Annons

VAD VÄLJA=F3,F1n,Om4,R6???

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Vikt och blixtsko

Har bara erfarenhet av Nikon F3 och FM; och där skiljer vikten mycket. Om du vill ha en smidig kamera och där med lätt; kanske FM2 eller FM3 kan vara intressant. FM3 nyproduceras.

Till F3 är blixutbudet också begränsat pga sin specialsko.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: optik

olofsilfverdal skrev:
i stort sett vill jag ha samma egenskaper som redan nämnts, det viktigaste förutom bra och och tillförlitlig ljusmätning är att kameran är diftsäker och går att köra utan batteri

Låter som Canon F-1. Den kan du köra på 1/60s till 1/2000s utan batteri. Nikon F3 kan du bara köra på 1/90s utan batteri. Vet inte hur det är med Nikon FM2.

- canon verkar vara bra grejer, vet inte riktigt hur de ligger i pris
Canon FD-objektiv ligger lägre i pris än Nikkorobjektiv eftersom efterfrågan är lägre. Priserna varierar en del. Men det är ofta stor prutmån eftersom objektiven är hyllvärmare.

att de tål hög fuktighet och damm känns viktigt också...
Så bra som dagens Eos 1v är kamerorna inte. Men Nikon F3 och Canon F-1 är bättre än alla andra Nikon- och Canon-modeller från 70 och 80-talet.

har funderat ganska mycket på pentax lx, men är tveksam till att det trots allt verkar vara en hel del elektronik.
Mattias Klum körde Pentax LX i många år. Det är en mycket robust och pålitlig kamera. Utbudet på begagnade objektiv är dock begränsat.
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för råden, det låter som om canon f-1 är ett bra val...ska kolla lite mer om det går att hitta objektiv och så också. läste något om nikon f2 också, hur är den jämfört med de andra som nämnts? antar att den är äldre, men förutom det...
 

objernulf

Aktiv medlem
F-1 old och F2 är helmekaniska med äldre (sämre) sökare och ljusmätare.

F-1 New och F3 har elektroniska/mekaniska slutare, bättre sökare och mer noggranna ljusmätare.

Har man bara koll på batterierna är de senare mer tillförlitliga.
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Tack för alla bra synpunkter! Har funderat lite på det här med sökare...jag ser ganska dåligt och än så länge klarar jag mig med kontaktlinser så det har inte varit något problem...men i framtiden kanske man blir tvungen att ha glasögon i alla fall. Nikon F3 ska väl ha en sökare som passar bra (hp?), finns det någon liknande sökare till canon/pentax/olympus modellerna?
Det jag också undrar över vilka typer av sökare/mattskivor det finns när det gäller att ställa in fokus...har märkt att det finns lite olika varianter när det gäller fokuseringen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det pratas mycker om Nikons HP-sökare, och visst är den bra. Men det är även klasskillnader mellan andra sökare och sökaren i Canon F-1 är riktigt bra. Den har lite större förstoring än andra och är superb när man ska ställa in skärpan men överblicken blir lite lidande.
 

larsor

Aktiv medlem
Köp en Nikon F3 HP. Alla andra alternativ kommer du att ångra, framförallt när det blir dags för service.
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Tack för alla bra svar! Var på vippen att köpa en f3:a med ett par objektiv...trevlig kamera det där men jag tyckte informationen i sökaren var besvärlig, med bara ett plus- respektive minustecken som jag tyckte var ganska otydliga. Undrar därför om inte nikon har någon kamera för manuell optik som har lite tydligare expoeringsinformation i sökaren, gärna en vanlig hederlig visare så att man åtminstone får ett hum om hur långt ifrån rätt bländarvärde man ligger.

Har inte testat canon F1 än, men har hittat ett trevligt teleobjektiv till nikon som jag gärna skulle vilja ha ett hus till. Alternativet är väl att skaffa ett betyldigt enklare kamerahus, någon som har förslag? Får ju gärna uppfylla så många av de nämnda kriterierna som möjligt...men någon forma av skala för exponeringsinformationen skulle jag föredra förutsatt att mätaren är pålitlig.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag har ju då en obesvarad kärlek i contax RTSII. underbar maskin med fantastisk optik. Priserna på orginal gluggarna är ju inte roliga men man kan ju köpa de gluggar man inte använder så ofta i "tredjeparts märke". Tyvärr så sitter man då fast i ett system där det inte finns digitala hus och enbart ett hus som erbjuder AF (contax Ax). Personligen skulle jag klara mig bra med tex en 24 eller 28mm och en 50mm orginal och kanske ett tokina atx 80-200.

M
 

objernulf

Aktiv medlem
Nikon FE, FE2 och FM3A har analog visarnål på slutartidsskala samt "spade" som visar inställd tid. Snabbt och enkelt ser man om man ligger rätt eller annars hur många steg ifrån. Noggrannheten är åtminståne 1/4 steg. Nackdelen med dessa kameror är att sökaren är lite mindre än F3/F4 och olämplig om man har glasögon.

F4 är nog den bästa kameran att köra manuellt. Elektronisk analogskala visar +/-2 steg i 1/3 steg. Manuell fokusering är mycket bra. Man kan byta sökarskiva till snittbild/microraster om man vill. F4 är fullt kompatibel med manuell optik och ger t o m Matrixmätning. Även centrumvägd och spotmätning finns.
 

Janne K

Aktiv medlem
Det är i mina ögon ofattbart att så många fina manuella kameror bara har enkla plus- och minustecken för exponeringsvägningen! Jag kör mycket manuellt och känner mig - för att kunna arbeta bekvämt, säkert och snabbt - helt beroende av att kunna se hur många steg ifrån mätarens uppfattning jag ligger med aktuell inställning (på min EOS 3 har jag plus och minus tre steg i tredjedels stag...).

Förslaget om F4 är inte alls dumt, men det kanske inte är så mycket gammaldags känsla över den kameran. Begagnade Contaxgrejer är idag ganska billiga och mycket fina.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
F4,an anser jag nog vara allt för tung ëftersom jag anser smidigheten vara ett mycket viktigt argument.

Fm2,ans storlek anser jag vara idealet,, Även F3,an utan motor anser jag vara på gränsen.

Contax S2 har jag aldrig känt på men den och Leica R5 tror jag ligger inom den "storleksramen" jag har....Kanske utanför den ekonomiska men det blir ju en annan fråga:)

/Mvh Niclas.
 

volker

Avslutat medlemskap
Det var ju många Tips här, jag kan faktiskt inte hålla tillbaka med min åsikt om kamerorna.
Jag har själv dom flesta av kamerorna (jag är en galen sammlare) och fotografera ochså med dom.
Mina erfarenheter är följande.

Nikon F3:
Fin kamera, jag har haft 5 ex över många år. Dom fungerar alltid, men aldrig till 100%, konstig nog, lite småkrångel var det på var och en.
Sökarinfo är urusel enlig min smak. Skillnaden mellan HP och vanlig sökare är inte så stor.
Mätningen är nästan som en spotmätning i F3:an, det är 80% i bildmitten, markerat i sökaren. man måste vänja sig.

Nikon F2:
Kompromisslös proffskamera. Min första överlevde en fall från två meters höjd på betong utan alvvarlig skada. armen för att frigöra sökaren rök av samt spegeln för bländarinspeglingen i sökarbilden. Reservdelarna fick jag i kuvert från Nikon gratis tillsammans med utförlig monteringsanvisning.
En nästan aldrig nämnd fördel är steglös inställbara slutartider (1/65 till 1/2000 och 1 till 10 sekunder). Det är ingen annan kamera som kan det och det är nåt som jag använder gärna.

Canon F1:
Jag är imponerat. Jag har köpt en för några månader sedan. Den är grymt bra. Exponeringsmätningen tycker jag är bättre definierat än Nikons, Canons FD-gluggar är mycket billigare än Nikons, och minst lika bra, med undantag för reflexer i motljus, då är Nikon oslagbart.Undvik AE FN-sökaren. Brorsan har haft tre stycken, alla har lagt av.

Olympus OM4:
Lätt, trevlig kamera med suverän exponeringsmätning. Sökaren är tyvärr lite mörk och grynig. Bländaren visas aldrig hos olympus.
Tillgången till Objektiv är faktiskt inte bra, som det skrevs innan. Är Du på jakt efter fina gluggar som 2,8/180mm eller nåt kring 20mm, då får Du jaga länge och betala mycket, medan standartgluggar är billiga och det finns gott om. Men, dom flesta har bara enkel antireflex. Dom är inte bra i motljus.
Ändå är det här tjejens favorit, medan jag håller mig till tegelstenar.

Pentax LX:
Jag råkade ut för ett standartproblem med kameran, spegeln hängde sig efter varje exponering ett tag. Pris för att fixa det: 3000:-
Det är många som har samma problem. Annars en fin kamera, men hos mig mest hyllvärmare.

Contax RTS II:
Ytterligare en tegelsten. Tillgången till objektiv är ju inte så riktigt bra, men ändå, vilken kamera. Jag köpte den förra året på fotomässan i Olofström. Testa den nån gång.

Ska vi stanna hos Contax, prova en Contax RX.
Jag fick låna en sådan. Herregud, på den stämmer nästan allt. Jag har aldrig haft en kamera som går så tyst och fin i (motorisk)frammatningen och slutaren. Den ligger perfekt i handen, har en perfekt sökarinfo och för min del stämmer det helt enkelt med allting.

Facit:
Ur mina erfarenheter är kameraköp en kompromiss.
Jag använder i dag allt mindre Nikon.
Skulle jag köpa en kamera nu skulle det bli en Canon F1 pga att objektivutbudet är allra bäst och billigast med fantastisk optisk prestanda.
Canons 35mm2,0 är bättre än Nikons motsvarighet, ytterligare ett argument för Canon.
Min Sambo skulle rekommendera Olympus OM4, men Du får leta efter dom här udda objektiven som gör livet så roligt.
Spelar Pengar inte någon roll köp Contax

Pris? För en Canon F1 skulle jag aldrig betala mer än 3500:-

Lycka till.
 

Ballerina

Aktiv medlem
Helt rätt Volker! Contax RX är en riktigt fin kamera... Jag skulle vilja komma med ytterliggaare en rekommendation på kamera..

Contax 139QD. Den är liten och lätt och nästan snyggare än en RTS II. Den är inte särskilt dyr heller.

När det gäller contax-optik kan man faktiskt komma ganska billigt undan om man köper rätt objektiv.

Här är min idé om hur en kameraväska skulle kunna se ut.

Contax 139QD ca 2000-2500kr

CZ 28/2.8 toppenoptik ca 2000kr

CZ 50/1.7 Finns det någon bättre? Ca 1500kr

CZ 135/2.8 också ett bra skarpt objektiv. ca 2700 kr

ca 8500kr

sedan kan man ju komplettera med vilken optik man kan tänkas vilja ha... men här får man verkligen GRYM optik till ett lågt pris
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Låter spännande!
Men har den kameran manuell filmmatning?
Hur mycket större är den jämfört med en R5,a?
Mvh Niclas.
 

Ballerina

Aktiv medlem
Ja det har manuell frammatning men man kan köpa till ett vertikalgrepp med motor om man vill.

Jag vet tyvärr inte hur den är jämfört med R5an...
 
ANNONS