Annons

Val av blixt till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Under december kommer min 20D att levereras. På priolistan står inte extern blixt med, men jag tänkte redan nu undersöka vad som anses vara bra och dåligt.

Undersökte utbudet lite (mest via en stor svensk webshop uppe i norr) och tror mig ha ett bra underlag på normalt utbud.

Jag är amatör och är inte ute efter en massa funktioner - ju lättare och mer automatiserat
desto bättre. Jag är heller inte i behov av marknadens starkaste blixt.

Hur som haver - följande blixtar med ungefärliga priser skulle jag vilja veta för och nackdelar med? Är det någon tredjepartstillverkare man skall akta sig för - kvalitet/funktionalitet?

Metz 44 AF-4C
(ej vridbar)
Kr 1800

>Beggad< Canon Speedlite 550ex
Kr 2500-2700

Metz 54 AF-1C
Kr 2700

Sigma EF-500 DG Super II
Kr 2800

Metz 54 MZ-4
Kr 3300

Canon Speedlite 580EX
Kr 4600

Tillkommer 4 st AA batteri + laddare, Omnibounce och frakt ca 800 kr.

Tack och hej.

Av det du radat upp skulle nog jag köra 550EX, även om Metz saker är bra. Jag själv köpte en 580EX, hos fotokungen, kostade där 4295. Så några hundra till kan du komma ner på den.

Fick även ett mycket trevligt mail från Kjell här på forumet.

Hittade även denna länk för intresserade av blixt till nämnd kamera;

"The most complete work on the subject of Canon EOS flash photography ever published - and it’s here for free"

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

När författaren skriver "the most complete" så menar han verkligen det - skummade mest igenom del 1 men för att streckläsa ska jag skriva ut alla delar och ha som nattlektyr i ett par timmar.

Jag har en 20D och kör med min "gamla" Metz 54 MZ-3 med en ny adapter så den passar till min kamera. Jag kör med blixten i helt manuellt läge och trodde inte heller att jag eg. skulle behöva en kraftfull blixt. Men jag ångrar mig inte ett dugg då det är helt underbart att kunna slå blixten 10 meter upp i ett tag i en stor balsal och låta den studsa ner över 200 personer och få ett underbart ljus (en julfest på mitt företag i fredags).

Men om du uppskattar automatik istället för manuellt läge så kör canon original blixtar. Gatanterat större komparbilitet och mindre "strul". Om du har kulorna för det dvs

Hej.
Jag är själv i samma situation och har kommit fram till Canon 420EX efter att ha lånat och testat en under svåra ljusförhållanden.
Som amatör känns det som ett rätt val för mig.
Jag hittade en annons i Foto till en kille som har mycket bra priser så jag får den för ca. 2200. Hans telefonnummer är 08 89 06 25.

MvH
Benny

Canon 420 EX är ett av de bästa valet. En kompakt och robust blixt som klarar det mesta. De möjligheter till manuella effektlägen, stroboskop och liknande klarar sig de flesta av och spar två tusenlappar.

550 ex är stor och tung och det finns ingen anledning att köpa den ny då den kostar obetydligt mindre än 580 EX. Begagnad är den ett vettigare köp, men fortfarande är 420 billigare och fullt tillräcklig.

ANNONS
Götaplatsens Foto