Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

maniac cop

Medlem
Hej,

Jag behöver hjälp och tips för mitt val av en digital systemkamera. Jag är en nybliven egen företagare inom frilansfotografi som kommer att arbeta inom reklam, mode och tryck. Har tittat lite på Canons Mark II men är inte riktigt hundra på den.
Jag vill kunna använda kameran för mitt ändamål. Finns det någon där ute som av egen eller andras erfarenhet kan rekommendera denna kamera eller någon annan inom Canons sortiment?
Vore hemskt tacksam.

Tack på förhand

Peter

Canon EOS1ds är ju inte så tokig om man jobbar med reklam, mode och tryck,,,,

Snabbheten med MarkII kanske du inte behöver betala för!?

Kanske en Hasselblad/Mamiya med digitalt bakstycke, men då kostar det ju ett par, tre fyra MarkII,,,

Mvh Niclas,

val av digital systemkamera

Hej,

Jag behöver hjälp och tips för mitt val av en digital systemkamera. Jag är en nybliven egen företagare inom frilansfotografi som kommer att arbeta inom reklam, mode och tryck. Har tittat lite på Canons Mark II men är inte riktigt hundra på den.
Jag vill kunna använda kameran för mitt ändamål. Finns det någon där ute som av egen eller andras erfarenhet kan rekommendera denna kamera eller någon annan inom Canons sortiment?
Vore hemskt tacksam.

Tack på förhand

Peter
PS.kvalité före snabbhet.

Mitt förlag är att köpa en EOS 20D så länge (8.2mp) och sen (om stålarna finns) köpa en EOS 1Ds mark II när den kommer i februari (troligen).

EOS 1Ds mark II kommer slå alla andra digitala systemare på marknaden...var så säker :D

Ok gubbar,

jag är i valet och kvalet mellan Eos 1 MARK II och D1S men vilken?

Kommer arbeta med tryck och produkt men även lite reklam...

Tack på förhand

Peter

Kanske är det de extra pixlarna som blir avgörande?

Jag hade valt markII personligen MEn det har nog mer med snabbheten att göra, (fågelfoto/natur).

För tryck, mode, studio så känns det som att pixelmängden är viktig,,

Mvh Niclas,

Eftersom dessa två hus faktiskt Är ganska så olika sås borde det vara ganska så lätt att hitta en punkt som avgör i ditt dilemma.

Jag menar att kanske pixelantal/sensorstorlek och hastighet etc är ex på tydliga skillnader,,

Om de står helt exakt lika i ditt val efter noga eftertanke så väljer du såklart den som är billigast;)

Värt att ta i beaktning är att 1Ds faktiskt är en myyycket äldre kamera även om du köper MarkII,an begagnad!

Mvh Niclas,

till alla hjälpsamma människor på sidan

Hej,

Ville bara tacka alla i forumet för tips och råd. Helt underbart att kunna fråga människor med egen erfarenhet och slippa olika företags support avdelningar.

Stort tack!

Peter.

ANNONS
Götaplatsens Foto