Jag har kört med Hasselbaldare under många år och gick för ett år sedan över till digitalt för att slippa scanning och retuch, mitt val då var Canon 10D.
Det gav givetvis inte tillräcklig upplösning och ett alldeles för stort skärpedjup. Men för det mesta så var bildkvaliten oslagbart brusfri och ren. Med en varsam interpolering så gick 30x40 kopior utan videra att köra ut.
Nu har jag uppgraderat mig till en beg 1Ds och jag är så nöjd. Visst bruset är högre än de nyaste digitalarna vid ISO >400 och jag har bara 3 fps under 10 RAW. (den nya oändligt bättre 1Ds MkII gör brusar vid ISO >800, 4fps under 11 RAW, wow vilket lyft, upplösningen är det verkligen är mycket bättre)
Men ärligt talat jag har hittat kameran som ersätter min HB 203 och 110/2. Jag får ut 33 MB filer, dom är brusfria vid 200 ASA med ett stort dynamisk omfång. Scannar man 120 film Kodak 160 VC till 35 MB så är kornet närvarende och en massa annat damm. Jag kunde plåta i 1,5 fps under 12 bilder sen var det till att byta film.
1Ds, <400 ISO, 3 fps, 10 bilder, 33 Mb
1Ds MK II, <800 ISO, 4 fps, 11 bilder, 57 MB
HB 203, <160 ISO, 1.5 fps, 12 bilder, 45 MB
Jag vet att man kan scanna i högre upplösning men då får en massa korn på köpen och du kan givetvis också interpolera de digitala bilderna.
Om man är en finsmakare är det enda som räknas i nämd ordning:
1 Bra sökare
2 Stor sensor 24x36 eller större.
3 Stort dynamisk omfång.
4 Hög upplösning, tryck A3 utan för mycket. interpolering.
5 Fasta gluggar, med undantag för någon proffszoom.
6 Hållbar konstruktion
Vad som är mindre viktigt:
1 Hastighet fps
2 Konstiga motivprogram
3 Inbyggda blixtar
4 Vikt
Canon 1Ds är fortfarande den absolut bästa digitala kamera som byggts. och den kommer inte att bli överkörd av den nya MKII enda anledning skulle vara den högre upplösningen. Dessutom är det en av få kameror som faktisk konkurerar med mellanformat och film.
//jonas man kanske skulle starta en "slow photo" rörelse