Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

val av belysning för rätt färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)

rickard_nr1

Ny medlem
har ett träd mitt ute i ingenstans som jag är sugen på att få en effektfull bild av har inte blixtar och reflektorer osv utan jag tänkte belysa trädet med 2 alternativ, alt1: kallvitt ljus typ kompaktlysrör eller alternativ 2 halogenstrålkastare.
vilket alternativ hade ni föredragit? eller har ni annat alternativ på att få de effektfullt?

Halogen

"Rätt" är nog ett svårgripbart begrepp i sammanhanget. Tror att det anarare är fråga om att få fram det resultat man vill ha.

Lysrör ger ofta ett svårbemästrat ljus som består av ett antal delfrekvenser i st f ett kontinuerligt spektrum.

Halogen är ju glödlampsljus, har ett kontinuerligt spektrum, och det går att kompensera för gulheten i kameran eller i bildbehandlingen (med raw-format i så fall).

gulheten ja..

mm det va den gula nyansen som jag inte är intresserad av iaf inte när de är ute och mörkt samt på ett träd ute i ingenstanns, känns om kallt är att föredra då, kan man kombinera för att inte få de så gult?

Ställ kmeran på vitbalans glödljus

Du kan testa lite hemma. Ställ kameran på vitbalansläge glödljus. Flertalet kameror levererar då bilder där kameran kompenserat för den lägre ljustemperaturen och vitt blir vitt.

I efterhand går det att finjustera även jpg-bilder i bildbehandlingsprogram men det går bäst med raw-format. Photoshop förståss men även enklare program har funktionen. Tror att gratisprogramet Irfan View har den numera. Man drar i ett reglage för färgtempertur tills bilden ser OK ut.

och framför allt fotografera i raw format så gör det inget om det blir lite fel från början det justerar du i efterhand då.

Jag har själv ett sånt där ensamt träd att fotografera men kommer inte kunna belysa det, har val 10-15 mil till det trädet men vid nått tillfälle ska man väl få till det.

tid..

och framför allt fotografera i raw format så gör det inget om det blir lite fel från början det justerar du i efterhand då.

Jag har själv ett sånt där ensamt träd att fotografera men kommer inte kunna belysa det, har val 10-15 mil till det trädet men vid nått tillfälle ska man väl få till det.

mjo har kännt till detta trädet i några år nu men aldrig vart där vid rätt tillfälle:p varför inte belysa?

mjo har kännt till detta trädet i några år nu men aldrig vart där vid rätt tillfälle:p varför inte belysa?

Dels för att jag skulle behöva en jävla massa belysning för det stora trädet, och tror mer på att ta det vid lugnt väder och längre slutartid istället då jag inte klarar att belysa även omgivningen som jag kommer vilja ha med då det är ett ensamt träd mitt på en åker/äng på ett krön, ska jag belysa bör jag väl ha några hundra studioblixtar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto