Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad vill ni ha i er väska?
- Trådstartare Casey
- Start datum
tannler
Aktiv medlem
Vad är Dina prioriterade fotoområden?
Innan Du vet det, spelar det inte så stor roll vad Din väska innehåller, Du kan kasta i med slumpens hjälp, och den fungerar förmodligen i åtta fall av tio.
Vill Du bestycka väskan för att innehålla det "som behövs", krävs eftertanke och en massa misslyckade bilder.
Innan Du vet det, spelar det inte så stor roll vad Din väska innehåller, Du kan kasta i med slumpens hjälp, och den fungerar förmodligen i åtta fall av tio.
Vill Du bestycka väskan för att innehålla det "som behövs", krävs eftertanke och en massa misslyckade bilder.
matshonkamaa
Aktiv medlem
400/5.6L USM är ganska självskrivet
Casey
Medlem
Det jag fotar främst är natur och hundsport som jag alla gånger använder 70-200 till. Men jag tycker den är tung och otymplig i vissa fall och skulle gärna ha något mellan den och 50mm. Fast eller zoom vet jag dock inte. Är ute efter ljusstarkt och bra skärpa vilket sägs att de fasta snäppet vassare på den fronten.
Sedan är det lite intressant höra vad andra skulle prioretera sina kameraväskor också.
Sedan är det lite intressant höra vad andra skulle prioretera sina kameraväskor också.
matshonkamaa
Aktiv medlem
Nå men typ en Sigma 18-50/2.8 EX HSM Macro.
Skarp, ljusstark och prisvärd.
Skarp, ljusstark och prisvärd.
Grimmer
Aktiv medlem
Är det inte naturligare att ha ett behov som man täcker upp med lämpligt objektiv? Har du inget speciellt behov så kan du ju fulla på med stenar istället, ger lika mycket muskler. Du kunde lika gärna skrivit
- Jag har ett tomt album, vad ska jag fylla det med för slags bilder?
Du har inte ens angivit kameramärket.
Casey
Medlem
Grimmer skrev:
Är det inte naturligare att ha ett behov som man täcker upp med lämpligt objektiv? Har du inget speciellt behov så kan du ju fulla på med stenar istället, ger lika mycket muskler. Du kunde lika gärna skrivit
Du hade inte behövt svara.
Jag har ett behov av nytt objektiv, men jag vet inte riktigt vilken typ eftersom jag inte är helt inne på de olika modellerna. Sedan tycker jag knappast att kameramärket har något betydelse, men visst om du så gärna vill veta så är det en Nikon D200 jag har.
Som jag redan skrivit tycker jag det är intressant att veta vad andra har och varför. men det sista missade jag lägga in.
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Man har inte väska, man har bälte och Domke-fickor.
Grimmer
Aktiv medlem
Casey skrev:
Du hade inte behövt svara.
Jag har ett behov av nytt objektiv, men jag vet inte riktigt vilken typ eftersom jag inte är helt inne på de olika modellerna. Sedan tycker jag knappast att kameramärket har något betydelse, men visst om du så gärna vill veta så är det en Nikon D200 jag har.
Som jag redan skrivit tycker jag det är intressant att veta vad andra har och varför. men det sista missade jag lägga in.
Ok, jag skaffade mig en normalzoom Tamron 17-50 F2.8 därför att jag vill ha en ljusstark och skarp normalzoom. Använde innan en Minolta 17-35 F2.8-4 men zoomen var för kort och jag saknade det korta skärpedjupet. Att den nya gluggen har gräsligt ful oskärpa tänker jag leva med tills någon lyckas tillverka en bättre. Du kör ju med Nikon så kanske finns det redan en orginalglugg med snyggare oskärpa.
Sen skaffade jag mig ett makro. Det blev ett Tamron 90 mest av en slump. Har inte ångrat mig utan trivs bra med det.
Med dina två gluggar så blir det fyra och då var det stopp.
En normalzoom, en telezoom, en ljusstark normal och ett makro. En ganska så heltäckande standardutrustning för mina behov. Nu är det ju så att du kanske hellre vill ta landskapsbilder med dramatiska himlar och då passar det ju bättre med en vidvinkelzoom typ Sigma 10-20 som många här gillar. Eller så tänker du fota inomhus och då kan det ju vara en blixt som du egentligen behöver.
Jag kanske lät lite grinig men det har startats otaliga trådar på samma tema, "Vad ska jag köpa" där ingen hint om vad man vill fota har framkommit. Hade du sökt i forumet hade du hittat dessa trådar.
tomtenisse
Avslutat medlemskap
hade jag haft en FF kamera typ 5D hade jag velat ha:
EF 24-70 f/2,8L USM
EF 70-200 f/4L IS USM
EF 16-35 f/2,8L II USM
+ ett riktigt bra macroobjektiv.
EF 24-70 f/2,8L USM
EF 70-200 f/4L IS USM
EF 16-35 f/2,8L II USM
+ ett riktigt bra macroobjektiv.
Casey
Medlem
Grimmer skrev:
Ok, jag skaffade mig en normalzoom Tamron 17-50 F2.8 därför att jag vill ha en ljusstark och skarp normalzoom. Använde innan en Minolta 17-35 F2.8-4 men zoomen var för kort och jag saknade det korta skärpedjupet. Att den nya gluggen har gräsligt ful oskärpa tänker jag leva med tills någon lyckas tillverka en bättre. Du kör ju med Nikon så kanske finns det redan en orginalglugg med snyggare oskärpa.
Sen skaffade jag mig ett makro. Det blev ett Tamron 90 mest av en slump. Har inte ångrat mig utan trivs bra med det.
Med dina två gluggar så blir det fyra och då var det stopp.
En normalzoom, en telezoom, en ljusstark normal och ett makro. En ganska så heltäckande standardutrustning för mina behov. Nu är det ju så att du kanske hellre vill ta landskapsbilder med dramatiska himlar och då passar det ju bättre med en vidvinkelzoom typ Sigma 10-20 som många här gillar. Eller så tänker du fota inomhus och då kan det ju vara en blixt som du egentligen behöver.
Jag kanske lät lite grinig men det har startats otaliga trådar på samma tema, "Vad ska jag köpa" där ingen hint om vad man vill fota har framkommit. Hade du sökt i forumet hade du hittat dessa trådar.
Tack för ett ngt trevligare svar
Jag har inte kollat in forumet innan och inte lärt känna dess funktioner. Därför visste jag inte att det har varit sådana här inlägg sedan tidigare. Men nästa gång söker jag på mina frågor innan jag ställer dem
Maxieboy
Aktiv medlem
I min väska vill jag ha färdigtagna skarpa bilder med just de motiv som jag önskar att jag själv hade tagit. Då kunde man ha en ganska platt väska som inte väger bly och kostar guld.
Skämt åsido. Du har ju redan det bästa man kan ha för det område du är intresserad av. Kanske att du skulle köpa dig ett vidvinkel (fish eye) bara för att få nya och annorlunda bilder.
Placera dig själv lååågt och fota med Sigma 14mm/2,8 Sigma 10-20mm är ett bra alternativ om du nöjer dig med lite mindre ljusstyrka.
Skämt åsido. Du har ju redan det bästa man kan ha för det område du är intresserad av. Kanske att du skulle köpa dig ett vidvinkel (fish eye) bara för att få nya och annorlunda bilder.
Placera dig själv lååågt och fota med Sigma 14mm/2,8 Sigma 10-20mm är ett bra alternativ om du nöjer dig med lite mindre ljusstyrka.
Senast ändrad:
Grimmer
Aktiv medlem
Casey skrev:
Det jag fotar främst är natur och hundsport som jag alla gånger använder 70-200 till. Men jag tycker den är tung och otymplig i vissa fall och skulle gärna ha något mellan den och 50mm. Fast eller zoom vet jag dock inte. Är ute efter ljusstarkt och bra skärpa vilket sägs att de fasta snäppet vassare på den fronten.
Suck, hade jag läst detta inlägget så hade jag sluppit reta mig. Mitt fel och jag ber om ursäkt.
Dags att förstora fonten på datorn...
-CL-
Avslutat medlemskap
Grimmer skrev:
Måste passa på att fråga, nu när jag ser en som tydligen stör sig.
Vad är det som är så förbaskat eländigt om folk startar en tråd som kanske redan nosats på.
Många gamla trådar tappar ju tempot efter ett tag, och folk ledsnar på dem.
Något jag tycker är irriterande, är alla web-poliser som poängterar att det finns trådar här och där utan att själv tillföra trådarna något.
Och till Sofia... Skit i alla poliser, de kan ju ge fan i att klicka in på trådar som de känner igen sedan tidigare. ;-)
Och vad det gäller objektivtips, tycker jag att Sigma 18-50/2.8 och Sigmas 70 macro kan vara prisvärda och fina gluggar. Macro kan man göra mycket kul med. 70 mm är en fin porträttbrännvidd, speciellt till dx sensorer. Och macroläget är toppen att göra snygga tavlor till väggarna med.