Hej!
Jag har nu fotograferat ett tag och skulle behöva ha ett sekundär kamera, jag har kollat på Nikon D1H och D2H.
Bryr mig inte om att dessa är gamla utan är endast ute efter en snabbare kamera, bryr mig inte om att D1H t.ex. bara är 4MP då jag ändå max skriver ut i A4 eller använder 1280x800 bilder.
Har en budget på cirka 6000 för att hitta en begagnad.
Någon som har några för-/nackdelar för dessa?
Har mest kollat på dessa för att kunna ta lite snabbare burst (fps), använda AF-objektiv och slippa ha på ett batterigrepp på min D3000. Fotograferar lite sport så mer fps är bättre. D2H (8) D1H (5).
/Jerry
Eftersom jag gått från en D1H till D2H känner jag mig i alla fall lite kompetent för att svara på hur dom är. Jämfört med andra kameror kan jag inte säga så mycket.
D1H: + : Snabb autofokus med äldre, ej AFS, objektiv. Solitt bygge. Har kört med en annan sökarskiva med snittbild för att kunna fokusera lättare med mina manuella Nikkorgluggar. Små bildfiler. Bra, för sin ålder, på högre ISO. Bra när man kör NEF (vilket jag kört uteslutande med nästan från det att jag köpte kameran)
- : Går inte komma ifrån att den största svagheten är batterierna. Visserligen billiga men de bör användas dagligen för att hålla sig i bra trim. Blixtsystemet är den första varianten. Hyfsad men inte i klass med den äldre för F4 och inte heller samma nivå som den som används idag. Små bildfiler (kan inte göra jätteförstoringar).
D2H: + : Allt som var lite fel på D1H fixat och allt som var bra finns kvar. Batterierna varar hur länge som helst (nästa). Blixten funkar ju faktiskt riktigt bra. Snabbheten både med AFS och AF objektiv. Solid som bara proffskameror är. Fortfarande små bildfiler (passar de gamla tröskverk till datorer som jag har). Även här har jag bytt sökarskiva (till Katz) och skaffat en okularförstoring (har glasögon och kan inte längre se så bra på nära håll).
- : Lite svag på höga ISO. Inte mycket annorlunda än D1H och mycket sämre än D3. Något annat kan jag inte komma på.
Nu har jag inte kört med varken D70, D50, D80 D300 eller någon av de andra nyare systemkamerorna som Nikon tillverkat. Min gissning är att ja, vad gäller bildkvaliteten räknat i pixlar kanske D1H/D2H inte hänger med. Men en bild är ju så mycket mer än pixlar. Det gäller att ha en snabb kamera som kan hänga med i svängarna. Det gör förstås D3 men knappast en D50 (igen, mina gissningar)
Jag tycker dessa bägge kameror är ett utmärkt = billigt sätt att känna på hur en proffskamera är byggd och vad den kan klara av.
Nu kommer de inte upp så ofta på blocket eller på Tradera. Gissar att det går att få en D1H för ca 3500-4000 och en D2H för ca 5000.
/johan
PS
Det var väldigt svårt att se skillnad mellan D1H, 2,77Mp, och D2H, 4Mp. Det var inte för ökad kvalitet som jag bytte. Mest var det nog att jag tyckte batterierna var för dåliga.