Annons

Vad ska man köpa för Photeshopvariant till Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, har en Mac och var inne på Store.apple.com-sidan för att beställa Photoshop. Jag har inte arbetat med det tidigare, utan bara använt den bas-redigering som finns i Iphoto på Mac-en, och såg nu att det finns en massa olika varianter att välja på.

Vad rekommenderas? Elements 6, CS4?!?

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/software/photo?n=editing&mco=NDc4MDM0Mw&s=topSellers

Tacksam för tips!
Magdalena

Passa dig för cs4 om du inte har en nog modern dator...det finns nåt som gör att man måste ha någonting för att kunna köra den, hmm det där lät ju helt inteligensbefriat! Tror att sc4 kräver dubbla processorkärnor(?)

Om det inte var modell utan paket du undrade över så är frågan vad du ska göra. ENDAST bilder då går PS bra som ensamstående program men de flesta har stor nytta av PS + Ilustrator + Indesign och kanske Akrobat professional.

Tror att du skall antingen köra Elements eller gå på LightRoom. LR har ett steg till i bildbehandingen som elements inte har, fast samtidigt har elements en del PS liknande funktioner som LR inte har (lager etc).

De som har använt PS eller har PS tillsammans med LR brukar sällan använda PS eftersom det mesta kan utföras i LR.

Om det var jag som skulle välja så skulle jag först investera i LR pga arbetsflödet och kataloghanterinen. Senare skulle jag investera i PS (antingen tillsammans med Dreamwaver för web hantering eller bara PS) Design- eller Web Premium innehåller både PS och DW.

Mvh Peter

Besviken på PS 6.0

Hej,

Står själv lite med samma frågor. Ett tips är att ladda ner testversionen på hemsidan så kan du testa de olika versionerna själv innan du köper. Jag har tidigare kört PS 7,0 på pc och varit jättenöjd med det. Testar just nu 6,0 elements på min mac och jag måste säga att jag är förvånad. Det kan vara så att jag har missat något banalt men jag saknar jättemånga funktioner. T.ex. vanliga "curves" som jag jämnt använder, "quick mask mode" finns inte heller i samma tappning, typ "color balance" och color mix eller vad det nu heter finns inte heller. Jag är jättebesviken och tänker testa CS (men lär inte ha råd att köpa) eller antagligen köra mitt gamla ps 7.0 med bootcamp. Men, som sagt, testa!

Mvh
Sofia

De flesta vadå? Knappast amatörfotografer i alla fall.

Som jag skrev; ska man bara redigera bilder är ps fullt tillräckligt...

...men det är min tro att de flesta förr eller senare vill kunna jobba med både text och bild och "grafik" så är man tämligen låst i ps eller i bästa fall blir man vansinnig på att allt är så klumpigt. Det är ett bildredigeringsprogram och möjligheterna att lösa andra upgifter är omständiga om de ens finns.

Med de tre jag nämnde är det väldigt lite risk att man sitter på pottkanten men givetvis ska man inte lägga ner tiotusentals kronor på någonting man inte behöver just då om man inte känner sig överdrivet rik.

Jag vet inte har möjligheterna att testa demoversioner av olika delar av CS är men det är givetvis någonting man bör testa först på det ena eller andra sättet...att köpa grisen i säcken är dumt!

Jag håller med fabian.
De flesta har nytta av programmen även om man är amatörfotograf.

Att ha råd med dom, det är en helt annan femma. Själv får jag sitta på kontoret och pilla med mina bilder eller så får jag börja spara till ett cs4-paket.. eller sälja bilen.

Men att inte ha nytta av dom (knappast mm.) .. kan bara sägas av en person som inte har tillräckliga kunskaper om fördelar mellan programmen utan enbart stirrar sig blind på en prislapp. indesign är guld värt för fotografer även om mycket av det som berör "amatörfotografer" också kan göras i photoshop men betydligt sämre..

ANNONS
Götaplatsens Foto