Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag kosta ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Mitt första uppdrag närmar sig och jag vet inte vad jag ska säga att det kostar.
Jag kan ju inte ta ut proffsarvode eftersom jag inte ÄR proffs :)

Det handlar om produktfotografering åt konstnärer.
Keramik, Glas, Smycken och kanske lite tyg.

Som exempel kan vi ta smyckena.
Det handlar om ca 100 olika smycken.

Bilderna ska till tryck & web men inga av de som skall till tryck är stora.

Vad kostar det hos proffs och vad bör det kosta hos mig?
Kanske är läge att registrera en liten firma nu met tanke på att man bör räkna med vita pengar.

Mycket tacksam för svar !

En "riktig" produktfotograf skulle väl ta ca 20-50.000 för ett sådant reklamjobb(?) beroende på omfattning och vem fotografen är o.s.v..

Försök att gå ut med det högsta priset som du tror att de kan acceptera och lämna lite prutmån.

Mvh.Adrian

"Hoppsan Kerstin" !
Det var många pesetas på en gång :)

Så med ett resultat som gör kunden nöjd och glad så skulle jag kunna ta, låt säga 5000.- för ett uppdrag med upp till 100 produkter ?

Några frågor att ställa sig:
Hur mycket tid har du räknat med att lägga ner? Vad tycker du är rimligt att ta per timme?
Ska du jobba med ljussättning av produkterna får du t ex räkna med att justera ljuset efter vad du fotar (glas och tyg kräver olika typer av arrangemang). Och sånt tar ju tid.
Sen tillkommer tid för efterbehandling och leverans av bilderna för olika ändamål (tryck och webb).
Ett räkneexempel: säg att varje bild tar i snitt 5 minuter att kontrastjustera, skärpa och spara i två versioner. Det ger totalt 500 minuter, vilket är drygt åtta timmar.

Ska du fakturera via egen firma får du tänka på att rätt mycket försvinner i egenavgifter och skatt (det senare betalar du ju iofs som anställd också...). Fakturerar du 5000 + moms (dvs 6250) får du behålla ca 2500 i slutändan. Det betyder att du "får" 25 kr per bild. Jag tycker det är lite för lite. Jag tycker att du ska ta mer än 5000. Du kanske kan gå upp till 8000?

Sen kan du ju naturligtvis ta det hela som en erfarenhet. Då kan man lägga sig lite lägre i pris eftersom man lär sig saker fotomässigt av att få göra jobbet.

AndersGbg skrev:
Några frågor att ställa sig:
Hur mycket tid har du räknat med att lägga ner? Vad tycker du är rimligt att ta per timme?
Ska du jobba med ljussättning av produkterna får du t ex räkna med att justera ljuset efter vad du fotar (glas och tyg kräver olika typer av arrangemang). Och sånt tar ju tid.
Sen tillkommer tid för efterbehandling och leverans av bilderna för olika ändamål (tryck och webb).
Ett räkneexempel: säg att varje bild tar i snitt 5 minuter att kontrastjustera, skärpa och spara i två versioner. Det ger totalt 500 minuter, vilket är drygt åtta timmar.

Ska du fakturera via egen firma får du tänka på att rätt mycket försvinner i egenavgifter och skatt (det senare betalar du ju iofs som anställd också...). Fakturerar du 5000 + moms (dvs 6250) får du behålla ca 2500 i slutändan. Det betyder att du "får" 25 kr per bild. Jag tycker det är lite för lite. Jag tycker att du ska ta mer än 5000. Du kanske kan gå upp till 8000?

Sen kan du ju naturligtvis ta det hela som en erfarenhet. Då kan man lägga sig lite lägre i pris eftersom man lär sig saker fotomässigt av att få göra jobbet.

Tack Anders !
Snällt med räkneexemplet också.
Nu har jag lite att fundera på.

även om de säkert redan vet, så skadar det aldrig, att nämna vad ett "proffs" tar.

ex "jag tar 10 000:- , men om du går till fotoproffset ab, så för du säkert räkna med det dubbla"

500kr + hantverk till frugan, då kanske dom anställer dig som produktfotograf vid fler tillfällen

Min tid är värd mer än 500.- Då plåtar jag hellre naveln :) men det är helt rätt tänkt om man redan har ett välbetalt jobb.

ekfeldt skrev:
Min tid är värd mer än 500.- Då plåtar jag hellre naveln :) men det är helt rätt tänkt om man redan har ett välbetalt jobb.

Ta 400 i timmen och en minimum debitering på tre timmar, dett blir lätt mycket pengar, och låter inte så mycket.

Bara komm ihåg att konstnärer vanligvis har mycket dårligt ekonomi.

Tänk på att produktfoto är ganska tidskrävande, även om det är små saker och på en ganska enkel nivå. Om du gör allt själv så tänk igenom hur mycket tid det tar totalt för varje bild. Börja med tiden för att sätta upp all utrustning (bakgrunder, bord, ljus, reflektorer etc) och att testa ljuset. Inkludera uppackning, nedpackning, att sätta produkten på plats och bära tillbaka, kanske justera ljus för varje produkt. Räkna sedan råkonvertering,lite bildbehandling, spara bilder i flera storlekar och format, byta namn på och organisera filerna, backup, bränning mm.

Varje bild tar förstås inte exakt lika lång tid, men jag räknar 20-30 min per bild för mindre produkter, och då tycker jag att jag räknar lågt. Din timpenning blir ungefär en tredjedel av vad du fakturerar per timme ex moms. Sen kan du räkna på vad du vill tjäna i timmen.

Själv vill jag inte jobba med andras (i längden tråkiga) produktfoton för mindre än vad jag skulle tjänat på ett annat mindre kvalificerat jobb, men det är ju upp till var och en. Det är dock ingen god idé att göra det nästan gratis för att sedan få göra det fler gånger. Sannolikheten att de vill betala betydligt mer nästa gång är inte stor. Gratis är gott, som det heter... Lägg dig inte lägre än att det känns okej.

Ytterligare ett tips: Räkna ut hur lång tid allt kommer att ta och ge ett pris på hela så att de inte blir "förvånade" när det är dags att betala.

Tackar.
Bra inputs från alla.

Jag fick lite tips utanför forumet också.
Att man t.ex kan ge pris per bild för att det låter billigare.

Svårt att ange timpeng för mig då jag inte har den blekaste aning om hur lång tid jag kommer att behöva.
Eftersom jag är ny på just den här typen av fotografering så har jag inte något inarbetat arbetsflöde.

Måste helt klart jobba på det.

Sen vill jag försöka vara "rättvis" också.
En av konstnärerna har ca:100 produkter och en annan bara 5-10st. då vill man att båda ska vara lika nöjda med sitt pris.

Japp bra råd från alla här inne. Ett litet tips som slog mig när jag läste den här tråden.

Om de har väldigt olika antal produkter kan du ju köra med pris per bild och erbjuda att köra flera produkter på samma bild.

Särskilt om det är mindre saker så du kanske t.ex. kan visa 4-5 produkter på samma bild. Då blir det inte så hemskt dyrt för den konstnären med 100 produkter kontra den med 5-10, och du gör inte så fasligt mycket mer jobb heller. =)

Mvh,
Henrik

Jag skulle ta en startavgift låt säga 700-1500. Detta för att ställa i ording studion och sedan ett pris per bild ca 200-300, då får kunden räkna ihop det, många saker=dyrt....

Jag ger inte bort min tid och framförallt MIN KUNSKAP!

ANNONS
Götaplatsens Foto