Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

sprite

Medlem
Tjenare!

Har funderat på att skaffa en Digital kamera, men jag har inte så stor koll på vilken.

Innan så hade jag min systers Konica Minolta Dimage G400, och det som var bra med den var att man kunde göra en massa massa inställningar istället för att allt stod på AUTO och kameran fixade resten

Så jag vill ha en kamera som tar bra bilder, har en massa iställningar och i prisklassen 3-4000.

/ Christopher

Köp en begagnad systemkamera. Då blir du inte begränsad av kompaktarens inbyggda zoom, utan kan bygga ut systemet i den takt du vill. I dom allra flesta fall är du med en kompaktkamera bunden till låga ISO-tal pga den lilla sensorn, som annars genererar för mycket brus i dina bilder. Detta fenomen har definitivt med bildkvalitet att göra. Systemkamerans är mycket bättre på att hantera brus.

/K

Kan bara understryka vad Kenneth skriver. För 4000 bör du kunna få en snygg begagnad 300D med kitoptik. Allt eftersom kan du bygga på med mer optik.

MVH/LA

Sorry att jag kapar tråden, men vad är exakt kitpotik? Har läst en massa om folk som snackar om det, men alla verkar utgå från vad det är?

Jag är grön på foto, så jag kommer att fråga mycket i det här forumet! :D

Har sneglat runt lite, och jag är rätt sugen på en 350D, min pappa har en äldre Canon systemkamera (vet inte namnet på den), hur bra passar objektiven?

Taka skrev:
Sorry att jag kapar tråden, men vad är exakt kitpotik? Har läst en massa om folk som snackar om det, men alla verkar utgå från vad det är?

Jag är grön på foto, så jag kommer att fråga mycket i det här forumet! :D

Det är en lite enklare, men optiskt rätt bra optik som säljs tillsammans med kameran i ett "kit". D v s paket.

Man skulle alltså kunna säga ett allround objektiv? Fast det kommer i kiten som säljs? Jag läste det som kit, alltså "schitt" hehe alltså det gamla bindemedlet.

Sådär, nu vart den köpt, lite dyrare an vad jag hade tänkt mig ifrån början :)

Men detta blev det

Canon Digital Kamera EOS 350D
Canon Trådlös Fjärrutlösare IR RC-1
Kingston Compact Flash 1GB

Gick ju smidigt!

Kul, nu har du ju en riktig kamera som du kan ha i många år och utvecklas med. Bra att den fanns till ett sånt attraktivt pris efter tips från Kenneth.

Bara så att du tänker på det i framtiden. 350D hanterar både EF och EF-s optiker.

LYCKA TILL!
Hälsn/LA

ANNONS