Annons

Vad rekommenderar ni???

Produkter
(logga in för att koppla)

grolt

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett stativ men vet inte riktigt om jag skall satsa på ett enbens eller "tripod". Har inte foto med stativ innan. Vad skulle ni rekommendera, vill inte lägga en förmögenhet på den. Är inte riktigt hundra på när jag vill använda den än, är i början av min foto karriär?

Tackar för all hjälp jag kan få

Om du inte vet vad du ska ha stativet till kanske du ska vänta med att skaffa ett? Tre- respektive enbensstativ har väldigt olika användningsområden.

Hur mycket (lite) skall man lägga på ett stativ så att man ändå känner sig nöjd.

Jag betalade 300 spänn och är supernöjd. Fick exakt vad jag förväntade mig -- och vad jag behövde.

ErlandH skrev:
Jag betalade 300 spänn och är supernöjd. Fick exakt vad jag förväntade mig -- och vad jag behövde.

Gjorde samma sak och visst det fungerar bättre än frihand men guuuuuud vad uselt.
(Bottennapp i plånboken kan få en att göra dumma saker.)

Om man bara tänker använda det inne och till porträtt med korta brännvidder så kan man lida sig fram med ett 300 kronors.
Glöm tele och macro med billiga stativ.

Jag lägger upp minst 1500:- för nästa stativ och minst 1000:- till för huvudet.

ErlandH skrev:
Nja, jag använder det uteslutande när jag har 1,4-extender på mitt 100-400.

Var har du köpt för något då?!
Att låsa mitt 300 kronors på något utanför 1-5 meter är ett riktigt "pain in the ass" då huvudet är tokvekt och man får låsa låångt ovanför där man vill att bilden skall tas. med 300mm på blir det flera meter ovanför och kompositionen blir ren gissningslek.
På macroavstånd hackar huvudet och förflyttningar blir alldeles för stora. problemet med det veka huvudet finns kvar även här.

Jag har iofs en D80 med batterigrepp vilket blir en rätt tung kombo speciellt med lite grovt glas i fronten. En mindre kamera och lättare objektiv skulle säkert funka bättre (inte bra men bättre)

300 spänn är ju rätt lite så man kan ju prova, det var lite så jag tänkte i alla fall. I mitt fall borde jag gett pengarna till rädda barnen då hade de gjort någon glad ;-)

Har nyligen köpt ett stativ själv. Ville köpa ngt som inte var ren skit, men som ändå inte kostade en smärre förmögenhet. Valet föll på ett Manfrotto 055XPROB och ett trevägshuvud (808RC4). Det var den kombo som jag kände gav mest valuta för pengarna i det billigaste (läs funktionella) segmentet. Såg flertalet stativ som såldes runt 5-hundringen men de var alla för smäckiga, rangliga och instabila. Skall man köpa ngt som går att glädjas åt över tid så får man nog glatt hosta upp minst 1500kr för stativet och näst intill lika mkt för huvudet. Om valet faller på en kulled så sticker priset iväg några hundralappar till. Lågprisvarianter för några hundringar duger säkert gott till kompaktkameror och de minsta systemkamerorna, typ 350D, men till normalstora och större systemkameror så funkar de helt enkelt inte. Men å andra sidan är de inte tänkta till, att användas tillsammans med sådana kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto