Annons

Val av blixt till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Under december kommer min 20D att levereras. På priolistan står inte extern blixt med, men jag tänkte redan nu undersöka vad som anses vara bra och dåligt.

Undersökte utbudet lite (mest via en stor svensk webshop uppe i norr) och tror mig ha ett bra underlag på normalt utbud.

Jag är amatör och är inte ute efter en massa funktioner - ju lättare och mer automatiserat
desto bättre. Jag är heller inte i behov av marknadens starkaste blixt.

Hur som haver - följande blixtar med ungefärliga priser skulle jag vilja veta för och nackdelar med? Är det någon tredjepartstillverkare man skall akta sig för - kvalitet/funktionalitet?

Metz 44 AF-4C
(ej vridbar)
Kr 1800

>Beggad< Canon Speedlite 550ex
Kr 2500-2700

Metz 54 AF-1C
Kr 2700

Sigma EF-500 DG Super II
Kr 2800

Metz 54 MZ-4
Kr 3300

Canon Speedlite 580EX
Kr 4600

Tillkommer 4 st AA batteri + laddare, Omnibounce och frakt ca 800 kr.

Tack och hej.

Av det du radat upp skulle nog jag köra 550EX, även om Metz saker är bra. Jag själv köpte en 580EX, hos fotokungen, kostade där 4295. Så några hundra till kan du komma ner på den.

Fick även ett mycket trevligt mail från Kjell här på forumet.

Hittade även denna länk för intresserade av blixt till nämnd kamera;

"The most complete work on the subject of Canon EOS flash photography ever published - and it’s here for free"

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

När författaren skriver "the most complete" så menar han verkligen det - skummade mest igenom del 1 men för att streckläsa ska jag skriva ut alla delar och ha som nattlektyr i ett par timmar.