Annons

Vad har hänt med N N?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Låter sunt. Tyvärr dock inte konsekvent genomfört. I den långa tråden om årets naturfotograf lades istället namnet till i TS ursprungliga rubrik.
Knappast en liknande situation - där gällde det en mycket mer publik person (ej medlem) och det var en "skräll" som fick mycket stor spridning i media. Tråden kompletterade artiklarna om samma sak. Den tråden modererade vi dock rejält från grävande i privatliv, ekonomisk situation och diverse spekulationer om sjukdomstillstånd.
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller personangrepp av grövre art så behövs givetvis moderatorn. Liksom vid rasism, annan diskriminering.
Tycker du (och kanske jag), men i ett forum för rasister är nog kriterierna för när moderatorerna ska ingripa lite annorlunda.

(Du syftade kanske specifikt på Fotosidan, men jag generaliserade lite.)
 

PMD

Aktiv medlem
Här kommer lite OT med anknytning till ämnet trots allt: Tycker att vi i Sverige på senare tid blivit många fler förbudsivrare. Det är restriktioner hit och dit. Nu röstade riksdagen fram ett förslag om datalagringslag som kan bli ett allvarligt vapen om det används fel.
Men tänk på barnen!
 

Photocon

Aktiv medlem
Tycker du (och kanske jag), men i ett forum för rasister är nog kriterierna för när moderatorerna ska ingripa lite annorlunda.

(Du syftade kanske specifikt på Fotosidan, men jag generaliserade lite.)
Korrekt uppfattat. Gällde specifikt Fotosidan där jag faktiskt läst i en del inlägg att invandrare kommer till Sverige för att sno våra jobb samt utnyttja (det sjunkande) välfärdssystemet. Och detta i en ren fototeknisk tråd. Jag har försökt leta upp den, men inte lyckats.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
"Tänk på barnen!" är ett slags frikort som gör att man slipper argumentera för varför ett nytt förbud eller en ny frihetsinskränkning behövs.
 

Photocon

Aktiv medlem
"Tänk på barnen!" är ett slags frikort som gör att man slipper argumentera för varför ett nytt förbud eller en ny frihetsinskränkning behövs.
Jo, såklart! Borde snappat det. Det är ju ett välbekant argument sedan långliga tider. Om det argumentet anvädes in absurdum och beslut togs med detta argument som extremt tungt vägande skäl skulle det snart bara behövas en kortare lista på vad som är tillåtet.

Vilket i sin tur skulle leda till väsentligt ökat antal överträdelser.

Men argumentet kan ju vändas: Tänk på de vuxna! De flesta barn blir ju vuxna om de får leva och ha hälsan. Ett fåtal blir det aldrig ändå.

"Nakna är vi komna ur kvinnornas sköten och nakna skola vi dit återvända" . Sagt av någon amatörfilosof jag inte kommer ihåg namnet på. Fast även här finns ju undantag beroende på sexuella preferenser.

Slutligen har vi det mest tänkta, men mest outsagda argumentet: Tänk på dig själv! Sedan kan detta argument få ny överrock och döpas om till Tänk på barnen.

//Lennart
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag är faktiskt lite kluven till det här med moderation .
Jag anser att diskussioner av den karaktären som vi har här på FS måste tillåtas att sväva ut lite då och då så länge som hvudspåret är åt rätt håll. Det anser jag nog faktiskt att vi oftast åstadkommer numera. Tonen är också klart trevligare numera än vad den var när jag började hänga här.

När det gäller NNs agerande så gäller givetvis samma regler för honom som för alla andra. Det finns regler för hur vi skall agera här på FS och det är bara att följa dem, strunta i att delta om de inte passar eller att försöka påverka dem på ett demokratiskt sätt. Om man bryter mot reglerna bara för att man anser sig ha rätt att göra det så har jag all förståelse för om FS kastar ut individen i fråga. Jag var bortrest under den slutgiltiga händelsen med NN och kunde inte följa den. Jag har således ingen åsikt om det slutgiltiga skedet med NNs bortfall. Jag tänker inte heller diskutera just NN utan väljer istället att ta upp det mer generellt.

Det finns ett antal medlemmar här på FS som definitivt skulle behöva lära sig lite hyffs i fråga om språkbruk och diskussionsteknik. Det finns också ett antal individer som skulle behöva få berättat för sig att världen inte enbart ser ut som just deras. Skygglapparna är väldigt STORA hos en del. Inte bara hos märkestalibanerna utan även när det gäller behov och krav på ett mer generellt plan.... Jag har lite skämtsamt efterfrågat ett inläggsfilter där man kan ta bort vissa medlemmars inlägg. Vissa (väldigt få) är oerhört enerverade i sin argumentationsteknik eller trångsynthet. Givetvis låter det sig inte göras då själva idén med diskussioner faller men det vore rätt skönt. Nu avser jag inte de som provocerar medvetet utan de som helt enkelt inte förstår bättre. Jag blandar inte heller in tekniska kunskaper utan enbart beteendet.

