Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag tänka på vid kallt väder?

Produkter
(logga in för att koppla)

gusga

Ny medlem
Hej!

Jag har en D7000 och i slutet av mars ska jag till Svalbard och då ska jag bl.a. ut på en tredagars skotertur där vi kommer bo i tält. Medeltemperaturen på Svalbard under mars ligger på -19 grader.

Jag tänkte därför fråga vad jag ska tänka på under resan? Måste jag t.ex. hantera kameran på något speciellt sätt för att den inte ska gå sönder? Jag har hört att batterier tar slut relativt snabbt om det är kallt ute, så jag hade tänkt att ta med mig ett extra bateri.

Alla tankar och tips är välkommna!

Tack!
/Gustav

19°C? Kallt? Ha, det är det bara du som tycker, kameran skiter fullständigt i det ;-)

Ha batterierna varma i innerfickan och ta inte in kameran inomhus utan att ha den i en påse eller väska, då kondenserar det på den. Annars, bara tuta och kör! Displayerna kommer att bli sega, men det är bara så länge de är kalla.

Jag hade min D300s på Sydpolen förra året, den klagade inte i -45 ;-)

Se till att objektivet och kameran håller samma temperatur som utetemperaturen.
Så slipper du kondensproblem på linsen och sökaren.

Hej!

Grattis till ett bra val av destination, Svalbard är fantastiskt fint på vintern!

Här kommer mina tips, har själv varit på svalbard flera gånger både sommar och vinter. Jag öser på det jag kommer på, bättre för mycket tips tänker jag...

* Som sagts tidigare, passa dig för att ta kameran mellan oliktempererade platser. Kameran tar ingen skada av att vara ute hela tiden, ta ut minneskort och batterier för laddning och backup om du skall in i stugvärmen. Om du vill fota inne, ta in väskan och låt kameran ligga en timme eller så för att "anpassa" sig. Från varmt till kallt har jag aldrig upplevt något problem.

* Allt som är gjort av plast blir lite sprödare i kyla, dra inte åt saker för kung och fosterland. Pilla inte med gummiluckor och liknande på kameran i onödan, de tar lättare stryk då de är kalla.

* Fundera igenom både en och två gånger hur du skall ha kameran medan ni kör skoter. Kör man i grupp blir stoppen ofta korta och har du kameran i väska på ryggen/skotern så är det ofta svårt att hinna med att skjuta det man önskar. Är ni två på varje skoter så blir det ännu lurigare. Jag har kört med en slingshot vriden fram på magen, funkar fint. Har även testat Katas "bröstväska" (kommer inte ihåg vad de heter, googla) om du bara skall ha en glugg i beredskap.

* Svalbard på vintern är kargare än man kan vänta sig, det är inte något sprudlande djurliv direkt... En vidvinkel/normalzoom är nog det som sitter bäst på kameran i vanliga fall. Har ni tur och stöter på björn så kommer det att vara långa avstånd, ta med det längsta tele du har.

* Stativ bör man ha med sig. I mars är det ännu långa nätter med fantastiskt koboltblått ljus.

Det var det jag kom på nu, hojta om du undrar något annat, eller vill ha tips om bra fotoställen runt Longyearbyn.

/Martin

Varm luft som kyls ner kan inte innehålla lika mycket fukt som när den var varm. Detta fälls ut i form av fukt. Det är därför det blir dimma på kväll/natt på sommaren, tex. Är luften i objektiv/kamera rumstempererad och kyls ner kommer den att "fälla" vatten i form av kondens, förutsatt att den innehåller mer fukt än vad den klarar i nerkylt tillstånd.
Jag har inte råkat ut för det själv, men en bekant till mig fick kondens inne i ett av sina objektiv när vi var ute och fotade en gång. Det var bara att lägga ner det objektivet i väskan och använda andra objektiv under den sessionen.

Något som jag råkat ut för vid fotografering i kyla är att om jag av misstag råkat andas på sökarokularet, så kondenseras utandningsluften och fryser till isbark. Sen ser man inte så mycket i sökaren längre. Jag fotar fortfarande analogt, så jag vet inte om man har samma problem digitalkamerornas skärm. Den är väl av plast, medan okularet brukar vara av glas.

Olle

Varm luft som kyls ner kan inte innehålla lika mycket fukt som när den var varm. Detta fälls ut i form av fukt. Det är därför det blir dimma på kväll/natt på sommaren, tex. Är luften i objektiv/kamera rumstempererad och kyls ner kommer den att "fälla" vatten i form av kondens, förutsatt att den innehåller mer fukt än vad den klarar i nerkylt tillstånd.
Jag har inte råkat ut för det själv, men en bekant till mig fick kondens inne i ett av sina objektiv när vi var ute och fotade en gång. Det var bara att lägga ner det objektivet i väskan och använda andra objektiv under den sessionen.
Nej det är precis tvärt om. Alla som har glasögon vet att det är när man kommer in ifrån kylan som man får imma på glasen. Detta beror på att den varma luften kyls av glasen och fäller ut vattenång i form av imma. Således skall man undvika att ta in sina grejor i värmen eller linda in dem i en handduk eller liknande så att inte den varma luften kyls av så mycket mot den kalla kameran. Inne i kameran sker dock avkylningen av luften så pass långsamt så där skall det mycket till om man får kondens, i normalfallet vill säg.
JB

Olympus (som är en kameratillverkare ?) skriver:

Vad är kondens?
När det är kallt ute kyls vattenångan i luften snabbt ner och omvandlas till vattendroppar. Kondens uppstår då kameran utsätts för plötsliga temperaturväxlingar, t.ex. från en kall yttertemperatur in i ett varmt rum.

Så här förhindrar du kondens
Om du tar med dig kameran från en kall till en varm plats skall du placera den inuti en plastpåse som är så lufttät som möjligt. Låt kameran ligga i denna plastpåse ca en timme, tills den anpassat sig efter temperaturskillanden.

http://www.olympus.se/consumer/208_1052.htm

Nej det är precis tvärt om. Alla som har glasögon vet att det är när man kommer in ifrån kylan som man får imma på glasen. Detta beror på att den varma luften kyls av glasen och fäller ut vattenång i form av imma. Således skall man undvika att ta in sina grejor i värmen eller linda in dem i en handduk eller liknande så att inte den varma luften kyls av så mycket mot den kalla kameran. Inne i kameran sker dock avkylningen av luften så pass långsamt så där skall det mycket till om man får kondens, i normalfallet vill säg.
JB

På vilket sätt skulle det vara skillnad på att kyla den varma luften inne eller att ta med den ut så att den kyls menar du?
Kondens på utsidan av kameran är heller inte särskilt skadligt för kameran om det inte är i massiva mängder. De flesta, även icke vädertätade, kameror tål ju lite lätt regn, tex.

På vilket sätt skulle det vara skillnad på att kyla den varma luften inne eller att ta med den ut så att den kyls menar du?
Kondens på utsidan av kameran är heller inte särskilt skadligt för kameran om det inte är i massiva mängder. De flesta, även icke vädertätade, kameror tål ju lite lätt regn, tex.

Jag köper den teoretiska biten om att det skulle kunna kondensera inne i kameran om luften där är uppvärmd. Frågan är ju varför den inte gör det oftare? Det måste finnas någon annan parameter som har betydelse. Frågan är om luftens temperatur inne i kameran har mindre betydelse och att det är kamerans "hårda materia" som är av betydelse för kondensutfällningen? Är det kanske så att det är på den kalla ytan som fuktutfällningen sker? Dvs att tar du ut en varm kamera/kikare/glasögon så är det egentligen i luften det sker en ökad fuktighet, medans tvärtom så hamnar fuktigheten på kameran, dvs den kalla ytan? Bara spånar.

Eller är det så enkelt att den lilla luftmängden som är uppvärmd i en kamera inte blir till särskilt mycket fukt när den kondenserar när vi kommer ut att det spelar någon roll i normala fall? Medans tvärtom så har vi ofta ett helt hus med varmluft att utvinna fukt ur? :)

Därför att ute finns ingen varm luft som kan kylas ned av kameran. Det är inte kameran som värms upp som gör att det bildas kondens utan den varma luften som genom att träffa den kalla kameran kyls ned. Den är kall luft som inte kan innehålla lika mycket vattenånga som varm, inte kameran i sig för den kan får vi väl hoppas inte innehålla någon fuktighet;-)
JB

Därför att ute finns ingen varm luft som kan kylas ned av kameran. Det är inte kameran som värms upp som gör att det bildas kondens utan den varma luften som genom att träffa den kalla kameran kyls ned. Den är kall luft som inte kan innehålla lika mycket vattenånga som varm, inte kameran i sig för den kan får vi väl hoppas inte innehålla någon fuktighet;-)
JB

Ja?

Klart som tusan att kameran innehåller fukt och luft som kan kylas av, eller menar du att din kamera kom med vakuum inuti och hermetiskt tillsluten?
Det spelar ingen roll av vad eller av vilken anledning luft kyls av. Innehåller den, relativt temperaturen, för mycket fukt kommer denna oundvikligen att fällas ut som kondens. Testa att ha en plastpåse med vanlig inomhusluft, tillslut den och lägg in i frysen. Det blir precis samma sak som att ta ut kameran i kylan.
Eller kolla på brödpåsarna nästa gång du är och handlar. På några av dem är jag säker på att du kommer att se kondens för att luften runt påsen kylt luften inne i påsen, vilket åxå är precis samma sak.

Eller är det så enkelt att den lilla luftmängden som är uppvärmd i en kamera inte blir till särskilt mycket fukt när den kondenserar när vi kommer ut att det spelar någon roll i normala fall? Medans tvärtom så har vi ofta ett helt hus med varmluft att utvinna fukt ur? :)

Detta är troligen aneldningen till att man sällan får några större problem med detta. När det är riktigt kallt ute är ju även inomhusluften relativt torr, vanligen.

Hur som helst är det ju inte jättevanligt att det händer, iaf inte som man ser, men det är ju, helt klart, en större fara för kameran om det sker inne i kameran än utanpå. Får man kondensen på en linsyta kommer det ju att påverka resultatet högst märkbart och det är ju inte så lätt att få bort, inne i objektivet, så det skadar definitivt inte att ha detta i åtanke.

Ja?

Klart som tusan att kameran innehåller fukt och luft som kan kylas av, eller menar du att din kamera kom med vakuum inuti och hermetiskt tillsluten?
Det spelar ingen roll av vad eller av vilken anledning luft kyls av. Innehåller den, relativt temperaturen, för mycket fukt kommer denna oundvikligen att fällas ut som kondens. Testa att ha en plastpåse med vanlig inomhusluft, tillslut den och lägg in i frysen. Det blir precis samma sak som att ta ut kameran i kylan.
Eller kolla på brödpåsarna nästa gång du är och handlar. På några av dem är jag säker på att du kommer att se kondens för att luften runt påsen kylt luften inne i påsen, vilket åxå är precis samma sak.

Nej, det faller inte ut någon kondens på din kamera om du tar ut den i kylan. Jag är övertygad om att du känner till allt runt detta, men vi pratar förbi varandra. Jag säger bara att när man tar in någonting "utifrån" in i värmen så händer ingenting under förutsättning att den varma luften inomhus är så torr att den i princip inte innehåller någon fuktighet alls. Luften har en låg Dew Point eller daggpunkten är mycket låg. Nu finns ingen sådan luft inomhus utan LUFTEN kring kameran, eller vilket objekt det än gäller som är kallt kyler av LUFTEN så att det avsätts kondens på i det här fallet kameran. Rent praktiskt kan man säga att tar man in någonting utifrån som är kallt in i värmen bildas kondens på det man tar in. Tar man ut någonting från värmen ut i kylan bildas ingen kondens över huvud taget. Det går utmärkt att googla på begreppet så slipper vi orera om detta här vilket känns ganska meningslöst.
JB

Tar man ut någonting från värmen ut i kylan bildas ingen kondens över huvud taget.
JB

Men luften som är inne i kameran kan ju mycket väl vara fuktig inneluft som kondenserar innuti kameran, på sensor/slutare/spegel o.s.v när kameran kyls ned till utetemperaturen?

Det lär inte vara några större mängder i och för sig, men å andra sidan är det känsliga grejer. Jag har hört att smuts på sensorn ska sätta sig värre om den blivit utsatt för den här kondensen och blivit fuktig.

Litet expriment: Ta en glasburk med lock på och ställ ut på balkongen ett par timmar. Ta sedan in den i värmen och det har sannolik bildats så väl utvändig som invändigt endel kondens, kanske även rena vatten droppar/pölar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto