Annons

vad kostar det ca att laga ett teleobjektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobergslagen

Ny medlem
Hallå

Jag har ett sigma 120-300 2.8 till eos canon. Det har under lång tid fungerat fint och tagit bra bilder. Men på sissta tiden har autofokusen börjat krångla. Eller rättare sagt så har den börjar kärva. Det är som om den är dåligt smörjd eller nått. Den gnisslar när den ska ställa in autofokusen och det låter som om autofokusen får kämpa för att ställa in skärpan. Ibland går det inte alls och man får hjälpa till med handen. och även då kan det vara svårt, man snurrar och snurrar på skärpeinställningen men det är som han inte tar i, utan bara snurrar runt utan att något händer. Efter att ha snurrat ett varv eller två så brukar det gå.

Vad är fel? Går detta att laga? Blir det väldigt dyrt? hur mycket ca?
Någon som har erfarenhet av hur mycket det blir att kosta????

Vart ska man skicka in objektivet?

Hallå

Jag har ett sigma 120-300 2.8 till eos canon. Det har under lång tid fungerat fint och tagit bra bilder. Men på sissta tiden har autofokusen börjat krångla. Eller rättare sagt så har den börjar kärva. Det är som om den är dåligt smörjd eller nått. Den gnisslar när den ska ställa in autofokusen och det låter som om autofokusen får kämpa för att ställa in skärpan. Ibland går det inte alls och man får hjälpa till med handen. och även då kan det vara svårt, man snurrar och snurrar på skärpeinställningen men det är som han inte tar i, utan bara snurrar runt utan att något händer. Efter att ha snurrat ett varv eller två så brukar det gå.

Vad är fel? Går detta att laga? Blir det väldigt dyrt? hur mycket ca?
Någon som har erfarenhet av hur mycket det blir att kosta????

Vart ska man skicka in objektivet?

Vad det kostar kan jag inte svara på, men den som servar sigma i sverige är Tura Scandinavia i Kungsbacka. Ring dom och kolla vet jag.
http://www.turascandinavia.com/Templates/Template1.aspx?id=1000600866

Jag hade ett liknande problem med ett Bigma 50-500mm en gång.
Det löste sig med service och justering hos Tura. Timkostnad plus frakt.
I mitt fall ca en tusenlapp totalt.

Som sagt, ring på måndag och hör. Det kan väl dra ut på tiden mitt i semesterperioden.

J O

Jag hade ett liknande problem med ett Bigma 50-500mm en gång.
Det löste sig med service och justering hos Tura. Timkostnad plus frakt.
I mitt fall ca en tusenlapp totalt.

Som sagt, ring på måndag och hör. Det kan väl dra ut på tiden mitt i semesterperioden.

J O

Nåt sånt (eller möjligen lite mindre) betalade jag också när mitt 100-300/4 krånglade på liknande sätt i vintras. Den gången var det en liten skruv i objektivet som lossnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto