Annons

Val av ny bildskärm för bildredigering 27"

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Dags att byta ut min 22" Dell ( som jag för övrigt är mkt nöjd med ) till en större bildskärm.
Har sökt igen forum över hela världen för att hitta den bästa 27" bildskärmen med en max budget på 8000:-
Den som jag har hittat som tilltalat mig mest hittills är en Dell Ultrasharp U2720Q IPS 4K, men den tycks vara svår att få tag på.
Leveransdatum till butik har flyttats fram vid flera tillfällen, så ny kollar jag på lite andra märken & modeller.
Och då dyker det upp flera frågor....

Hur mkt tillför 4K upplösningen ( 3840 x 2160 ) vid bildbehandlingen ?
Hur viktigt är det att sRGB når 100% ?
Kontrast är det viktigt att den är över 1300:1 ?

Ja det finns många frågor, och få svar.

Kom med tips om vad som är viktigt samt vilken bildskärm du hade valt...... och varför.
 
Färgomfång som är större än sRGB (100% aRGB) är önskvärt.
4K är nog trevligt om man ska titta på film på en stor TV-skärm. Mindre nödvändigt för bildbehandling.
 
Har själv en Benq SW2700PT som jag är nöjd med. Den har 99% adobeRGB och mycket bra färgåtergivning(speciellt efter kalibrering).
Numera finns ju dock efterträdaren till den, SW270C som lär vara förbättrad på vissa punkter. Dessa skärmar är ju dock inte 4k utan 1440p, men 4k är ju inte helt nödvändigt på en 27"(även om det kan vara en trevlig bonus).
De har även inbyggd LUT.
Mycket bra skärmar till redigering är det iaf.

De angivna kontrastvärdena är ganska meningslöst att kolla på då de inte säger mycket. LCD-skärmar kan ju tyvärr inte få nån topp-kontrast ändå.
 
Om jag förstått rätt så kan 4K bli jobbigt pilligt med menyer i PS.
Men det kanske mest var någon barnsjukdom i början av 4K-eran.
 
På Windows så ställer man in skalningen i % och har man en 27' 4K så kan man behöva sätta den till 125% - 150% vilket gör att allt blir lite större. Stödjer applikationerna skalning på rätt sätt så är det inget problem utan allt bli bara lite större.
Äldre applikationer så kan det bli problem med att delar skalas upp medans delar inte påverkas alls.
På en Mac fungerar det på ett helt annat sätt.
 
ANNONS