Annons

Vad har man PC-sync kontakt på 580 EXII blixten till?

Produkter
(logga in för att koppla)
apersson850 skrev:
Det går ju även via trådlös styrning, med exempelvis en 580 EX II som master på kameran, till fler likadana, eller till 430 EX eller vad man nu har.
Ursäkta, nu ser jag att detta alternativ fanns ju också uppräknat. Glöm det då.

Men hitta kablar med stift-stift var inte så lätt. Om någon får syn på en vill jag gärna ha en länk eller ett artikelnummer.

Tja, köp från AIFO, cyberphoto, scandinavian photo, yfo, etc... t.ex. Hane-Hane är som sagt standard för studioblixtar. Jag har ett antal sådana ligger. Omöjliga att få tag på är de knappast! :D Jag brukar få en med varje studioblixt jag köper.

HEj.
STE-2 är en Canonsak som sänder data till blixten så då används intelligensen.
Det blir samma med off-shoekbalen från Canon eller en Master, typ 580EX.

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#wireless

Här beskrivs på ett bra sätt hur kommunikationstänket är.

Minita skrev:
I en annan tråd fick jag beskedet, att skall blixten vara intilligent dvs köra med E-TTL, så måste den vara ansluten direkt på huset eller med Canons egna förlängingskabel (Canon Flash-off Camera Shoe Cord Oc-E3)

Citat från den andra tråden ("Canon 580 som styr 430 ?" av Robert Purvins.)
Enklaste måste vara med kabel OC-E3, med bibehållen full ETTL-II automatik.
Vad jag har förstått klarar "alla" ir/radiosändare att fyra av blixten, dock utan automatik.

Hur ligger det till?

//Micke

Ring Photax, de tar bort saker ur prislistan om lagret är slut.
Antar att syksladdar inte är nån het artikel idag då radiosändare från kina dominerar.
Du får ju ett kit på Kaffebrus för ett par hundra o då ingår en liten sladd som passar i PC kontakten på din 580EX.
I vart fall var den sladden med då jag köpte en sån sist.

apersson850 skrev:
Det går ju även via trådlös styrning, med exempelvis en 580 EX II som master på kameran, till fler likadana, eller till 430 EX eller vad man nu har.
Ursäkta, nu ser jag att detta alternativ fanns ju också uppräknat. Glöm det då.

Men hitta kablar med stift-stift var inte så lätt. Om någon får syn på en vill jag gärna ha en länk eller ett artikelnummer.

Jaha, då är det väl bara så att de inte finns på websidorna, då.
Radio hade jag inte övervägt än. Det är som sagt sällsynt att jag har tid att rigga sådana här lösningar, men de få gånger om året då det förekommer känns det som om det hade varit kul om det hade legat en sladd här.

Jag hittade faktiskt en hos Scandinavian Photo, men då fick man köpa en utlokaliserad blixtfot, som jag inte behövde, för att få tag i en sladdstump som egentligen skulle användas för att ansluta blixtfoten.

Jag har en tiometers förlängning redan, så det gör ju inget om jag bara hittar en stump på en halvmeter eller nåt.

Walle skrev:
Tja, köp från AIFO, cyberphoto, scandinavian photo, yfo, etc... t.ex. Hane-Hane är som sagt standard för studioblixtar. Jag har ett antal sådana ligger. Omöjliga att få tag på är de knappast! :D Jag brukar få en med varje studioblixt jag köper.

Jag måste vara blind. Jag hittar inte den sortens kabel på något av websidorna du refererar till. Till min studioblixtar har jag fått sladdar som är pc-synk på ena sidan och 2.5mm på andra sidan (tror jag). Jag hittar inga pc-synk - pc-synk. sladdar. Skicka gärna en länk om du vet var man kan få tag på en längre bit sådan sladd.
/Daniel

http://www.photax.se/std/kablar/kablar.htm

Förlängningskabel (PC-PC) 5m BR570513

Men försäkra dig om att det är hane i båda ändar genom att ringa som jag sa tidigare.

Vet ej om det e just detta artikelnummret jag har, men har ett par pc hane - pc hane från photax

Kör det sig helt kan jag försöka leta rätt på nån

Den kollade jag på, och såvitt jag begrep var den stift-hylsa, inte stift-stift.
Jag kan ju skarva en sån med den jag har, eller köpa två PC - synkkontakt för studioblixt, och fixa så jag kan skarva synkkontakterna. De har ju fördelen att vara köpbara varsomhelst.

ANNONS
Götaplatsens Foto