Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på jakt efter ett "vardagsobjektiv".
Har idag kitobjektivet 18-55 samt ett zoomobjektiv 18-200.
18-55 objektivet räcker inte så långt som jag vill och 18-200 objektivet är så otympligt att bära med sig.

Det jag är ute efter är ett objektiv med stort användningsområde, lätt att "bära runt" samt bra kvalité.

Har tittat lite på Canon EF 24-105mm f/4L IS USM.

Är det ett prisvärt objektiv? finns det något annat objektiv?

Jag har en Canon 400D kamera.

18-55 objektivet räcker inte så långt som jag vill och 18-200 objektivet är så otympligt att bära med sig.

Det jag är ute efter är ett objektiv med stort användningsområde, lätt att "bära runt" samt bra kvalité.

24-105 faller nog på kravet "lätt att bära runt", om du tycker 18-200 är otympligt. Har du känt på det?

Om du aldrig använder brännviddsområdet mellan 18 och 24 kan kanske 24-105 vara ett intressant alternativ. Men det är ju inte mindre "otympligt" än Canon 18-200, det är faktiskt lite större. Och Sigma 18-200 är betydligt mindre än båda.

Fast ett imho intressantare alternativ som allround på ett crophus är Canon 15-85.

Är det ett prisvärt objektiv? finns det något annat objektiv?

Jag har en Canon 400D kamera.

Jag har ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Ett mycket trevligt objektiv när ljuset räcker men det är inget för kvällsfotografering utan blixt.

Det är på intet sätt klumpigare än andra objektiv av den kvaliteten.

Om du aldrig använder brännviddsområdet mellan 18 och 24 kan kanske 24-105 vara ett intressant alternativ. Men det är ju inte mindre "otympligt" än Canon 18-200, det är faktiskt lite större. Och Sigma 18-200 är betydligt mindre än båda.

Fast ett imho intressantare alternativ som allround på ett crophus är Canon 15-85.

Mitt 18-200 känns så tungt och långt. Kanske bara jag som inte lärt känna det ordentligt.

Jag ska definitivt kolla upp 15-85. Tack för tipset!

Jag har ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Ett mycket trevligt objektiv när ljuset räcker men det är inget för kvällsfotografering utan blixt.

Det är på intet sätt klumpigare än andra objektiv av den kvaliteten.

Kvällsfotografering är ju ganska roligt. Jag får nog bestämma vad jag vill fota.

Jag har ju till maj på mig. Vill dock veta vilket objektiv jag vill ha innan jag åker då jag ska köpa det första dagen. :)

Märks det att jag svävar ut och inte vet vad jag vill?

Vad då inte till för kvällsfotografering. Här är ett exempel på nattfotogarfering och det gick alldeles utmärkt.-)
Glöm inte att det inte går att fota allt på 1,2. Ibland måste man ha skärpedjup också.
Även min 85/1,2 måste ibland jobba på 4 eller 5,6.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1541227&target=

Fin bild!
Jag får öva vidare på mina objektiv jag har. Kommer väl förhoppningsvis underfund med vad jag vill.

Det är nog som sagt bäst att du funderar lite till!

Läs på mer om objektiv och ta reda på vilka olika typer och egenskaper det finns. Det finns för mycket olika objektiv för att man ska kunna plocka ut ett utan några större kunskaper eller utan att veta vad man vill göra med det.

För övrigt tror jag inte att en 7D är rätt kamera för dig om du tycker att din grejer nu är för stora. Du skulle kanske till och med kika på en kompakt systemkamera som Olympus PEN, Sony NEX, Samsung och andra liknande.

Det är nog som sagt bäst att du funderar lite till!

Läs på mer om objektiv och ta reda på vilka olika typer och egenskaper det finns. Det finns för mycket olika objektiv för att man ska kunna plocka ut ett utan några större kunskaper eller utan att veta vad man vill göra med det.

För övrigt tror jag inte att en 7D är rätt kamera för dig om du tycker att din grejer nu är för stora. Du skulle kanske till och med kika på en kompakt systemkamera som Olympus PEN, Sony NEX, Samsung och andra liknande.

Jag tycker inte att sakerna är för stora. Jag tycker det objektivet är otympligt = tungt att ha på kameran.
Huset är relativt litet om man jämför med objektivet.

Jag kände på 60D och 7D idag för att jag har "växt" ur min 400D. Objektiv kan jag en del om, jag är bara velig.

Tack för hjälpen!

Ok, jo en 400D är ju lätt att växa ur och en 7D kommer ju helt klart att ge bättre balans med tyngre objektiv, det har du ju helt rätt i!

Vad då inte till för kvällsfotografering. Här är ett exempel på nattfotogarfering och det gick alldeles utmärkt.-)
Glöm inte att det inte går att fota allt på 1,2. Ibland måste man ha skärpedjup också.
Även min 85/1,2 måste ibland jobba på 4 eller 5,6.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1541227&target=

Jo, men det var knappast ett porträtt vilket jag uppfattade tråden främst handlade om?

Ljusstyrkan ger ju för långa slutartider vid svagt ljus och icke stillasittande motiv. Borde kanske uttryckt mig bättre så att alla kunde förstå vad jag menade.

ANNONS
Götaplatsens Foto