Annons

Vad ska man välja för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

anteo

Aktiv medlem
Kör en nikon D80 å har kitobjektivet 18-135 till den.. är ute efter något annat objektiv som skulle kunna vara bra.. Jag fotar mer eller mindre allt möjligt jag kommer åt å vad folk vill ha fotograferat.. Djur, natur, människor, blåljus.. u name it!

Även flera objektiv skulle kunna vara av intresser då jag e tveksam att något objektiv i rimlig prisklass täcker allt?

Alla förslag av intresse! :)

Tackar på förhand!

Mvh,

En 50/1,8 är bara ett måste. Billig och minst lika bra som sina dyrare och något ljsstarkare kusiner. Ett måsteobjektiv för Nikonister. Sedan kan du ta Sigma 18-50/2,8 för ljusstyrkan och den fantastiska närgränsen samt skärpan i övrigt, nästan ett macro. Nikons egen 70-300 VR är ett suveränt och prisvärt objektiv, något mjukt över 200 läget som man inte upptäcker själv men läser om i tester. Har du råd kan du även köpa Sigma 100-300/4 som du med fördel använder tillsammans med en 1,4 konverter. Nåväl, det räcker med förslag ett tag tycker jag.
Mvh
JB

Jag håller med om föregående förslag. Jag sitter själv på tre av nämnda objektiv, kitgluggen 18-135, Nikon 50/1.8 och Sigma 100-300/4 inkl 1.4 konverter. Istället för Nikons 50/1.8 skulle jag nog lägga ner några kronor extra och satsa på någon av Sigmas lite kortare men lika ljusstarka gluggar, 24/1.8, 28/1.8, 30/1.4 eller en Nikon 35/2. Har man tur kan man hitta dem begagnat till ett skapligt pris. Jag har själv tankar på att komplettera min väska med någon av dem. Jag älskar verkligen min normalglugg, men skulle vilja ha en lite större bildvinkel med samma ljusstyrka.

Sigmas 100-300 är en mycket bra glugg rent tekniskt. Den är rätt ljusstark och levererar skarpa bilder. Men nackdelen är att den är rätt tung. Jag har faktiskt funderat på att byta ut den mot Nikons 70-300, men velar fortfarande lite.

Om du lägger till en Sigma 24/1.8 och en Nikon 70-300 har du tillsammans med din kitglugg en stark laguppställning som hanterar det mesta. Prismässigt hamnar det på runt 8000 (fotovideo.se), vilket är mindre än du kan vänta dig att få betala för en Sigma 100-300.

ANNONS
Götaplatsens Foto