Det är väl som i samhället i stort. Det består mest av en massa inkompetenta idioter och så jag givetvis som är undantaget som bekräftar regeln
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har lite skämtsamt efterfrågat ett inläggsfilter där man kan ta bort vissa medlemmars inlägg.
Det där finns faktiskt i forumprogramvaran redan, men vi har inaktiverat den funktionen. Vet inte om den skulle tillföra/förbättra något - möjligen hjälpa de som vet med sig att de är så lättprovocerade att man har svårt att ignorera vad någon skriver. Men jag tror att de här herrarna (för det är väl alltid män) som alltid hamnar i konflikt runt vem som vet bäst faktiskt söker de konflikterna, de göds av dem - så de skullle troligen inte använda en sådan funktion.

Det bästa ni kan göra är att hjälpa oss hitta inlägg som borde modereras - rapportera inlägg som tangerar eller bryter våra regler, så får vi kika på dem.

(Nu är vi off topic, borde vi moderera detta?)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det där finns faktiskt i forumprogramvaran redan, men vi har inaktiverat den funktionen. Vet inte om den skulle tillföra/förbättra något - möjligen hjälpa de som vet med sig att de är så lättprovocerade att man har svårt att ignorera vad någon skriver. Men jag tror att de här herrarna (för det är väl alltid män) som alltid hamnar i konflikt runt vem som vet bäst faktiskt söker de konflikterna, de göds av dem - så de skullle troligen inte använda en sådan funktion.

Det bästa ni kan göra är att hjälpa oss hitta inlägg som borde modereras - rapportera inlägg som tangerar eller bryter våra regler, så får vi kika på dem.

(Nu är vi off topic, borde vi moderera detta?)
Ni borde en bygga en funktion så att man kan filtrera bort vissa typer av inlägg. Alla får markera när dom skriver inlägget hurvida det innehåller något possitiv om Canon, Nikon, Digitalfotografi, Negativfotografi, Microsoft, Google eller Apple. Så kan alla sedan leva i sin egna drömvärld där ingen tycker anorlunda. Då kan lättstötta märkestalibaner öppna t.ex. Canon vs Nikon-trådarna och bara läsa possitiva saker om sitt märke.

/Karl
 

Photocon

Aktiv medlem
Mankan, jag håller med dig i stort sett i allt du skriver.
Själv tror jag man på FS egentligen kan framföra vilken åsikt som helst om man argumenterar för den på ett vänligt sätt. Och vänligt sätt undantar ju direkta påhopp och diskriminering.

Jag har personligen hållit mig allt mer och mer borta från forumtrådar typ "VS-forum". Lite uppfriskande OT framfört med glimten i ögat är absolut inget att hänga upp sig på.

Däremot anser jag att märkesfixering/märkesfanatism är den faktor som verkligen förstör trådarna och tar bort möjligheterna att föra sakliga diskussioner.

Orkar inte slåss mot väderkvarnar längre.

Har därför sökt mig mer och mer till "vänligare" tekniktrådar. Exempel: Sonytrådarna med A900/A850 liskom NEX-7 och A77-tråden. Över tid har mycket av märkesfanatism försvunnit ur dessa trådar och alla märken diskuteras mer med öppna sinnen. Dock poppar det ju upp tendenser även där, men deltagarna tenderar till att då agera mot det=självmoderation utan att munkavel läggs för själva rätten att yttra sig.


Jag känner till lite mer än du om NN:s öde. Det är inte så mycket mer att orda om det nu. Beslutet är fattat och verkställt.

Lustigt nog innehåller din slutkläm kanske en stor sanning, men även om den är sann så innehåller den ju
"inkompetetenta idioter". Jag kan hålla med dig, men det är nog ett gränsfall till vad som bör tolereras i en tråd.

Även om en spade bör kallas spade kanske man borde skriva: "mindre insatta", "ovetande", "folk som kanske inte tänkt efter", "dåligt pålästa" eller annat. Det biter lika bra.

Mvh//Lennart
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det bästa ni kan göra är att hjälpa oss hitta inlägg som borde modereras - rapportera inlägg som tangerar eller bryter våra regler, så får vi kika på dem.

(Nu är vi off topic, borde vi moderera detta?)
Det där är ju ett utmärkt exempel på att ni behöver fler moderatorer. Om ni behöver hjälp från användare är ni ju bevisligen underbemannade i det avseendet.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det där är ju ett utmärkt exempel på att ni behöver fler moderatorer. Om ni behöver hjälp från användare är ni ju bevisligen underbemannade i det avseendet.
Hur många forum tror du har horder av moderatorer som sitter 7-24 och läser allt som skrivs, som hökar som hugger ner direkt på överträdelser? Rapporter från vaksamma medlemmar (låt oss kalla dem hjälpmoderatorer då) är viktiga.

Men jag håller med om att vi har dålig modereringsberedskap vissa tider, sena nätter och på helger så 1-2 moderatorer med annan dygnsrytm än oss andra skulle inte skada. Någon intresserad?
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Nej, knappast. De flesta större fora saknar möjlighet att läsa allt som skrivs och förlitar sig på att vanliga medlemmar rapporterar oegentligheter.

Ett alternativ vore förstås att FS måste godkänna alla inlägg som skrivs innan de syns. Det vore nog bäst, tycker jag.
Jag hoppas du inte menar allvar - hur i hela friden skulle det fungera på ett så här stort forum att alla inlägg skulle godkännas?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Lustigt nog innehåller din slutkläm kanske en stor sanning, men även om den är sann så innehåller den ju
"inkompetetenta idioter". Jag kan hålla med dig, men det är nog ett gränsfall till vad som bör tolereras i en tråd.
Mvh//Lennart
Min slutkläm var ett skämt om det nu var någon som missade det. Glömde bara bort smileyn.....
Alla andra förutom jag kan ju knappast vara mindre belevrade...... :) Nu missade jag den inte!

Skulle faktiskt vilja påstå att de allra flesta är väldigt trevliga, pålästa och bra på att diskutera. Det finns dock undantag som sagt. Vissa kan vara oerhört tekniskt kunniga men då och då använda ett språkbruk som ....kanske kan uppröra. Andra är bara jobbiga hela tiden. Men som sagt, de flesta är alldeles ...bra.
 

Photocon

Aktiv medlem
Nej, knappast. De flesta större fora saknar möjlighet att läsa allt som skrivs och förlitar sig på att vanliga medlemmar rapporterar oegentligheter.

Ett alternativ vore förstås att FS måste godkänna alla inlägg som skrivs innan de syns. Det vore nog bäst, tycker jag.
Jag letade förtvivlat efter någon underton av ironi, men förgäves. Hoppas verkligen att du glömde att tänka efter innan du skrev inlägget. Skulle något sådant införas blev nog konsekvensen att FS aldrig mer behövde en endaste moderator.

Medlemstappet skulle bli så enormt att FS efter ett tag skulle upphöra att existera.

Tänk dig följande scenario i en tekniktråd:

Fråga: "Hur hittar jag customfunktionen för spegeluppfällning? "
Efter några timmar godkänns frågan och den läggs ut.
Svar: "Cfn 9, välj 1. Default är 0"
Klockan har passerat midnatt så svaret godkänns nästa dag. Under tiden har fler personer svarat på frågan med vissa variationer och svaren godkänns undan för undan och hackar sönder hela tråden.

Bara en praktiskt konsekvens. Sedan har vi de andra mer vittgående konsekvenserna på det.

Enl min åsikt ett absolut icke önskvärt alternativ.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Istället för att rekrytera öppet så här skulle jag nog istället rekommendera att titta på vilka som brukar rapportera, ev. vilka tider de brukar göra det, och ifall de verkar vara vettiga i övrigt höra om dessa är intresserade. Oftast är det de minst lämpliga som anmäler sig frivilliga, annars...
Nej, enl mitt förmenande även detta ett förslag av mindre lyckad art.

//Lennart
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har ingen djupare insyn i det specifika fallet mer än att jag trott jag läst mycket av vad NN skrivit, har en bild av NN och blev överraskad av reaktionerna och konsekvenserna. Jag inser att jag inte har hela bilden av vad som hänt.

Men mer generellt har jag ganska länge funderat kring detta med ton och förhållningssätt. Något jag vet mer om är att det finns många personer med djupt nischade intressen som t ex fototeknik som samtidigt har svårigheter att läsa av andras reaktioner och förhålla sig till dem på ett allmänt accepterat sätt. Och detta är uppenbart i vissa fall på ett forum som FS.

Alltså en öppen och ödmjuk fråga: hur ska vi förhålla oss till de som inte är kapabla att förstå sociala koder på ett internetforum? Jag personligen har svårt att säga att "kan man inte följa reglerna får man inte vara med", jag tycker det är mer komplicerat än så. Men det är en viktig diskussion och jag hoppas den kan fortsätta.

Mvh Leo
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS