Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Val av kamera
- Trådstartare Juhlia
- Start datum
Benganbus
Aktiv medlem
Juhlia skrev:
Hej!
Jag vill ha en gedigen, helmanuell kamera med B-läge. Vilken av följande modeller skulle ni rekommendera:
Canon A-1
Minolta XG-1
Nikon FE
??
Alla e nog bra,
men tänker att det finns mycket Nikon ute,
å mycket begagnat,
speciellt vad gäller optik..
så jag tycker Nikon!
Mvh Bengan
Ps.
Å Nikon...e litet mera..bättre..tycker jag!
dumbo
Aktiv medlem
Jag har en FE2. Trevlig kamera. Över FE så har den ju möjlighet till snabbare slutartid och snabbare blixtsynk, men den klarar inte pre-Ai-objektiv.
Nikonen klarar ju även moderna AF-objektiv. Det kan vara en fördel om du kommer att skaffa modernare kameror i framtiden.
FE klarar praktiskt taget ALLA nikonobjektiv, även pre-Ai, vilket är positivt om man letar begagnade objektiv.
De andra har jag ingen egen erfarenhet av.
Du kan läsa Canon A-1 och Nikon FE(2) här:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/a1/index.htm
Nikonen klarar ju även moderna AF-objektiv. Det kan vara en fördel om du kommer att skaffa modernare kameror i framtiden.
FE klarar praktiskt taget ALLA nikonobjektiv, även pre-Ai, vilket är positivt om man letar begagnade objektiv.
De andra har jag ingen egen erfarenhet av.
Du kan läsa Canon A-1 och Nikon FE(2) här:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/a1/index.htm
dumbo
Aktiv medlem
Ja, är du bara ute efter en helt manuell kamera är FM-serien åxå bra. De har, till skillnad från FE inte någon som helst programautomatik. FE har ju A-läge, där kameran bestämmer slutartiden (Canon A-1 är väl ännu mer avancerad), om man vill, vilket kan vara praktiskt i en del lägen.
FM-serien funkar åas utan batteri i (men då utan ljusmötning).
Jag gillar "jaga-nålen"-ljusmätningen" i FE mer än dioderna i FM, men dioderna är ju åas lättare att se om det är mörkt där man fotograferar.
FM-serien funkar åas utan batteri i (men då utan ljusmötning).
Jag gillar "jaga-nålen"-ljusmätningen" i FE mer än dioderna i FM, men dioderna är ju åas lättare att se om det är mörkt där man fotograferar.
Mr_H
Aktiv medlem
Om man tittar på Canon så börjar många kameror i A-serien bli slitna (på många kärvar spegelbromsen). Köper du från en handlare så är det antagligen inget problem, men köper du privat måste du lyssna efter ett oljud efter exponeringen ("squeal" har jag sett det stå i på amerikanska hemsidor och det stämmer ganska bra med hur det låter). Annars är en fungerande A-1 alldeles utmärkt. Ska du ha en riktig manuell kvalitetskamera så är Canon F1 i sina olika versioner väldigt bra (se recensionerna på Fotosidan). Den äldre varianten (som dock fordrar annan spänning på batteriet) kan man hitta för under 1000:-.
Och om du funderar på äldre kameror, glöm inte bort Pentax. De gjorde många bra manuella kameror.
Och om du funderar på äldre kameror, glöm inte bort Pentax. De gjorde många bra manuella kameror.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en Nikon FM i kanonskick för 900kr. Det är en väldigt trevlig kamera, slutarautomatiken är inte direkt något man saknar. Plus att FM nog är den ergonomiskt bästa kameran någonsin. Sen funkar den utan batterier.
Canon AE-1 brukar dyka upp för ca 500 på tradera, så det är ett kap. Canon FD optik är dock inte riktigt lika lätt att få tag i.
Om du vill lägga lite mer pengar finns F4.
Canon AE-1 brukar dyka upp för ca 500 på tradera, så det är ett kap. Canon FD optik är dock inte riktigt lika lätt att få tag i.
Om du vill lägga lite mer pengar finns F4.