Annons

Vad passar till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. En kompis till mig behöver pga omständigheter köpa sig en ny analog system-kamera.

Hon hade Pentax tidigare och nu undrar jag/vi vilka andra märken (på hus och objektiv) som är kompatibla med Pentax bajonettfattning?

Om det är någon som vet så tipsa mig, snälla!!
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Phenix exempelvis och så ett märke till som jag nu fick något tillfälligt hjärnsläpp och just nu inte minns men de görs inte numera.

Men varför inte köpa en Pentax - en Phenix är väl OK men.. Pentax är utmärkta kameror och de finns från lilla billiga M till stora lite dyrare S - om än deras nuvarande reklam har en del att önska.

Men köper du en Sigma digital DSLR kan du knipsa av kanterna (det som sicker ut bak på objektivet) och köra K-objektiv, fast då blir de värdelösa på en Pentax sen förstås. Fast man ska inte lita på allt som sägs :).


"Allt" om K-optik finns på
http://kmp.bdimitrov.de

Lycka till med kameraköpen
 

Mio L.

Aktiv medlem
Tack för era svar!!

Min kompis har nu köpt en pentax-kamera. Och jag vet att det finns andra objektiv som har Pentax-bajonettfattning men jag vet inte exakt vilka.

Vet att sigma tillverkar objektiv till olika märken (oxå till Pentax), men vet inte vilka de andra är.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Objektiv

De flesta av de fria tillverkarna brukar - brukade göra varianter med K-bajonett. Sigma, Tamron, Vivitar, Cosina, Ricoh och allt vad de heter. (Men de spelar mindre roll det är mest att kolla efter K-bajonett så passar det Pentax). Men det blir lite glesare numera. Ibland marknadsför de objektiv bara för Nikon, Canon och Minolta.

Det sägs att det dräller av begagnat men det har jag inte sett. Men de flesta affärer har några begagnade K-objektiv hemma. Pentax egna 50 SMC 1,7 är ju hyggligt och 1,4 är ju en riktig goding enligt MTF -testen. Bland de bästa som finns. Har just köpt ett begagnat och väntar att se vad första rullen ger. .
 
ANNONS