Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tänka på vid köp av begagnad laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag funderar allvarligt på att köpa en bärbar dator av förra årets modell, begagnad.
Den skall användas för fotograferingar på annan ort, framförallt för att kunna sortera och grundredigera bilder.
Men också på kurser där jag behöver få med material och kunna tanka över bildfiler från elever.

Men jag är ju okunnig om datorer och undrar om det finns några saker att tänka på?

På blocket finns det ett gäng bärbara men jag tycker nog priserna ligger lite högt.

Jag vill ha en hyfsat hanterlig (storleksmässigt) som kan ta 512-1024 MB RAM.

Vad skall jag titta efter när jag letar på Blocket? Jag vet ju inget om processorer och annat.

Jo, jag kan bedöma MHz och RAM...

Kontrollera vad ett nytt batteri kan kosta.
Det kan vara stora skillnader i slutpris om det visar sig att batteriet endast orkar med 30m per laddning.
Kontrollera att det inte är alltförmånga döda pixlar på skärmen, det kontrolleras enklast genom optisk granking av skärmen men en bild som är helröd, -grön, -blå, -svart och -vit.

Annars är det svårt att göra vettiga tips. Det finns bra och dåliga processorer till laptopps pga hög strömförbrukning. Intel Centrino och Pentium M är rel strömsnåla, det finns några bra AMD också. Intel Celeron skall undvikas till varje pris pga sin dålia beräknings kapacitet. Är man osäker så kan man låta datorn jobba hårt några minuter, om en fläckt börjar jobba och låta mycket så genererar processorn förmodligen mycket värme.

Kolla all funktion, sedan kan du kolla efter sliktage, tangenter som låter konsitg, skrammel, lösa delar, repor och andra saker som kan skvallra om att den inte varit schysst skött.

Kolla även vad du får nya datorer för av olika märken.

Vad har du för budget och vad är det värt är andra bra frågot du kan ställa dig.

Vad är ev. garanti värd vid nyköp. Ska du släpa runt med den så kan garantin vara guld värd. Om inte, vad är du villig att ta för merkostnader för den.

Glöm inte alla kolla vad en motsvarande kostar i nyinköp. Priserna halverars nästan varje år, och det kanske inte säljaren inser. En ny laptopp kan man få för 5' idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto