Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av fotoskrivare, sublimering eller bläckstråle?

Produkter
(logga in för att koppla)

leicalikes

Ny medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en fotoskrivare för utskrifter mestadels i storleken 10x15 cm.

Jag har hittat ett par modeller på nätet som fångat mitt intresse, båda av typen sublimering - CITIZEN CY-02 och HITI P525L.

Jag undrar lite hur kvaliteten på utskrifterna blir i jämförelsevis med bläckstråleskrivare i samma prisklass?

Viktigt för mig är att de utskrivna bilderna är slitstarka och ser bra ut även om 30-40 år, om det nu är möjligt. Ja, jag är helt novis när det kommer till utskrifter :)

Tack på förhand och ha en fin dag!
//Nicklas

De skrivare du refererar till ligger i en prisnivå på ca 10 000:- och skriver ut i format upp till ca 15x20 cm.

En Canon Selphy CP1300 – Sublimeringsskrivare kostar ca 1 300:- men skriver bara ut i 1-x15 cm. Jag har själv en föregångare till denna, CP 910. Jag tycker kvalitén på utskrifterna är bra men kanske inte i nivå med min Epson Stylus 4880 bläckstråleskrivare med pigmentbläck. Fördelen med sublimeringsskrivaren är att den antagligen kan stå i åratal utan att användas mellan utskrifter sedan producera bilder utan problem. Bläckstråleskrivaren däremot behöver motioneras åtminstone en gång i halvåret för att inte klegga igen.

Beträffande hållbarheten så påstår Canon att utskrifterna håller i hundra år, alltså ungefär samma som för en pigmentbaserad bläckstråleskrivare med rätt papper.

ANNONS
Götaplatsens Foto