whynot
Aktiv medlem
Tack grabbar
Vad är kisel gel?
Ett silikat (fint pulver) som har beägenheten att absorbera en stor mängd vätska. Det ser ut i "normal" form (i användningen) som genomskinlig gele. Olika användningsområden är bl.a handkräm...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack grabbar
Vad är kisel gel?
Ca 200 000 personer har varit på Antarktis hittills.
Jag har hela sommaren på mig att köpa kamera.... Ingen brådska!
Hej allihopa!
Det är så att jag har blivit uttagen till en expedition till Antarktis med KTH och andra, mest amerikanska, universitet.
Jag tänkte att det kan ju vara kul att ha med en kamera dit, även om det jag ska göra där inte har med foto att göra alls.
Det lilla jag har lyckats läsa mig till om ämnet har handlat om förhållandena vid kusterna, i hög fuktighet och relativt hög temperatur. Vår bas kommer att ligga ca 1500 km in från kusten i ett extremt torrt ökenklimat med temperaturer mellan -20 och -40 grader.
Jag har förstått att batterierna bör förvaras varmt till kameran ska användas, och att kameran inte ska tas in i värme direkt om den är iskall pga kondensrisken.
Finns det någon kamera för rimliga pengar som kan klara av de påfrestningarna i några månader?
Eller rättare sagt, vad skulle en kamera som klarar av detta kosta?
Jag är inte så superkänslig vad gäller bildkvalité, överlevnad och användbarhet är nummer ett just nu.
Tack för alla tips!
Rickard H
Uppsala
Tack för svaren!
Jag tänkte köpa en hög med 8 GB minneskort, förmodligen kommer jag inte att kunna ha med någon dator. Går det att kopiera direkt från kameran till en extern hårddisk?
Jag skulle absolut inte rekommendera 20D-40D. Våra resenärer har haft med dessa då vi varit till Runde och då det regnat och varit fuktigt har dessa lagt av direkt.
// Maxe
Fast den artikeln är knappast relevant. Visserligen handlar den om samma kontinent, men om förhållanden med regn och några enstaka minusgrader. Den här tråden diskuterar väl kameraval för torr och extrem kyla?Läs artikeln som refereras till tidigare:
http://www.luminous-landscape.com/essays/antarctica-2009-worked.shtml
Damm tror jag inte kan vara något problem. Marken ligger ett par km under isen och damm annat än i form av snöflingor tror jag knappast kan förekomma.
Vad gäller objektiv, så tänkte jag satsa på ett att använda på nära håll, upp till kanske 30-50 meter (Ca 20-80 eller 30-135 mm?) Vidvinkel hade kanske varit trevligt men inget krav. Ett teleobjektiv, kanske 100-400 mm om jag får tag på ett jag har råd med.
Vikten är knappast ett problem. Jag kommer att ha med ganska lite personlig utrustning, och jag kommer knappast att gå några längre sträckor heller.
En Nikon D90 eller D200/300 kanske hade varit ett bättre val?
Är det mycket som skiljer dem åt? Har ni några andra läpliga förslag?
Fast den artikeln är knappast relevant. Visserligen handlar den om samma kontinent, men om förhållanden med regn och några enstaka minusgrader. Den här tråden diskuterar väl kameraval för torr och extrem kyla?