Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad heter det?!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej nej nej, fila inte, använd inte brickor, stå på dig! Det är fel på din kamera, antingen är det så på alla av samma märke eller så är det just ditt ex det är fel på.. har aldrig hört talas om något liknande så jag skulle vara förvånad om det gäller alla kameror av den typen. Tycker att du utan problem ska kunna kräva att dom antingen lagar din kamera eller byter ut den mot en ny, svarar dom att ALLA kameror är så, skicka tillbaks den och köp något annat.

Skulle aldrig tolerera att något jag köper för dyra pengar "kan göra så"

Nej jag har verkligen inte fått nått klart svar. Idag har jag "roat" mig med att sätta dit kameran på stativet ett otal gånger, skruvat olika hårt och olika långt in. Skruvat riktigt hårt med flit. Och tro det eller ej, inte en enda gång har den spolat tillbaka... *förvirrad*

Tillfälligheter?? Om den skulle fortsätta krångla så kommer jag skicka den till minolta. Vet inte om jag godkänner nån service, vill nog hellre ha ett nytt hus... skulle kännas bättre iaf.
En bricka under plattan låter som ett bättre alternativ än ovanpå. Men ska man EGENTLIGEN behöva hålla på så??

/Malin

Håller med dig Björn.

Minolta är varken dåliga eller billiga prylar och då bör man kunna begära att det skall fungera.

Malin: självklart inte!
Jag skulle nog kräva ett nytt hus även om den inte spolade filmen en endaste gång idag..
Man vet aldrig vad som kan hända i framtiden, kanske så långt gånget att du inte har någon garanti.

Erik: absolut, skulle min dynax 7:a göra så skulle jag inte tolerera det i en sekund ens, i värsta fall åka dit och trycka ner den i halsen på dem om dom vägrade göra något åt det ;)

Björn och Erik, jag är nog inne på samma linje som er båda... man ska inte behöva hålla på med brickor eller nått...

Ska gå in där jag köpte kameran i morrn... se vad de säger...

Har som sagt en kompis med likadan kamera och hans har aldrig krånglat på stativ, jag har nog fått ett måndagsexemplar... =(

På minolta hade de "hört talas" om problemet, det är vad jag fick till svar när jag frågade om det var ett vanligt fel. Så det verkar ju inte som alla har problem. Nu vet jag iofs inte hur många exemplar av dynax 4 som finns ute i landet...
/m

Jag har ju iofs dynax 5, men det som du beskriver har aldrig hänt för mig. Man kan ju fråga sig varför kameran gör så.

Malin.. ett tips.. stå på dig.. gå inte till affären och hör vad dom säger, säg själv!

"Det är fel på kameran, jag vill att du skickar in den, jag vill ha en ny på min garanti"

Folk gör så mkt ibland för att undslippa lite trassel för dem själva..

Kung på att reklamera!

Tro mig.. jag är inte rädd för att stå på mig.. *flinar* Har reklamerat det mest otroliga och fått rätt...

Ringer minolta först och talar om vad jag vill, sen får de ringa butiken och se till att de lämnar ut ett nytt hus till mig. Jag vill inte hålla på skicka grejorna, har köpt det i butik och då ska det kunna lösas i butik, det är iaf min åsikt.. =)

Ska sätta hårt mot hårt. Ni har ju rätt i det ni skriver.. vad gör jag om den börjar krångla igen när garantin är slut?

//Malin - tacksam för allt stöd.=)

Re: Kung på att reklamera!

SmurfMolly skrev:
...Ska sätta hårt mot hårt. Ni har ju rätt i det ni skriver.. vad gör jag om den börjar krångla igen när garantin är slut?

//Malin - tacksam för allt stöd.=)

Garanti är ju alltid trevligt men glöm inte att du alltid har två års reklamationsrätt.

Om din kamera har ett fel som funnits med sedan inköpet så kan du reklamera det inom två år från inköpsdag. Så länge du gör det inom skälig tid.
Du behöver ingen garanti för det.

" har köpt det i butik och då ska det kunna lösas i butik, det är iaf min åsikt.. =)"

Helt rätt enligt Konsumentköplagen.

När man ska bråka garanti/häva/reklamera osv är det alltid bra att känna till vad lagen säger.

I detta fall är det konsumentköplagen som reglerar hur saker och ting skall ske.

http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490

där länkar de till rixlex. (Det är bara mongo långa länkar där.)

ett litet urdrag som kanske intresserar:

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra
stycket,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,

3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med
fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

"
Ha så kul med att straffa okunniga säljare ;)

Såhär gick det...

Ringde minolta idag igen, i morse testade jag att montera kameran på stativet och den spolade då tillbaka rullen. *tjopp*
Minolta är inne på att reparera.. denna kille jag snackade med hade i sin tur ALDRIG hört talas om problemet och konstaterade att den där får vi nog skicka till tyskland så de får kolla på den. *suuuuuck*

Gick iaf in på Kodak Image Center där jag köpte kameran. Toppenbra bemötande! Han sa direkt att sådär ska det inte vara, jag har sålt minolta i många år och aldrig hört talas om det här problemet. Han ringde och pratade med dem på minolta direkt och de kom fram till följande. De vill att kodak skickar kameran till dem så de kan se med egna ögon att jag inte tappat den o golvet eller det är några andra uppenbara fel. De kommer ha telefonkontakt på tisdag och då kunna titta på kameran direkt (ytligt) de ska sedan enligt överenskommelse per telefon idag med kodak att skicka mig ett nytt hus.

Såhär skrev killen på kodak på följesedeln:

"Spolar tillbaka filmen när det monteras på stativ! Nyköpt kamera utbytes omgående enligt telefonöverenskommelse 030619 med er!"

Så... bara hålla tummarna nu då... kommer bli utan kamera över midsommar men jag överlever nog.. =)

//Malin

Bättre det än att först skickar den till tyskland innan dom börjar byta delar och sen ger tillbaka den.

Som sagt, så ska det gå till.

ÄÄÄÄNTLIGEN!!

Efter en MASSA strul från kodaks sida (missade att skicka iväg kameran till minolta i sex dar) så har jag nu äntligen fått ett sprillans nytt hus!! *yes*

Å massa film har det kommit från tyskland så nu är det bara att fota, fota, fota.. =)

/Malin - med kamera igen

ANNONS
Götaplatsens Foto