Annons

Val av (lätt & smidigt) resestativ

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Holmberg

Aktiv medlem
Hej.

Jag letar efter ett vettigt lätt & kompakt stativ som ska vara smidigt att ta med sig i mindre ryggsäck etc. Vill helst inte att längden vida överstiger 40 cm i hopfällt läge. Det är tänkt att användas på en EOS 600D utan, främst med kitobjektiv och liknande, inga extrema telen. Kamerans vikt kommer sannolikt sällan överstiga 1,2 kg. Har tänkt mig ungefär 1000 kr som maxpris.

De modeller som jag tycker ser vettigast ut är:

Är det något som här som har någon erfarenhet av dessa och kan ge några synpunkter för eller emot dessa? Jag tycker att Velbonens benkonstruktion verkar både stadigare och smidigare att hantera, kan någon bekräfta? (å andra sidan är ju Manfrotton högre, så om man inte fäller ut alla sektioner kanske den blir stadigare)

Övriga tip och förslag?

Tacksam för alla svar!

Hej.

Jag letar efter ett vettigt lätt & kompakt stativ som ska vara smidigt att ta med sig i mindre ryggsäck etc. Vill helst inte att längden vida överstiger 40 cm i hopfällt läge. Det är tänkt att användas på en EOS 600D utan, främst med kitobjektiv och liknande, inga extrema telen. Kamerans vikt kommer sannolikt sällan överstiga 1,2 kg. Har tänkt mig ungefär 1000 kr som maxpris.

De modeller som jag tycker ser vettigast ut är:

Är det något som här som har någon erfarenhet av dessa och kan ge några synpunkter för eller emot dessa? Jag tycker att Velbonens benkonstruktion verkar både stadigare och smidigare att hantera, kan någon bekräfta? (å andra sidan är ju Manfrotton högre, så om man inte fäller ut alla sektioner kanske den blir stadigare)

Övriga tip och förslag?

Tacksam för alla svar!

Hej!

Jag var ute efter det minsta och framför allt lättaste stativet för ett tag sedan och valet föll på ett riktigt skrammelstativ från Hama för den facila summan av 199 kr på Elgiganten. Det var det lättaste jag kunde hitta och dessutom klart billigast, mitt främsta användningsområde är iof blixtstativ vid trådlös blixt men det är halvok med D300 monterad med 16-85 men det är oxå vad den pallar.

Hans

Tackar för era svar :)

Var idag i lite affärer och kolla. Fick möjlighet att pröva ett Manfrotto MKC3-H01 samt ett Velbon DF-40. Måste säga att manfrottostativet kändes betydligt bättre i huvudets led än Velbon-stativet. Är kul-huvud att föredra i den här prisklasser tro? Är det någon som vet om huvudet håller samma kvalité på Velbon DF-40 som på "Ultra maxi"?

Någon med andra förslag?

ANNONS
Götaplatsens Foto