Annons

Vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Hej
Har en fråga ang digitalkamera jag fundera på att köpa en och vet inte riktigt vilken man ska ha eller vad man ska titta efter, har fått förslag på tre st:

Canon Digital Ixus 430
Casio EXILIM EX-Z4
Pentax optio S4

En fördel med Ixusen är att den använder CF-minneskort, vilka är klart billigare än de minneskort som de andra kamerorna använder.

Enligt testerna så ger den även den bästa bildkvaliten av de nämnda kamerorna.

Är du säker på att du vill ha en kamera utan möjlighet till manuella eller halvautomatiska exponeringsinställningar?

Är du säker på att du vill ha en kamera utan möjlighet till manuella eller halvautomatiska exponeringsinställningar?

Är inte så hemma i det här med fotografering vad har jag för användning av detta?

Vill ha en kamera som jag kan ta med mig nästan över allt..

Fördelarna med manuella/halvmanuella inställningsmöjligheter är att du själv kan bestämma exponeringen, istället för att överlåta allt till kameran.

Vilket ger dej kontrollen över bildresultatet.

De brukar även kallas för de "kreativa lägena" på kameran.

ok tror du man behöver det på "första" kameran?

varför jag tittade på dessa tre modeller är att jag tyckte dom verka vara små och därmed lätta att ta med sig.

Manuell iso
Manuell vitbalans med möjlighet att ställa den själv mot en vityta
Kompensation på blixten
Kompensation på bilden

Kan man göra dom sakerna på en kompaktdigitalare så tycker jag man kan göra det mesta med den som den är till för.

jag är nog inte så smart men vad är:

Manuell iso
Kompensation på blixten
Kompensation på bilden

higgis skrev:
jag är nog inte så smart men vad är:

Manuell iso
Kompensation på blixten
Kompensation på bilden

Manuell iso är mer eller mindre hur ljusstark du ställer in sensorn på (rätta mig nån om jag fått för mig fel här). Ibland väljer kameran kanske inte den inställningen du vill ha och då kan det vara bra med det.

Jag tror nog att du skulle bli mycket nöjd med en ixus 430 till det ändamålet du ska ha den till.

Tack för svaren har blivit lite klokare. Finns det någon bra sida (gärna på svenska) där man kan läsa om vad man ska titta på när det gäller digitalkamera mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto