Annons

Vad ska/bör man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Hej

Jag har lite huvudbry när det gäller valet mellan dessa optik val.

Det gäller om man ska handla två ljusstarka Sigma typ:
Sigma EX 18-50/2,8 DC
Sigma EX 70-200/2,8 HSM

Eller om man ska satsa på Canons original optik:
Canon EF 17-40/4 L USM
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Ingen kan ju såklart välja åt mig. Men hur skulle ni ha valt mellan dessa? Era tankar osv.

Mv. Conny

Bilagor

• 70-200.jpg
    70-200.jpg
    7.1 KB · Visningar: 377
Jag valde och använder:
- Sigma 70-200/2,8 + Canon 17-40/4 L

Skulle jag välja idag skulle valet se ut så här:
- Canon 70-200/2,8 L IS + Canon 17-40/4 L

Jag föredrar bildstabilisering av två skäl; först att motivet håller sig stilla i sökaren, man är ju inte direkt kirurg och det andra är att det går att på hyfsat stillastående motiv krypa ned ett par steg i ljus jämfört med vad de darriga händerna klarar att hålla still, plus att ljusstyrka 2,8 ger möjlighet att dels krypa ned ytterligareett steg och få en bild, samt hänga på en extender 2,0 och då fåå 400 mm/5,6 med IS och fungerande autofokus. Hög ljusstyrka ger även en klarare sökarbild.

En viktig faktor inför ditt val är ju givetvis vad du har tänkt att fota och vad du har för krav.

Vad du BÖR köpa är enligt mig alltid L-optik eller motsvarande, men det kanske inte är mest lämpligt för dig om du inte fotar mycket i krävande miljöer och ställer de största kraven på byggkvalitet och skärpa.

Vad du SKA köpa är därför en helt annan sak... De objektiv du nämnde är inte dåliga heller. Sigma 70-200/2,8 är riktigt fin och i kombination 18-50 så har du en ljusstark uppsättnign som räcker länge.

Skärpan i 70-200:an är klart jämförbar med Canon. Jag har provat den själv och jag tycker helt klart att man minst får det man betalar för.

Det är ju en fråga om pengar också...

mvh /Peter

För mig är det numer i stort sett bara Canon som gäller, och jag har provat en del objektiv från Sigma (70-200/2.8, 20/1.8, 14/2.8) och Tamron (19-35, 28-75), i några fall i mer än ett exemplar. Jag har dåliga erfarenheter med fokusproblem och dålig eller ojämn skärpa. Kan vara min kamera som var petig, men oavsett orsak så har jag ingen lust att krångla med kompatibilitets- eller kvalitetsproblem längre. Det har aldrig varit liknande problem med mina Canonobjektiv. Det må kosta lite mer men min erfarenhet är att det då också fungerar. Enda icke-Canon objektiv jag har kvar är Sigma 12-24, mest för att det inte fanns några alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto