någon nåmner det på något ON1 forum.
Skulle On1 vara destructive skulle hela forumet stå i lågor
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej Stefan,
Jag frågar igen. Kör du Mac eller PC? J
Jag kör då MAc och har försökt att återskapa det du beskriver. Jag lyckas inte se det du gör.
Testade enligt bästa förmåga en mycket överexponerad bild i en HDR serie.
Jag drog ner himlen med 3 steg och använde sedan pensel på den ytan och andra.
Sedan raderade jag filtren/lagren. Bilden såg ut som tidigare.
Så missförstår vi varandra här.

Har heller inte sett att någon nåmner det på något ON1 forum.
Skulle On1 vara destructive skulle hela forumet stå i lågor
Det stod iofs i ett av mina inlägg att jag körde PC. Att ingen lagt märke till det kanske inte är så konstigt. Vilka bränner ut sina högdagrar för att i nästa steg dra tillbaka dom? Att stänga ner lager för lager för att få tillbaka ursprungsbilden funkar bra. Det är att lägga en 10 eV överexponering för att i nästa lager lägga en -10eV underexponering som inte fungerar.
Funkar inte lägga global och sen lager eller laget på lager eller global och pensel eller pensel på pensel eller annan kombination för den delen.

För att summera. Lägga ett lager på 10 eV och sedan ett nytt på -10eV borde bli exakt som ursprungsbilden. Det blir det inte i min dator.
Verkar som lagerna verkar som i Photoshop. Dvs förstörande såvida man inte kör smart object.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Något verkar konstigt i filerna som sparas. Efter att ha öppnat en .NEF och bara lagt på en preset och sedan sparat som jpeg (kvalitet 80) ser det ut att vara ok om bilden betraktas i Photoshop eller Windows bildvisare, men FastStone ger blanka partier där bilden borde varit svart (för en svartvit bild) eller blandat vitt/blått om det är en färgbild.
Hittills har jag bara kunnat testa programmet på en Surface Pro 4 (med i5 och 8GB) och det känns segt, ibland tror jag att jag missat att trycka på en knapp, men plötsligt kommer det upp en dialogruta, och det verkar ta tid att flytta bilden mellan modulerna. Om det hade gått snabbt hade man inte behövt visa en ruta som visar statusen för processen medan man väntar.
Jag väntar fortfarande på att kunna köra programmet på ordinarie dator, men det kraschar direkt vid start med EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION (0xC0000005) både i en Acer Aspire V och en Asus Zenbook. Supporten har hittills bara svarat med meningslösa standardmeddelanden som lovar att man studerar alla rapporter, hänvisar till bloggen och tackar för tålamodet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Något verkar konstigt i filerna som sparas. Efter att ha öppnat en .NEF och bara lagt på en preset och sedan sparat som jpeg (kvalitet 80) ser det ut att vara ok om bilden betraktas i Photoshop eller Windows bildvisare, men FastStone ger blanka partier där bilden borde varit svart (för en svartvit bild) eller blandat vitt/blått om det är en färgbild.................
Jag upplevde något liknande för ett antal år sedan men Lightroom och komprimerade DNG-filer. Jag hade en del bilder jag tagit i Thailand på kvällen när det var helt svart utom i upplysta detaljer. Där blev en hel del av det svarta "bortpixlat" i stora block. När jag testade med okomprimerad DNG så gick det bättre. Senare fixade Adobe detta så nu har jag inte sett det sedan dess. Körde man vanlig RAW så funkade det också bra, så i detta fall gällde det främst DNG.

Kanske du kan pröva med att spara ut JPEG i kvalitet 100 och se om du ser någon skillnad. Även 80 är ganska ordentlig komprimering det med.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Här spelade jag in hur jag menade med feonomenet om den destruktiva lager hanteringen.
https://youtu.be/WJDV3ZdFbCs
Roligt fenomen är ju hur "snabb" den är.... oftast är den så här sölig att ladda fram mina RAW i biblioteksdelen, ibland snabbt. Störigt är det iaf

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo jag var också en av dem som gillade raw shooter och tvingades in i LR. PÅ gott och ont skall sägas så här i efterhand. Hade också ett program för att hålla ordning på mina bilder som jag tror hette Media manager. Vet att Phase One sedan hade det programmet men jag tror inte de stod bakom det på min tid. Det såldes i paket tillsammans med raw shooter.

Den där kulturen runt produkten du nämner är faktiskt intressant. Kanske inte så mycket forumen men de kurser de producerar och de har 2 duktiga ambassadörer i form av Matt Kloskowski som många känner till och fotografen Houston Henry. Jo Houston är hans förnamn och Henry hans efternamn. De är lite konstiga over there.
De men också andra gör båda korta snutttar om en funktion eller kurser med mängder av avsnitt
som totalt är på några timmar.
Jag vet inte hur det är för andra. Fast när jag sitter där på min kammare så behöver jag få inspiration.
Så att förutom lära mig något så får jag också idéer till nya bilder.
Mycket har inget alls att göra med On1. Det kan vara ett tema som travel photography.
Allt ifrån hur man gör research, till hur man packar inför resan till hur man backar upp sina bilder och tar hand om resultatet när man kommer hem.
Visst slår de delvis in öppna dörrar och så måste det väl bli när man själv har varit med om samma sak.
Fast efter sett flera av de här kurserna så har jag allitd lärt mig något nytt. Den där aha-upplevelsen. Det har jag inte tänkt på, smart. Skall jag också göra nästa gång.
Sedan kommenteras varje kurs av en mängd fotografer, ofta mycket erfarna sådana. Som då kommer med ytterligare synpunkter. Även där kan man hitta mycket matnyttigt.
Man behöver ju inte uppfinna hjulet själv. Stjäla lösningen är den snabba vägen.
Viist ärd etta LR 0,9 igen. Fast jag tror på slutresultatet.
Som du tror jag inte det kommer ta fem år innan produkten är bra.
Fast 1-2 år får vi nog räkna med att vara försökskaniner för att få tillbaka allt som fanns i On1 10,5
Det kan hända att jag är lite väl långsint. Men när Adobe tvingade oss in i Lightroom-träsket så var det efter ett "hostile take over" av danska Pixmantec som gjorde den då väldigt populära konverteraren RawShooter Essentials som var gratis. Jag betalade och körde Premium och det var såna som jag som sedan blev erbjudna gratis Lightroom 1.0 och du hörde kanske också till dem. RawShooter tog marknadsandelar då kring 2006 och några år framåt då det alltså direkt efter övertagandet lades med med hela bolaget vad jag förstår.

Det märkliga var dock att Adobe inte verkade lära sig ett dugg av danskarna de köpt eftersom Lightrooms preview-rendering länge var en katastrof i jämförelse med hur det såg it i RAWShooter. Men det rörde sig nog främst om ett "köp upp och lägg ner alltför framgångsrik konkurrent"-scenario. De kanske inte alls var intresserade av personalen hos Pixmantec.

Jag kan förstå din positiva inställning till att få lite nya idéer och inspel från kulturen kring On 1, men jag skulle nog inte orka göra en liknande resa som med Adobe en gång till. Jag har nog landat nu och lämnar alltmer LR. Jag kör istället alltmer av det jag gör i Capture One 10 som jag gillar bättre och bättre och jag börjar nu bli än mer vän med programmet som jag tycker är enastående bra. Jag har ju aldrig trivts med LR:s databascentrering som inte passar mitt sessionsbaserade sätt att använda RAW-konverterare. LR är dessutom väldigt mycket sämre på tethering som ju är den väg mina gamla analoga bilder blir digitala, så mitt val är ganska naturligt. Jag tycker också att jag föredrar den öppna lagerhanteringen i CO istället för den dolda som finns i LR. Så man har ju mycket bättre kontroll över både det och färghanteringen än i LR. Även Capture One har nu fått en historik inbyggd men jag har ännu inte blivit klok på hur den funkar. Den registrerar helt enkelt inte allt jag gör! Lightrooms är ju jättebra men den här känns nog inte helt färdig än tyvärr. Så även CO-solen har sina fläckar!
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Kanske du kan pröva med att spara ut JPEG i kvalitet 100 och se om du ser någon skillnad. Även 80 är ganska ordentlig komprimering det med.
Skillnaden blir bara marginell. I området mellan vitt och svart kan jag se sex nyanser av grått och dessa fält flyttas lite beroende på om det är kvalitet 80 eller 100. Det som känns oroande är att det kan verka ok med det program jag själv använder samtidigt som det finns en risk att någon annan kan betrakta bilden med ett program som ger en kvaddad bild. Men det finns ju mycket annat som behöver fixas innan jag är beredd att gå över till ON1 (exempelvis att de uppfyller löftet att hantera komprimerade filer från Fuji).
 

iSolen.se

Guest
Hmmm och den släpptes som färdig trots allt detta?
Testade du på en bild som var på gränsen på att frätas ut? Annars är det bara att köra flera lager så ser man kvalitetsförlusten. Hade ju en diskussion med isolen om detta med LR där han påstod samma sak om LR som jag nu gör med detta nya program.
Kanske är det en bugg. Kanske inte. Jag har testat o testat och redan gett upp. Den fördärvar mina bilders kvalité.
Jag kör PC. Får se om någon annan märker av det.
Tycker du ska läsa vad jag skrev igen, du förenklar så kraftigt att det blir fel. Det var inte så lätta effekter som exponering jag pratade om.
 
ANNONS