Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av film - Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

rogert

Aktiv medlem
Nu har jag efter några år med digitalt sålt bort D70 med tillhörande 80-200,2,8 glugg. och bestämt mig för att gå analogt. Har slagit till på en EOS 5, och ska skaffa en 70-200.4 L glugg är det ok tror ni ?

Men nu till mitt stora problem, jag har absolut ingen koll på vilken film man skall använda, vad rekomenderar ni ? jag vill ha tryck i färgerna och som ska klara stora kontraster samt hög kvalitet i övrigt.

Som sagt kan nästan ingeting om film men vill ha tips..

Val av film....är svårt att hjälpa till med. Hur ska du använda bilderna? Ska de scannas eller kopieras i mörkrum eller visas på duk?

Jag växlar själv ganska mycket mellan olika filmer. Jag scannar allt själv i en vettig scanner, och bilderna printas oftast hos Crimson. Scannar man spelar negativ eller positiv film mindre roll. Negfilm kan man redigera hårdare, tack vare det större omfånget, men man får bättre teknisk kvalitet med mindre brus från dia, är min erfarenhet.

Det jag använt mest är kanske Fuji Press 400 och 800. Finkorniga för sin känslighet och med bra men inte överdrivet drag i färgerna. Bra allroundfilmer. Vill du ha mättad färgdia är Kodak Ektachrome VS och Fuji Velvia mina tips.

Senast ändrad:
Sant är att dia lättare bränner ut. Ett negativ är ju bara ett utgångsmaterial för en färdig bild, och väldigt blaskig i kontrasten.

OM du tänker kopiera bilderna digitalt så kan du alltid mecka med färgmättnad i efterhand.

Har du inte tillgång till bra efterbehandlingsgrejor utan tänker lämna bort det jobbet får du mest inflytande över slutresultatet om du kör dia.

Tack för svaren.
Man kanske skulle köra neg då, eftersom jag troligtvis kommer skanna in de flesta och köra PS för framkallning.... skall till England och plåta lag-vm i motocross ganska snart så jag hinner inte prova mig fram, köper några rullar neg och några dia av rekommenderade sorter så får vi se vad slutresultatet blir....

:)

Själv kör jag mest med Fuji Reala (100asa) och den passar mycket bra om det är starkt solljus.

Tycker annars att kornet är riktigt bra i Fuji Superia X-tra 400 (400asa) fast kontrasterna blir större gämfört med Reala vid starkt ljus.

Skaffa även en IT 8.77 target och ta en bild på en sådan vid varje framkallnings tillfälle så blir det enklare att få rätt färg när du scannar bilderna.

Den enda film som jag kan avråda dig är nog Kodak Ultra.

Scannar mina negativ på en Epson 4990.

Glöm inte av att film kan ta stryk av rönkenstrålar så se till att framkalla dom på plats.

Om jag får ett nytt uppdrag som innebär mycket resande med flyg så ska jag testa hur mycket skada film tar av det.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto